Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Test: Víte, za kolik se jezdí vlakem?

Kdy jste jeli naposledy vlakem? Jestli v době tvrdých jízdenek a průvodčích s procvakávacími kleštičkami, měli byste se připravit, že se toho dost změnilo. Vyzkoušejte si, jestli jste připraveni na cestování vlakem, a to i z finančního pohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P64e25t28r88a 52N26o53v42á89k56o24v66á 7128376594508

Platí pořád ještě u INkarty, že když vám na ní končí platnost a máte tam nějakou částku, tak pokud vaše jízdenka stojí víc, musíte si nabít nejméně 100 Kč a pokud vám tam zase něco zbyde, tak vám na pokladně řeknou: To musíte projezdit na nějakejch kratších tratích.

Tohle mě tak dostalo, že jsem další INkartu již nezakoupila.

0/0
7.4.2014 15:04

J48i31ř33í 63L65e64ž17a68l 7714889319898

V bodu 6 chybí d) Tak vás ČD okradou. !!

Nevěříte? Tak schválně si zkuste koupit zpáteční jízdenku pro 2 osoby + psa z Prahy Zbraslav do Kamenného Přívozu přes web. Vysype to na vás cenu 238Kč (178Kč po odečtení slevy 6Kč za online nákup pro osoby a 60Kč za zpáteční přepravu psa)  !!

A když si ji koupíte na pokladně, tak vás bude stát 137Kč a 30Kč za psa.

Rozdíl 71Kč na vzdálenosti 56km. Změna ceníku byla 15.12.2013, takže od té doby už musí jít o pěknou sumičku.

0/0
6.4.2014 23:58

L56u66d76ě73k 98N16ě89m39e32c 5545841822284

Že byste někdy zkusili Bayern-ticket, abyste se dostali do nějakýho srovnání?

0/0
6.4.2014 23:33

J70i60ř64í 55D46v63o80ř41á38k 5618263338340

Mě by spíše zajímalo , kolik platím i když vlakem nejezdím.Miliardové roční ztráty.

+5/0
6.4.2014 20:13
Foto

L73u41b61o61m34í44r 57J81a52n67o65t67a 5986354626605

Mě taky

0/0
6.4.2014 20:23

J44a57k91u10b 19Ř80í81h88a 4975209342751

z jedné miliardy dotací pro ČD vy jako občan zaplatíte 100 Kč. Tak si to vynásobte, je to pár stovek.

Nicméně, pokud se podíváte kamkoli, všude je železniční doprava dotovaná. Dokonce v porovnání se západem máme ještě velmi nízké jízdné. I přesto, že náklady jsou vlastně srovnatelné se západními železnicemi. Vlaky se kupují za stejné peníze, energie jsou zhruba stejné, jen platy, což je zcela minoritní výdaj, jsou várazně nižší než na západě. Myslím, že ČD jsou na tom ještě poměrně dobře co se výše dotací a jízdného týče.

Mimochodem, víte, že dotujete třeba i pana Jančuru? A to s ním třeba také nejezdíte. Z vašich peněz se staví silnice, po kterých jezdí jeho autobusy, tím tedy podporujete jeho podnikání, že nemusí stavět vlastní komunikace.

+1/−1
6.4.2014 20:24

P53e92t85r 45H45a46n88á66k 8141584226327

zaměstnanec ČD ? Pokud dám každému , jehož služby nevyužívám , pár stovek , budu chodit X dní do práce zadarmo. A to mě FAKT NEBAVÍ !!!

