Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Řídící letového provozu: Dvě hodiny práce, pak jedna volná

Letadlo sice řídit neumí, přesto ho piloti poslouchají na slovo. Má totiž přehled o všem, co se na obloze děje. Tu profesi zná každý z filmů: pekelně se soustředí, rozhodují se ve vteřinách, na jejich reakcích závisí lidské životy...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M16a94r17e79k 25V14u76k 7164466407325

Samozřejmě, že software a počítače mohou nahradit lidi. Už tomu tak je v letadlech, kde v dopravních aerolinkách řídí autopilot od vzletu po přistání. To přistání si berou piloti ručně, aby si to trochu užili. :-P

0/0
10.11.2012 11:13
Foto

M53i32c24h79a19l 93Ř35e96h70á81č58e76k 8495427908

Časem to tak asi bude, ale zatím počítače nenahradily piloty - a to ani v nejmodernějších dopravních letadlech. Počítače jsou zatím jen výborná pomůcka, a v nejbližší době se to nezmění.

Autopilot sice řídí (ovládá řídící prvky), ale nepřemýšlí; dělá jen to, co mu řekne člověk, který pořád na palubě musí být. Ani není možné před letem naprogramovat plán na celý let, je nutné ho upravovat během letu podle aktuální situace. S některými situacemi za letu (např. silné turbulence, velmi strmé klesání) si zatím autopilot ani v dopravním letadle neporadí.

Ručně piloti přistávají především proto, aby si udrželi schopnost ručního řízení letadla - t.j. aby kromě přemýšlení byli schopni i fyzicky řídit letadlo během přístání; to vyžaduje pravidelný trénink. Dále jsou přistání (např. silný boční vítr nebo střih větru), které člověk uřídí lépe než autopilot a související systémy (autothrust).

0/0
11.11.2012 20:50
Foto

P72a43v79e76l 30W76e30r93n87e33r 7969533534212

A muzou nosit take orli pero, jako B.B. Thornton? ...

+1/0
4.11.2012 18:33
Foto

P26e85t22r 81D12v21o46ř15á47k 4319379901648

Seděl jsem několikrát coby poučený laik před obrazovkou radaru ŘLP, a tu práci bych nejspíš vůbec nezvládal. Sledovat to hemžení, výšky, křižování tratí, sbližování letadel, komunikovat s nimi — hodně náročná práce. A to probíhal bezproblémový provoz. Řídícím fandím, jsou to schopní analytici.

+12/−1
3.11.2012 21:53

K27a19r34e34l 31B48a64r44t25a73k 9966511335336

Ano, každý to dělat nemůže. Je to dosti náročné, ikdyž v ČR je to pohoda proti provozu v USA. To by pravděpodobně mnozí naši dispečeři zaplakali.

+1/−3
5.11.2012 20:15

Z54d93e85n31ě69k 37T52r27u69t41n89o37v60s88k60ý 7953743396970

Tak jako tak....je jeho povolání pro společnost prospěšnější, než být ministrem, poslancem, senátorem, apod.

+9/−5
3.11.2012 17:59

M49a38r39t69i24n 72S28o31u72š61e51k 8968183149695

Ten pán hodně podceňuje schopnosti současných počítačů. A jeho názor "Myslím, že by pak lidé nebyli ochotní létat." (po náhradě lidí počítači) mi zní jak z jiného vesmíru.

.

Já se naopak domnívám, že většinu profesí, kde je člověk jen takový klikající robot, by měly řešit počítače samostatně. Počítač se nemýlí, neunaví, nezpomalí, jeho reakce se počítají v řádu mikrosekund a hlavně se nikdy omylem nesplete.

.

Kdyby letadla, auta a podobně byly řízeny výhradně počítačem, bezpečnost by se zvýšila a nebyl by prostor pro chyby. Já bych se přepravoval mnohem radostněji, kdybych věděl, že za řízením sedí chytrá mašinka a ne nějaký ospalý, unavený a vyhořelý lidský slabý článek. Odpověď na otázku přisuzuji strachu pána o pro něj zajímavou práci.

+5/−25
3.11.2012 13:39

T81e91r37e50z68a 93H88a65j16k64o88v58a 5377832364220

divim se, co to ctu. pocitac by to podle mne nezvladl a taky se muze mylit. uz jen kolik chyb udela pri navigaci. lidi maji neco navic, nez stroje.

