Diskuze

Řídící letového provozu: Dvě hodiny práce, pak jedna volná

Letadlo sice řídit neumí, přesto ho piloti poslouchají na slovo. Má totiž přehled o všem, co se na obloze děje. Tu profesi zná každý z filmů: pekelně se soustředí, rozhodují se ve vteřinách, na jejich reakcích závisí lidské životy...
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

M16a59r92e80k 21V16u93k

10. 11. 2012 11:13

Samozřejmě, že software a počítače mohou nahradit lidi. Už tomu tak je v letadlech, kde v dopravních aerolinkách řídí autopilot od vzletu po přistání. To přistání si berou piloti ručně, aby si to trochu užili. :-P

0 0
možnosti
Foto

Časem to tak asi bude, ale zatím počítače nenahradily piloty - a to ani v nejmodernějších dopravních letadlech. Počítače jsou zatím jen výborná pomůcka, a v nejbližší době se to nezmění.

Autopilot sice řídí (ovládá řídící prvky), ale nepřemýšlí; dělá jen to, co mu řekne člověk, který pořád na palubě musí být. Ani není možné před letem naprogramovat plán na celý let, je nutné ho upravovat během letu podle aktuální situace. S některými situacemi za letu (např. silné turbulence, velmi strmé klesání) si zatím autopilot ani v dopravním letadle neporadí.

Ručně piloti přistávají především proto, aby si udrželi schopnost ručního řízení letadla - t.j. aby kromě přemýšlení byli schopni i fyzicky řídit letadlo během přístání; to vyžaduje pravidelný trénink. Dále jsou přistání (např. silný boční vítr nebo střih větru), které člověk uřídí lépe než autopilot a související systémy (autothrust).

0 0
možnosti
Foto

A muzou nosit take orli pero, jako B.B. Thornton? ...

1 0
možnosti
Foto

Seděl jsem několikrát coby poučený laik před obrazovkou radaru ŘLP, a tu práci bych nejspíš vůbec nezvládal. Sledovat to hemžení, výšky, křižování tratí, sbližování letadel, komunikovat s nimi — hodně náročná práce. A to probíhal bezproblémový provoz. Řídícím fandím, jsou to schopní analytici.

12 1
možnosti
Uživatel požádal o vymazání
1 3
možnosti

Tak jako tak....je jeho povolání pro společnost prospěšnější, než být ministrem, poslancem, senátorem, apod.

9 5
možnosti

Ten pán hodně podceňuje schopnosti současných počítačů. A jeho názor "Myslím, že by pak lidé nebyli ochotní létat." (po náhradě lidí počítači) mi zní jak z jiného vesmíru.

.

Já se naopak domnívám, že většinu profesí, kde je člověk jen takový klikající robot, by měly řešit počítače samostatně. Počítač se nemýlí, neunaví, nezpomalí, jeho reakce se počítají v řádu mikrosekund a hlavně se nikdy omylem nesplete.

.

Kdyby letadla, auta a podobně byly řízeny výhradně počítačem, bezpečnost by se zvýšila a nebyl by prostor pro chyby. Já bych se přepravoval mnohem radostněji, kdybych věděl, že za řízením sedí chytrá mašinka a ne nějaký ospalý, unavený a vyhořelý lidský slabý článek. Odpověď na otázku přisuzuji strachu pána o pro něj zajímavou práci.

5 25
možnosti

divim se, co to ctu. pocitac by to podle mne nezvladl a taky se muze mylit. uz jen kolik chyb udela pri navigaci. lidi maji neco navic, nez stroje.

9 5
možnosti

Kdybych měl výbronou angličtinu, šel bych to klidně dělat.

2 5
možnosti

P41e50t69r 73P42a96v12e32l

3. 11. 2012 16:19

Já ani náhodou ... Radši budu mít méně za větší pohodu a více volna :-)

0 1
možnosti
Foto

M58a11r49t86i18n 80O70c71h

3. 11. 2012 1:49

Věřím že to je velmi náročná práce, a snad jedna z mála i dobře zaplacená...

16 2
možnosti

3. 11. 2012 8:05

jsou práce, kde peníze jsou až druhořadé.

6 5
možnosti