+1/0
6.4.2014 22:26

J30a92k35u13b 82Ř13í77h96a 4235419132981

Zaměstnanec ČD skutečně nejsem, s ČD nemám společného nic. Jen jsem chtěl poukázat, že dotace pro ČD jsou zcela běžné kdekoli na světě, kde nějaká železnice je. Pokud by dotace nebyly, a ČD by se měly opravdu chovat jako soukromá společnost zaměřená na ziskovost, pak by jezdily jen na tratích výdělečných, nebo tam, kde si to objedná kraj. Takže půlka rychlíků by nejezdila. Zatím jiný model veřejné dopravy neexistuje. resp existuje, ale to by zas lidé prskali, že jsou ČD drahé. To ostatně lidé prskají už teď. Bohužel náklady na železniční dopravu jsou skutečně hodně vysoké. Jedna jediná vlaková souprava stojí stovky desítky, nebo i stovky milionů. Životnost takové soupravy může být nějakých 40 let. Takže ta jediná souprava by si musela vydělat desítky milionů za rok na tržbách. Aby si vydělala sama na sebe. Nemluvě o energiích, platech, a dalších nákladech na správu různých budov a kdovíčeho ještě. To při současných cenách není reálné. Nemluvě o tom, že lidé prskají když mají jet 20 let starým vlakem.

Ohledně toho, že služby nevyužíváte. To máte stejné s armádou, to máte stejné se stovkami různých zdravotnických zařízení, to máte stejné se spoustou různých úřadů apod. Také pravděpodobně v životě nic z toho nevyužijete. Ale zajistit tyto služby je úloha státu a něco to stojí - daně. nedokážu si představit situaci, kdy by si každý měl všechny tyto věci v dnešní době zajišťovat sám. Stejně je to s infrastrukturou. pozemní komunikace pro motorová vozidla - určitě si každý člověk nebude sám financovat svůj kilometr silnice, vodní doprava, železniční doprava apod. Když už nic jiného, tak zřízení a správa těchto komunikací pomůže státní ekonomice. A to by mělo být i ve vašem zájmu.

+2/0
6.4.2014 23:13

J64a87k76u81b 40Ř52í80h52a 4555599702281

Ostatně, kdybyste četl diskusi, tak o pár příspěvků níže jsem diskutoval o možnostech placení za jízdenky. Myslíte, že jako zasmětnanec ČD bych sháněl informace tady v diskusi?

0/0
6.4.2014 23:15

J91a22n 74N23e88š27p23o54r 4906868516952

To přece děláte i tak...

0/0
7.4.2014 13:32

V57á60c94l71a17v 50J71e74b94a71v14ý 8410469343776

ČD také nemá ani nestaví vlastní železnici, protože koleje a nádraží patří SŽDC. A ta je "pronajímají" dopravcům jako jsou ČD, Leo a Žlutý.

A tu stovku by zaplatil každý kojenec, student, důchodce i pracující, takže za rodinu to může být třeba několik tisíc ročně. Což by nebyl problém, kdyby ČD fungovaly, ředitelé nedostávali zlaté padáky, neměli asi 12 náměstků jako trafiky pro kamarádíčky a tak podobně.

0/0
6.4.2014 23:19

J76a81k79u48b 50Ř78í53h22a 4835849842481

Tu stovku jsem počítal za rok je nás 10mil. krát 100 je miliarda za rok na dotaci. Mám dojem, že na dotacích ČD dostává nějaké jednotky miliard, takže za člověka to za rok může být jednotky stovek. Když si vezmu, kolik člověk za rok zaplatí na odvodech státu...... u 20 čistého to může být klidně 200 000. Myslím, že šetřit by se mělo začít na jiných věcech. Tím neříkám, že v principu jsou dotace v pořádku. jen nějak nevím jak je rozumně v tuto chvíli nahradit. Třeba poplatky za ČT bych zrušil. Klidně ať si dávají reklamy a může funguvat jako doteď beze změn. A koncesionářské poplatky za rok přijdou na podobné peníze.

Určitě by šlo zeefektivnit hospodaření s penězi. jen by nesměl stát házet klacky pod nohy. Jak teď když ČD nakoupily vagony s využitím opce rakouských drah, a stát to teď prošetřuje, jestli náhodou ČD neporušily zákon. Přitom díky využití té opce mohly nakoupit vagony za nižší cenu než v klasické soutěži, Plus samozřejmě platy vrcholných manažerů by se daly snížit. Tím by se ušetřilo ročně řekněme několik desítek milionů. Potíž je v tom, že by bylo třeba ušetřit zhruba stonásobně víc.