+9/−5
3.11.2012 14:12

P10e76t93r 34P15a64v56e61l 5548649331948

PC ti nikdy chybu neudělá ( pokud nespadne systém ), chybu ti udělá vždycky člověk...

+2/−5
3.11.2012 16:18

K96a78r48e40l 52B83a90r82t91a46k 9706971685446

Co prosím? Kolik chyb dělá při navigaci ADIRU a další spolupracující "bedničky"?:-P

0/0
5.11.2012 20:20
Foto

M80i58c65h63a41l 24Ř34e67h69á94č14e91k 8285567868

Málo, méně než člověk, který naviguje "ručně". Ale ten problém leží jinde.

ADIRU (a zbytek počítačových systémů) ví, kde je, ale neví, jestli má bouřku obletět zleva, zprava, zhora, nebo se radši vrátit. FMS třeba i ví, že když chci letět ze Salzburgu na jih ve 4000ft, brzo se rozbiju, ale neví, co má dělat, aby se to nestalo. Systém ví, jak přistát za nulové viditelnosti, ale neví, co má dělat, když každý ILS paprsek ukazuje něco jiného. Ví, že má podle ILS klesat, ale už mu nedojde, že je něco strašně špatně, když ILS ukazuje klesání o 10 mil dřív, než bych podle přibližovací mapy měl ILS nalétnout.

+1/0
6.11.2012 23:02

P71a93v17e48l 33N41o21v67á20k 7191956409513

a kdo programuje počítač? Člověk.... takže sme tam kde sme byli..

+12/−1
3.11.2012 14:45

M31a26r83t56i63n 16S95o21u79š95e98k 8698623819545

Proč? Programátor programuje v teple, má spoustu času na přemýšlení a další spoustu času na testování. Dnešní softwarové metodiky nabízejí spoustu způsobů, jak se vyvarovat chyb ve výsledném produktu.

.

Co je lepší: tisíc řídících letového provozu, kteří každý řídí kousek oblohy, může být unavený, může udělat chybu.... anebo tisíc programátorů a testerů, kteří vytvářejí jednoho "počítačového řídícího letového provozu" a toho pak rozkopírují na tisíc míst?

.

Když udělá chybu člověk, můžeme zavést procesy, které se snaží riziko další podobné chyby minimalizovat. Když udělá chybu počítač, tak ji opravíme a příště už ji určitě neudělá.

+2/−4
3.11.2012 17:44

P80a69v56e79l 97N64o45v59á98k 7141616949573

opravdu se nechci dožít doby kdy všechno bude dělat a řídit počítač... Nevidím tolik do IT problematiky ale stejně i kdyby to všechno řídil počítač tak by tam člověk musel sedět a nepochybují o tom že toho člověka stejně počítač hlída a v momentě kdy bude letadlo někde kde být nemá a hrozí kolize tak to nějakej alarm hodí... člověk rozhodně bude reagovat líp na nějaký problem počítač už by ten problém musel mít v databazi nehledě na to že každej průser na neby není nikdy uplně stejný... btw slyšel jste v poslední době že by se stala nehoda za kterou by mohla řídící věž? Já tedy ne takže není důvod měnit něco co funguje... To že vy by ste měl nejraději počítač i na splachování je věc druhá...

+3/−1
3.11.2012 18:04

K27a54r95e31l 14B37a36r28t72a86k 9176711925806

Bude te se divit, ale v dnešních nových dopravních letadlech ten počítač řídí i to splachování na toaletě;-D

0/0
5.11.2012 20:12

P75e81t37r 52P34a71v57e84l 5648389361838

Doufám, že neděláš v IT/ICT.

+2/−1
3.11.2012 18:13

P71a32t61r48i95k 64Š11e43b25e32s78t53a 4723402776265

Nic proti, ale stačily zkoušky Pendolína... být to letadlo, tak už jich asi 15 spadlo...

Mimochodem počítače samozřejmě let řídí dosti intenzivně - viz autopilot, ale stále není lepší než lidský mozek, proto ačkoliv je možné létat s autopilotem, tak tam pilot sedí prozatím vždy...

A další mimochodem - i na amerických proslulých vlakových automatickcýh tratích je strojvůdce ve vlaku... sice 90% prospí nebo se jinak nudí, ale 10% musí makat, protože to počítače nezvládají a železnici, natož ve vzduchu.

Google teprve testuje auto bez řidiče, a je to hodně v plenkách...

Takže povídání o tom, že počítače to zvládnou, je opravdu velmi mimo realitu...

