Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Novinky 2014: Nová pravidla pro reklamace i pro nákupy

Ke smlouvě s bankou, úvěrovou firmou či s operátorem už nebudete potřebovat dvě vysoké školy ani lupu. Více chráněn bude zákazník i při nákupu v obchodě nebo při dovolené s cestovkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F72r21a83n80t12i21š65e45k 20P49r88u42d84k52ý 8322701152611

Nakonec to je stejně o tom, jak se k sobě všechny strany budou chovat. Když se nebude žádná z nich chovat "vyčůraně" a bude jednat slušně, vždy dojde k dohodě prospěšné oběma stranám. Když oběma stranám bude jasné, co se dá od čeho očekávat a jestli to odpovídá obvyklému vztahu cena - výkon, nebude se žádná z nich domáhat něčeho, na čem ta druhá bude škodná. Smutné je, že zákony vznikají právě z důvodu existence takových, kteří svá práva zneužívají a jiné chtějí na svůj úkor poškozovat.

+2/0
12.1.2014 14:08

B90r48o77n30i49s72l18a95v 18J62a73k30l 8440335845515

Takze ANO, jak jsem si myslel .....

§ 1820

Sdělení před uzavřením smlouvu

g)  údaj, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží a   jde-li o smlouvu uzavřenou prostřednictvím prostředku komunikace na dálku náklady za navrácení zboží, jestliže toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou,

Odstoupení od smlouvy

§ 1832 (1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným  způsobem. Podnikatel vrátí spotřebiteli přijaté peněžení prostředky jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady. (2) Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží. (4) Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, podnikatel není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal. Takze jednoduse receno, podnikatel nemusi nic platit dokud nedostane vracene zbozi. A hlavne, pokud umoznuje osobni vyzvednuti (napriklad zdarma jako nejlevnejsi moznost dodani zbozi), tak si pochopitelne muze narokovat i postovne .... to mi prave prislo nelogicke, aby platil obchodnik za nekoho postovne ......

+1/0
12.1.2014 0:06

B47r48o51n30i19s42l11a54v 40J26a89k55l 8410125345375

No nic, dal jsem si tu "praci" a nasel to v tom zakone primo, kde je specifikovana dvouleta zarucni lhuta .... tak aby zavreli hubu vsichni ti pitomci podemnou, kteri zas nedokazou porozumet psanemu slovu ......

§ 2165

(1)  Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního

zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.

(2)  Je-li na prodávané věci, na jejím obalu, v návodu připojenému k věci nebo

v reklamě  v souladu s jinými právními předpisy  uvedena doba, po kterou lze věc použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost.

0/0
11.1.2014 23:48

B13r12o71n32i59s51l70a21v 71J15a13k12l 8700895155645

Nicmene tohle je uplna blbost:

Lhůta pro vrácení zboží do e-shopu je 14 dní ode dne, kdy zákazník oznámí, že odstupuje od smlouvy.

Internetový obchod musí poslat zpět zákazníkovi peníze za vrácené zboží do 14 dnů od chvíle, kdy mu bylo doručeno odstoupení od smlouvy. A to včetně nutných nákladů na jeho dodání spotřebiteli. Peníze musí e-shop vrátit zákazníkovi stejným způsobem, jakým mu byly doručeny (platil kartou, dostane peníze zpět na kartu), ledaže se dohodnou jinak.

Clovek ohlasi do 14ti dni a pak ma jeste 14dni na vraceni? Ale obchod mu uz musi behem te doby penize vratit? Uz vidim nekoho, kdo nekomu vrati penize za zbozi, ktere nema jeste zpet:o))) S tema obalama je to jednoduche .... strhne mu proste prachy a nenadela nic! Taky mi prijde divna veta "A to včetně nutných nákladů na jeho dodání spotřebiteli." ..... to jakoze eshop musi vratit i postovne, ktere zaplatil? To mi prijde jako naprosta a totalni blbost .... kdyz si nekdo objedna neco velkeho, kde bude postovne 5 litru, tak mu je prece nevratim jenom proto, ze si to po 14ti dnech rozmyslel:o))) To bych si teda smluvne osetril, coz asi vetsina eshopu udela. Jakoze kupni smlouva bude na zbozi bez postovneho, ale automaticky si musi objednat i extra sluzbu - postovne, kterezto jako vyuzita sluzba, nelze vratit .....