+1/0
6.4.2014 23:34

J27a24k81u51b 43Ř84í93h87a 4565329902601

Takhle. Aby tady nevznikla mýlka. Já nejsem zastánce principu dotací. V ideálním případě by byl svět bez jakýchkoli dotací. Jen tak nějak nevím jak jich dosáhnout při zachování určitýtého standardu (nebo zlepšení). A stejně tak daně. Nejsem zastánce daní. Ideálně bych nechtěl platit žádné. Ale jsou určité základní funkce státu, které by měl plnit (zdravotnictví, obrana, pomoc při mimořádných příhodách, vzdělávání, zajištění infrastruktury, obecně investování do projektů, které přesahují možnosti jednotlivců a má z nich prospěch přeneseně celá společnost) a to se bez peněz tak nějak neobejde. takže určitá míra daní být musí. Pokud by někdo vynalezl způsob jak toh docílit bez daní (dotací) budu nadšen.

0/0
6.4.2014 23:42

T86o63m76á30š 46Z78e50m84a84n 3755308224585

Silnice jsou placeny z 1/2 vybrané spotřební daně..

+1/−1
7.4.2014 11:58

Ř74e23h77o22ř 54V92l62a38s86á89k 2204334861276

Mohl byste to doložit? Všechny výpočty, které jsem doposud viděl, ukazovaly vyšší náklady (předpokládám, že kolik je výnos ze spotřební daně, v tom jste se nespletl).

0/0
7.4.2014 15:08

V64ě81r43a 52B81e93n32o26v58á 9289660573

Po dlouhé době jsem cestovala ČD z Přerova do Prahy a je to opravdu rozdíl v čistotě, vybavení vlaku, ochotného personálu, nevím, jak je to se slevami, ale rozdíl je evidentní, i když ještě ve službách dohánějí Regiojet (ten nestaví v Přerově).

0/0
6.4.2014 19:54

M17a64r47i68a75n 38K95a74r23a71b44a 4223421530782

10 let jsem jezdil do Prahy autem, pak jsem zkusil vlak ČD. Na internetu jsem se podíval na orientační cenu a protože jsem nevědel čas odjezdu, rozhodl jsem se koupit lístek před odchodem. A kurňa místo 800 chtěli za rychlík kolem 1200 Kč, a prý je to "Euro Night" - tak to psali na lístku. Vzhledem k názvu a ceně jsem očekával něco víc, než jsem si pamatoval před 10-20-30 lety. A bohužel, přijel 50 let starý křáp a "Euronight" byl lehátkový vlak, kde by neusnul ani Schwarzenberg. Takže jsem to zkusil a za dalších 10let dám ČD šanci, jestli budou existovat. :-P

+5/0
6.4.2014 19:54

L16u93d10ě48k 42N56ě67m27e96c 5665211472774

To jezdíte z Ňu Jorku? To máte docela levný.

+1/0
6.4.2014 23:26

Z16d92e29ň54k94a 94V74e95s79e79l35á 8729645207870

Mě hlavně dokáže překvapit "matematika" ČD. Konkrétní příklad: trasa Brno - Prostějov. Plná cena podle ceníku = 110 Kč, ale jezdí se za "akční" jízdné 75 Kč. Jízdné s In 25 je 65 Kč. Jak na tu částku 65 Kč přišli? To není 75% ani ze 110, ani ze 75... Totéž trasa Brno - Zlín-střed (přes Břeclav): plná by podle ceníku stála 197 Kč. Ale jezdí se za "akčních" 110. Na In 25 to stojí 95 Kč. Matika mi nikdy moc nešla, ale procenta ještě zvládám a tady mi to teda rozhodně nesedí...