+7/−1
3.11.2012 18:44

K53a51r82e91l 89B92a52r78t32a31k 9346521325546

Myslíte? Nemáte náhodou málo informací?

0/−2
5.11.2012 20:27

T95o21m66á74š 10V52e55l50e35m68a74n 4385785417663

mě na programování přijde skoro nejnáročnější uvědomit si všechny možné situace a chyby, s nimiž se má program potýkat. Součástí bývá i delší testování. Obvykle se počítá s kombinací podmínek a okolností ... ale kolik takových kombinací může nastat v tomto případě ? Programovat lze snadno tam, kde máte vše jasně dané, ale v tomto případě se nedá očekávat, že se bude na 100%  pilot, počasí a x dalších okolností chovat přesně podle nadefinovaných schémat. Člověk sice dělá chyby, ale někdy udělá ze zkušenosti intuitivně mnohem lepší rozhodnutí ... snad bych doporučil jen špičkové sw nástroje nabízející operátorovi možné scénáře a řešení....

+1/0
4.11.2012 11:21

P14e72t79r 97P26a16v48e83l 5848109781418

Soušku, Soušku, předpokládám, že když takhle mluvíš, tak jsi určitě jeden z nejlepších programátorů v Evropě a firmy si kvůli tobě trhají ruce a nohy, aby tě k sobě dostali ...

Ale spíše ne, asi dělnická třída, která ví o počítačích akorát to, kde jej zapnout/vypnout a pod jakou ikonou hledat internet.

Ale abych řekl upřímě, tak blbější názor už jsem dlouho neslyšel.

Btw. nepracuji v této oblasti, aby mě někdo nařkl za nadržování vlastní profesi.

+6/−2
3.11.2012 16:12

R68o95m27a41n 79K19r72a10t33o57c61h73v12í25l 6116947426664

Evokuje to otázku: "Proč tam je vůbec člověk ?", takovové to řízení "jseš vysoko klesni na úroveň tolik a tolik" opravdu zvládne PC, člověk tam je asi opravdu k řešení havarijních situací.

0/−4
3.11.2012 16:32
Foto

M31i27c23h10a90l 64Ř29e78h51á55č78e14k 8275907258

Člověk je tam primárně od dělání rozhodnutí, počítač je tam jako pomůcka pro člověka, aby se mu lépe dělala rozhodnutí.

V létání skoro nikdy nejde nic přesně podle předem připraveného scénáře. I u rutinních letů je třeba mozek, a to jak v letadle, tak na zemi. Zatím pokaždé, bez jediné výjimky, jsem musel nahoře řešit věci, na které jsem před letem nepomyslel. Nebyly to většinou nouzové situace, ale prostě věci, na které nejde použít rozhodovací algoritmus. U řídících to je stejné.

Vezměte si třeba plánování přibližení, když je v blízkosti letiště bouřka. Zavře se letiště? Bude se to oblétávat, budeme všechno vektorovat podle aktuální situace? Jak hrozné to počasí je, jaký je výhled? Kolik letadel už je na příletu a bude muset měnit plány?

Na druhou stranu, počítače jsou výborná pomůcka. Třeba flow management, který zdrží letadla už na odletu, pokud se očekává nasycení cílového letiště v době příletu - to bych fakt nechtěl počítat z hlavy.

+2/0
3.11.2012 23:31

K51a76r18e66l 71B56a95r98t32a93k 9146491325466

MFS X ? Ale to je odhad.;-D

0/−1
5.11.2012 20:35
Foto

M52i14c32h81a89l 66Ř22e20h50á81č27e49k 8245887928

PPL(A)+Night, IR(A) v procesu, 140 hodin (ale to je odhad ;-D).

+2/0
6.11.2012 22:38

Z57d76e77n56ě55k 21T10r59u28t34n98o59v70s26k10ý 7683703256390

Jak chceš, aby počítač zvládal hlídat piksly s lidmi v 3D prostoru, kde se může cokoliv přihodit, když kolikrát není schopný zajistit kloudný překlad z jazyka A do jazyku B, kde pravidla jsou přesně dána, včetně výjimek.....