Ale otazka je jak to je, nejlepsi si precist ten zakon, na podobnych platcich jako je idnes jsem cetl uz ruzne nesmysly jako treba, ze zaruka je jen pul roku, protoze se musi "vyskytnout" a podobne nesmyslne slovickareni a neznalost ceskeho jazyka ....

+1/0
11.1.2014 23:41

J57o42s15e83f 28P84o52r57t47i32k 8897339814

Tímto může výrobce na trh s výrobkem pochybné kvality. Nemusí už moc dbát aby výrobek vydržel. Vyplatí se mu riskovat

0/0
11.1.2014 16:36

J62a63n 15U38l45r26y42c60h 4621917940768

možná by bylo dobré paní Lenku Vichnarovou vyhodit (pokud je u Mafry zaměstnaná), nebo s ní přerušit spolupráci, tj. odebírání jejích článků - píše totiž naprostý nesmysly, což je u článků typu výklady zákonů apod. zatraceně velká vada...

konkrétně - je absolutně chybné tvrzení, že u záruční lhůty se nic nemění, resp. že se nemění dvouletá záruka  - NESMYSL, FAKTICKY se záruka zkracuje na pouhých šest měsíců (kdyby v týhle zemi fungovala normální aktivní občanská společnost, už dávno by se proti tomu zvedla obrovská kampaň - jenže jsme v Česku...);

vtip spočívá v tom, že po šesti měsících už je na zákazníkovi, aby PROKÁZAL, že vada, kterou reklamuje, existovala už V DOBĚ KOUPĚ... - což je teda konečná, zapomeňte na dvouletou záruku...

(ano, samozřejmě, prodávající si můžou sami od sebe tu lhůtu prodloužit, prý to v rámci konkurence i jistě budou dělat - některý možná i budou, ale to už se taky může zrušit záruka úplně, a věřit, že se prodejci v rámci konkurence budou předhánět, kdo dá co nejdelší záruku; ve skutečnosti se ve většině případů vracíme o x let zpět pěkně ke starý dobrý půlroční záruce - skvělá práce nejen našich zákonodárců, ale i nás občanů - zákazníků, co jsme si tenhle paskvil nechali líbit...)

(ale aspoň si nemusím nechat líbit, že tu autorka článku naprosto chybně informuje čtenáře, že bude pořád platit dvouletá záruka)

+10/−1
11.1.2014 2:49

J39a57n 14U39l98r82y50c20h 4341967980968

odkazy + citace např.: "Prodávající bude i nadále odpovídat kupujícímu za vady, které se vyskytnou v době 24 měsíců po převzetí zboží v obchodě,“ sdělila nám mluvčí resortu Štěpánka Čechová. Jedním dechem však dodává, že musí jít o vady, které zboží mělo již v době prodeje (...) Po šesti měsících by už podle ministerstva měl existenci vady prokazovat kupující"

http://www.penize.cz/reklamace/253892-myty-o-reklamacich-a-velke-zmeny-od-roku-2014-konec-zarucnich-lhut

nebo tady: "V průběhu prvních šesti měsíců tak zůstává na podnikateli, aby dokázal, že vady na výrobku nevznikly špatným zacházením. "Podnikatel tedy bude muset prokázat, že vada na zboží v době jeho prodeje neexistovala, jinak bude muset danou věc opravit, či v případě závažnější závady vyměnit. Od 7. do 24. měsíce bude prokazování, jak a kdy byl výrobek poškozen, na straně spotřebitele," uvedla serveru Podnikatel.cz Alena Sokolová z Advokátní kanceláře FABIAN&PARTNERS. Jak ale upozornila Sokolová, podnikatelé budou moci prodloužit šestiměsíční ochranu, ve které bude vada bez nutného dokazování uznána jako ta, kterou mělo zboží už v době prodeje"

http://www.podnikatel.cz/clanky/vime-co-se-doopravdy-meni-u-reklamaci-od-roku-2014/

0/0
11.1.2014 2:51

P19e28t59r 24K84o36v61a47ř38í19k 1501963739357

... vracíme o x let zpět pěkně ke starý dobrý půlroční záruce ...