0/0
6.4.2014 19:26

P67e17t30r 79N46e80c89h71a78n22i72c57k67ý 7313896118580

Akční matematika nedává žádný smysl. Ale furt je to jednotná ceníková cena. Zkuste cestovat v Německu, Francii, Španělsku, Británii. Dokud si jízdenku nekoupíte nemáte vůbec tušení kolik bude stát, cena se mění podle prodaných míst, podle času nákupu i času jízdy vlaku. Dva vlaky ve stejný den a jiný čas mohou mít i 100% rozdíl ceny mezi sebou. Leo a RJ se o takovou kravinu pokouší i u nás, ale doufám, že ČD zůstanou u tabulkových cen, jakkoli matematicky divných.

+1/0
6.4.2014 21:32

I40v39a63n74a 93N38o29v23a98k82o20v29a 2132672619312

V holandsku ne, tam je cena vzdycky stejna, taky si tam clovek kupuje jizdenku, ktera plati cely den a je uplne jedno kterym vlakem jede.

0/0
6.4.2014 22:43

Z94d62e86ň78k52a 40V57e36s55e48l64á 8339255617330

Je fakt, že cenová politika RJ a Lea je celkem divoká, aspoň co jsem měla možnost číst.

0/0
7.4.2014 20:57

L31u21d13ě81k 62N61ě56m38e52c 5555841182604

Doufám, že to nechcete počítat na halíře. Ale já bych to 25% slevu zaokrouhlovat na pětikačky. Co říkáte, mistře matemetiky? Nehledě na to, že záleží, kdy a kde si tu jízdenku koupíte.

+1/−1
6.4.2014 23:30

Z75d72e95ň11k53a 54V10e69s68e15l94á 8539595207440

Jak na halíře? To přece nevychází snad ani na ty pětikačky. A ano, záleží na tom, kde si jízdenku koupíte, protože někde (snad na většině tratí) akční jízdné není, ale já jsem uváděla dva konkrétní příklady. A tam to prostě nesedí.

0/0
7.4.2014 19:24

L45u11d72ě74k 43N59ě93m66e78c 5455491272224

Tak určitě může být rozdíl, jestli jízdenku koupíte u kasy, nebo u automatu. To už zrovna může být rovnou ta pětikačka, ne li víc. Pokud tu jízdenku koupíte dřív, tek může být rozdíl ještě větší.

0/0
7.4.2014 19:28

Z98d34e31ň24k86a 11V50e47s86e87l60á 8299605797760

Kupuju to u pokladny (u automatu je fakt, že může být malá sleva). A "akční" je to jízdné v závislosti na té konkrétní trati, ne na času nákupu.

0/0
7.4.2014 19:55

L21u43d22ě56k 65N12ě77m42e20c 5495161862114

No a u automatu to je ještě v závislosti na čase. S předstihem je to ještě levnější.

0/0
7.4.2014 20:01

Z38d45e17ň86k74a 63V29e50s92e95l29á 8389955567440

Ano, u automatu sleva může být (i když ne nějak extra velká), ale opět: co to mění na tom, co jsem napsala v prvním příspěvku, kde jsem uváděla konkrétní částky. A 65 Kč není 75% ani ze 110 ani ze 75.

0/0
7.4.2014 20:23

L60u35d86ě54k 98N73ě15m98e67c 5385831982514

No, jednou to může být o něco víc, jednou míň. Prostě se nedá počítat přísně na 25%. To je všecko.

0/0
7.4.2014 20:40

Z67d28e45ň54k89a 11V41e10s86e31l83á 8539925127570

Prosím Vás, spočítejte si to. A ještě jednou si přečtěte ten můj prvotní příspěvek. Pořád mám totiž dojem, že skutečně nechápete, co jsem vlastně psala. Děkuji.

0/0
7.4.2014 20:56

L24u70d63ě69k 82N48ě45m63e15c 5545611242824

Ano. Vadilo Vám, že je sleva menší, než 25%. Když je naopak větší, tak je to tedy podle Vás v pořádku, protože mluvím o nečem jiném a nechápu to, že?