+4/0
3.11.2012 17:51
Foto

M29i19c36h98a94l 18Ř34e83h63á97č26e88k 8395567838

Ten pán má pravdu. Je spousta věcí v řízení letadel, které počítač hned tak nezvládne. Nemusí jít hned o nouzové situace, ale třeba o situace, kdy letadlo neodpovídá (jak počítač vymyslí, co s tím?), nemůže se držet povolení ("Unable due to icing" nebo třeba "TCAS RA" - řídící musí vymyslet, co s tím), nebo prostě jen má dotaz ("request weather update for LKKB" nebo "confirm TRA51 is not active"). Počítač těžko zkontroluje dalekohledem, jestli je volná RWY před vydáním povolení k přistání. Počítač rozhodně nebude reagovat na varování od pilotů typu "vyřiďte tomu co startoval přede mnou, že z něj při startu vypadly nějaké šrouby" (i to jsem už zažil, v roli toho za ním).

Nevím jak pasažérům, ale jako pilotovi by se mi nahoru fakt nechtělo, kdybych věděl, že tam nejsou lidi, ale počítače. Teď když se mi něco nahoře přihodí, tak vím, že tam dole je spousta lidí, kteří mi budou pomáhat - odstraní z cesty všechen provoz, poradí, etc.

+13/0
3.11.2012 20:17

E42d10a 56D71r53á88b95e92k 7319322713427

Přesně tak, Martin Soušek nevzal v úvahu fakt, že řídící počítač by komunikoval s lidmi (piloty) a ti by nemuseli vždy jednat tak, jak by zněly instrukce. Jiná věc je, kdyby i letadla vždy řídily stroje. Ale pak je tu zase příroda, která těm strojům zabrání chovat se tak, jak jim velí algoritmus a zase jsme tu u nouzových situací a improvizací, kde je zatím efektivnější člověk s podporou počítačů.

+5/0
3.11.2012 21:37

J22i59r79i 64O26s80v53a73l62d 2375674516577

To co pises je tvoje fantazie laika ktera po technicke strance nema realny zaklad. Hlavni problem je totiz v tom, ze pocitac neumi nalezat reseni pri vyskytu vyjimek a neumi zpracovavat pro neho nove informace.

+1/0
4.11.2012 4:42

R60i12c75h74a63r36d 82K69á40b69a 8269358690670

Nesouhlasím. IT je výborná věc a počítače jsou jistě přínosem pro spoustu oborů a operací. Domnívám, se funkce ŘLP je přesně ukázkou toho, co IT snadno nenahradí. SW může být nápomocen při analýze, hlídat výšky a rychlosti letade, ale pro komunikaci a řešení krizových situací je naprosto nevhodný.

0/0
5.11.2012 14:16

K67a74r29e40l 16B73a84r62t51a51k 9476461345236

Ta doba příjde. Lidé si také neuměli představit, že např. vlaky(metro) budou jezdit bez strojvedoucího.

Ono dnes např bez TCAS už s dopravním letadlem nemůžeš do luftu. A pokračuje to.

0/0
5.11.2012 20:25
Foto

M74i39c67h47a28l 13Ř12e41h44á89č55e56k 8185157388

TCAS ale nic neřídí, pořád potřebuje lidský mozek, aby něco dělal. Dokonce existuje situace, kdy je TCAS nutné neposlechnout (souběh TCAS RA a GPWS). Zrovna dneska NTSB vydalo závěrečnou zprávu o nebezpečném sblížení tří letadel: TCAS RA v jednom letounu nejprve vyžadoval "descend", pár vteřin poté "climb". Bylo to o 0m vertikálně a 700 metrů (horizontálně) - to je deset délek B777, nebo dvě vteřiny při součtu rychlostí 600ktas. Naštěstí neřídil počítač, ale mozek.

Metro má jednu obrovskou výhodu: když se cokoliv pokazí, tak zastaví a přijde někdo, kdo to spraví. To letadlo udělat nemůže.

Ano, jednou ta doba, kdy letadla budou od špalků ke špalkům řídit jen počítače, přijde - ale pořád je hodně daleko. Nevěřím, že já se toho dožiju (je mi 36). Asi zažiiju automatické pojíždění za podmínek CATIIIc až k bráně, třeba zažiju automatický start, ale myslím, že za mého života tam pořád bude sedět mozek, který bude moci zmáčknout zlačítko "všechno vypnout".

0/0
6.11.2012 22:52

R89o48m93a98n 54K82r15a93t61o48c20h50v86í26l 6226337226884

Kdybych měl výbronou angličtinu, šel bych to klidně dělat.