A to si myslím, že je naprosto v pořádku. Většinou se skutečně objeví výrobní vada do půl roku a po delší době už to je vada vzniklá provozem výrobku. Takže nechť půlrok prokazuje prodejce a nad půlrok zákazník. Ač to pro mně jako zákazníka bude nevýhodné, nevidím na tom nic špatného. Za nějakých cca 20let, co jako plnoletý nakupuju zboží, si nevzpomenu na případ, ve kterém by mi tato změna nějak uškodila. Lze krásně vidět, a nezřídka jsem takové jednání zaznamenal, že si lidi třeba takto obměňovali boty - 2 roky používali a na konci záruky vyměnili za nové. A výrobci buď nestálo za to přezkoumávat vady těchto vyčůránků a posla nové prodejci, nebo prodejce neměl čas zařizovat přezkoumání.

+4/−1
11.1.2014 8:31

J72o71s13e94f 50P20o16r87t37i47k 8277479484

Kupte sezoní věc např. lyže a pokud bude počasí jako nyní tak se Vám vada projeví po půlroční záruce.

0/0
11.1.2014 16:22

J48o22s56e64f 64P18o87r36t96i82k 8467779644

Jinak nakupuji převážně v polsku. Poslední nákup bojler 2/3 ceny v ČR a záruka na 7 let (pětkrát jsem zjištoval jestli to myslí vážně, zda v tom není fígl třeba jen na elektroinstalaci)

Nevěřím, že změny horší k zákazníkovi zlepší podnikání v ČR.

Komponenty k pc (základní desky a pod. půl roku vydrží, ale po roce jich padne hodně. Na vině je zpravidla výroba, která si s tou starou a kvalitní nezadá. (kondenzátory nafouknuté a pod.) Totéž tv, takže až půjdu pro 3D TV tak s půlroční garancí si to mohou čeští prodejci narvat do zadnice

+2/0
11.1.2014 16:32

K42a39r10e47l 62J42a35n57í76k 9488302125574

slyšel jste někdy pojem "kurvítko"?

+1/0
11.1.2014 17:36

O86n43d30ř90e21j 95L46o87š22o34t81h 1545845875841

Mně je do ničeho asi nedávaj ;-)

0/0
11.1.2014 20:06

F97r75a88n66t27i84š76e75k 86P88r84u84d22k89ý 8712731352621

ja myslim pane Ulrych, ze prehanite. Vetsinou se kazdy, i vy zde, ohani tim, jaka ze jsme to spatna zeme, kde si kazdy muze delat co chce, ale pulrocni zaruky za vyrobni vady" plati ve vetsine vyspeleho sveta a konecna. Delsi zaruku vam poskytne pouze vyrobce nebo prodejce z vlastni vule. Takze, ano, mate pravdu, ze vyklady Lupy obcas privadi k zoufalemu smichu, ale stujte pevne na zemi, pul roku na bezne spotrebni zbozi je az dost. Na to drazsi vetsinou najdete prodejce, ktery vam delsi zaruku rad proda :-)

0/0
11.1.2014 8:53

J16a31n 53U16l16r71y49c40h 4761307150288

no, pánové, jsem trošku překvapenej, že z pozice kupujících (tak to aspoň prezentujete) obhajujete (vítáte) jen půlroční faktickou záruku - myslel jsem např. na elektrotechniku - tam dost často platí, že výrobek do dvou let (opravdu sám od sebe, bez zavinění uživatele) odejde - a jak asi po šesti měsících dokážete, že vada existovala už v době koupě..., a nezlobte se na mě, ale platit za to, že mi věc poběží plus mínus rok, to už je trochu moc...;

prodejci možná jásají, a jestli museli dávat pozor na to, co odebírají, teď už můžou nabízet kdejaký úplný šunt - v téhle situaci radím každému - přehodnoťte svůj přístup, a mnohem masivněji kupujte zánovní zboží z druhý ruky - na (použitelnou) záruku můžete zapomenout i u nově koupených věcí, tak proč za to zbytečně dávat o desítky procent víc? (u elektroniky by přímo mělo platit: bez prodloužení lhůty pro neprokazování termínu závady nic nového v obchodech nekupovat)