+2/−5
3.11.2012 11:41

P46e44t26r 94P85a67v32e49l 5648729871948

Já ani náhodou ... Radši budu mít méně za větší pohodu a více volna :-)

0/−1
3.11.2012 16:19

R25o27m38a54n 45K22r56a96t39o23c29h56v61í52l 6666647906894

Já bych to zvlád, ty prachy bych bral. Ta angličtina je u mě problém. Něco umím to ano, ale né tolik abych to mohl jít dělat.

+1/−2
3.11.2012 16:23

P57e72t42r 33P94a26v91e54l 5318989231868

Dělám pouze polovinu měsíce, mám o něco nižší mzdu a rozhodně menší zodpovědnost, aneb kvůli mé chybě neumřou lidé, ale budou pouze bez datového připojení.

Ale záleží, kde jsi zaměstnán :)

0/0
3.11.2012 18:15

R60o65m39a88n 59K25r35a68t87o67c86h98v41í49l 6156137746394

Ano, každej si musí obhájit to svoje a úplně ideální je nedělat nic za co nejvíc peněz.

Když dostanete na výběr buď hodně peněz nebo málo práce tak si většina zvolí méně práce.

0/0
3.11.2012 18:44

P15e78t81r 98P80a96v46e52l 5848149581288

No já si to tak nějak nepotřebuji odůvodňovat. Ono já mám klid, jen když všechno funguje :)

0/0
3.11.2012 19:08

K30a12r74e39l 10B42a94r95t22a76k 9146751645886

Jen aby jste se nedivil. To ovšem neznamená, že bych vás podceňoval.:-P

0/0
5.11.2012 20:33
Foto

M83i73c45h94a84l 51Ř49e28h34á82č81e80k 8825397178

Ukázku testu, co je typově u přijímacího pohovoru, můžete nalézt zde:

http://www.rlp.cz/pages/sample_test_en.php

Další detaily o pozici řídícího:

http://www.rlp.cz/generate_page.php?page_id=1636

0/0
3.11.2012 20:26

R62o77m81a83n 82K19r67a78t38o73c74h12v42í44l 6186667156944

Díky, už jsem tam byl....:-)

0/0
3.11.2012 21:47
Foto

M15a42r56t67i20n 68O62c43h 7779624555156

Věřím že to je velmi náročná práce, a snad jedna z mála i dobře zaplacená...

+16/−2
3.11.2012 1:49

2262599232224

jsou práce, kde peníze jsou až druhořadé.

+6/−5
3.11.2012 8:05

P69e50t96r 81P15a11v64e76l 5268559761738

Tak takovou práci neznám. Můžeš mi nějakou takovou doporučit?

+5/−1
3.11.2012 16:13

R48o72m24a77n 44K12r30a30t24o73c24h55v34í11l 6756287686844

To je opravdu dobrá poznámka !!

0/0
3.11.2012 16:33

P81e30t95r 83P44a53v17e59l 5518659541918

Já tedy nevím jak ty, ale já nechodím do zaměstnání kvůli tomu, že se můžu koukat na televizi a kvůli šéfovým krásným očím, ale a pouze jedině kvůli penězům a dalším benefitům.

+4/−1
3.11.2012 18:18

R46o87m10a87n 39K24r77a86t98o43c47h67v30í75l 6666407866184

Souhlas !!

0/−1
3.11.2012 18:49

M51i24r78a 58J14a40n18í28k 5763394435895

jsou i taci, ktere prace skutecne bavi a naplnuje.

+3/0
3.11.2012 19:26

P93e69t77r 57P28a31v19e46l 5118869871548

Mě mé aktuální zaměstnání velmi baví, ale z toho se nenajím, takže řeším mzdu, benefity a renomé firmy.

Ale pokud si budu moci vybrat, jestli brát 30k za práci, která mě baví a nebo 35k za práci, která mě nebaví, tak je celkem jasné rozhodnutí. Ale pokud to bude 15-20k vs. 30-35k, tak je rozhodnutí jasný.

+3/−1
3.11.2012 19:30

M17i94r30a 61J46a76n32í40k 5913214785455

ja to myslel tak, ze ne kazdy chodi do prace JENOM kvuli mzde, samozrejme, ze kdyby popelar bral 50k a prace ktera me bavi by se cenila na 15 tak nepremyslim. Ale jsou i takovy, ktery nebavi nic, a chtej jenom co nejvic penez:)

0/0
3.11.2012 21:42

K49a31r18e50l 83B98a15r58t19a69k 9106571725606

Proč se navážíš do vlády8-o

0/−2
5.11.2012 20:37





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že investiční doporučení na růst kurzu dolaru tu byla už před rokem?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.