0/0
11.1.2014 13:19

F92r76a53n49t59i11š58e63k 84P72r19u66d42k11ý 8362201332961

nevim z ceho vychazite, kdyz mluvite o tom, z jake pozice prezentuji svuj prispevek, chovam se neutralne. A docela natvrdo rikam, ten novy zakon je dobry, lepsi nez ten predesly. Lidi maji svobodnou volbu se rozhodnout, co a od koho si koupi. Existuji lide, kteri si koupili v jednom kramu lahev koralky za 500 a v druhem za 500 boty. Tu lahev vecer vypili az jim z toho bylo blbe a boty za rok reklamovali, ze jim upadla podrazka pote, co v nich cely rok chodili. Podle me by mohl by ten zakon i tvrdsi, napr. tak, ze by se zaruka na spotrebni zbozi vztahovalal podle povahy az od urcite hodnoty. Myslet si, ze vam tablet za 2000 vydrzi vic nez 6 mesicu, kdyz je to prenosne zarizeni, je dost naivni. Ano, od jabka, kde za nej chtej 6x tolik bych aspon 2 roky plne zaruky od vyrobce predpokladal. A tak to mate se vsim, je treba rozlisovat a byt uznaly nejen sam k sobe a svym skutkum

0/−1
11.1.2014 13:43

J50a59n 55U90l78r65y41c91h 4681277260858

poznámečka - ano, vy jste svůj příspěvek "z pozice kupujícího" neformuloval (odpovídal jsem souhrnně i na příspěvek p. Kovaříka); a k tomu tabletu za 2000,-, kde (podle vás) je OK, pokud bude fungovat 6 měsíců - to je právě to, co považuju za katastrofu, než prodávat tohle, tak to prosím už nic - a takhle to zatím jakžtakž fungovalo - obchodník, coby člověk znalý oboru (pokud to tak nebylo - jeho problém), si musel dát pozor, co od koho objednává; teď už si s vámi řekne "chtít od jakéhokoliv lacinějšího zboží, aby fungovalo víc jak 6 měsíců, je naivní", a zákazníci se můžou těšit na záplavu už z podstaty nefunkčních šuntů;

opravdu není normální, aby nespotřební výrobek, se kterým se zachází podle jeho určení, nevydržel aspoň ty 2 roky (může být náhodou vadný, ale průměrná kvalita se musí posunout aspoň za ty dva roky); svět ve kterém je OK, že lze vyrábět + prodávat nespotřební výrobky s cca půlroční výdrží, je úplně mimo, v takovym světě se z několika důvodů bude žít blbě... (nakonec úplně všem - i těm obchodníkům + výrobcům)

+3/0
11.1.2014 15:21

O18n56d70ř68e95j 17L40o72š40o69t24h 1715775435221

myslel jsem např. na elektrotechniku - tam dost často platí, že výrobek do dvou let (opravdu sám od sebe, bez zavinění uživatele) odejde - tohle je nesmysl. 99% věcí vydrží spoustu let. Já bych spíš řekl, že zboží, který vydrží první půlrok, tak vydrží i ty dva.

0/0
11.1.2014 20:12

B85r72o15n45i38s17l78a78v 54J72a11k97l 8860175675425

Kamo, ty uz to fakt nehul!!! A precti si ten zakonik jo?

Na delce zaruky se NIC nemeni! Je 24 mesicu!!!

0/0
11.1.2014 23:33

L41a46d97a 64N61o95v73a15k 4282793597

nevíte někdo, jestli když teď podám reklamaci skrytých vad vozidla, které jsem koupil před 5 měsíci, bude se řídit podle nové podoby občanského zákoníku...?

Nebo jak je to obecně se smlouvami uzavřenými před 2014 nyní....?

Díky moc...

0/0
11.1.2014 0:11

J66a79n 44U83l23r44y53c54h 4281637800878

co se stihlo koupit před koncem roku, platí samozřejmě dál podle tehdy platnejch zákonů, ale běda každýmu, kdo si koupí cokoliv od začátku roku 2014 (jinak samozřejmě to, že vás budou všude ujišťovat, že pořád platí 2 letá záruka, vám bude platný jak mrtvýmu zimník - zajímavý to bude, jen až vám ukážou (na papíru, co si odnesete spolu se zbožím), že si prodlužují tu lhůtu k prokazování vady... - kolikpak takovejch obchodníků asi bude?)

+3/0
11.1.2014 3:02





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že pokud je vám cizí řidič způsobí škodu, může likvidaci pojistné události vyřídit vaše pojišťovna nikoli jeho?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.