0/0
8.4.2014 0:08

Z46d42e80ň75k94a 90V66e92s54e61l20á 8609125537590

Ne, vadí mi, že není vůbec zřejmé, z čeho je těch 65 Kč (resp. 95 Kč) vůbec vypočteno.

0/0
8.4.2014 19:47

R92o85m67a76n 89K61a15c65h79l69í38ř 7863961451950

Vlakem nejezdím 10 let a mám to za 11 bodů...to se teda asi moc nezměnilo =)

+1/0
6.4.2014 17:55

P18a36v95e86l 48H71o47u46s20k22a 3361625320148

Nemusím dělat test abych pochopil, že vlak je u nás nejdražší způsob přepravy.

+3/−3
6.4.2014 16:47

B70e25n 31P38a84v60k60a 1947673377251

Jen si ten test udělejte.

0/0
6.4.2014 17:26

P52e28t69r 39H20a96n64á66k 8631744636937

OK , tak mi spočítej cenu vlaku Olomouc - Praha a zpět pro 2 dospělé + puboš 16 let. Autem cca 1 000 Kč , o pohodlí nemluvě ...

+1/0
6.4.2014 22:31

P26e62t16r 47H94a38n52á51k 8921384276467

P.S. nejedu po D1 ale na Hradec Králové

0/0
6.4.2014 22:34

I33v26a81n23a 66N32o75v44a90k79o44v32a 2762662929662

To je jen za benzin. A zbytek? Servis, gumy, kapaliny, mycka, parkovani, riziko bouracky, amortizace ....

0/−1
6.4.2014 22:50

O33n22d17ř16e57j 67H63o31r66á44k 8419604881

Pohodlí je v tomhle případě dost relativní pojem. Vlak vás třeba nezaveze až před dům, ale zkuste si za volantem dát šlofíka.

+2/−1
6.4.2014 23:26

J29o41s98e76f 75D10r92á59s40a50l 2804605951

na chodbičce u záchodu....třeba

0/0
7.4.2014 8:09

M70a49r28t25i66n 60K15a75r83á98s71e93k 9348263208338

Celkove naklady na auto jsou cca 5kc/km (u levneho usporneho auta) - tzn 500km dela cca 2500. To na vlak staci s hodne velkou rezervou vcetne obeda v jidelaku....

0/0
8.4.2014 16:30

A55n12d11r19e98j 58M29a54m13a45c66h 3263898322283

Kecy! Už jen ten marketingově napatlaný "výsledek testu" je totálně k smíchu:

"Standardní výkon, něco znáte z praxe, něco umíte odhadnout a v něčem prostě i vás České dráhy překvapí."

Jezdil jsem teď rok a půl několikrát týdně vlakem a musím říct, že jak říká výsledek testu "i mě ČD překvapili." Dráhou jsem jel naposled v 2005, kdy jsem dojížděl vlakem na střední školu, a pak opět až v 2012 a musím říct, že krom zlepšené kultury cestování (ano, to musím přiznat) je situace naprosto zoufalá. Pokud člověk nekupuje zrovna nějakou akční jízdenku (Praha - Brno nebo Praha - Ostrava) tak s těmi dotacemi co se do dráhy cpou jsou ty ceny vyloženě zlodějina!!Ve dvou lidech nemá cestování vlakem žádný ekonomický smysl, skupinová sleva je bez slevy na děti vyloženě k smíchu a o vrácení peněz při zpoždění je také potřeba zmínit, že platí jen na IC/EC. Tuhle měl vlak zpoždění ve výchozí stanici 2h a v cílové 4h a žádost o vrácení části jízdného (kterou bych aspoň z části pokryl náklady na taxíka, neb v jednu v noci jsem si o MHD mohl nechat akorát zdát) mi byla odmítnuta s tím, že to IC ani EC nebylo a šáteček.

A mimochodem, ta jejich čtečka na QR kód z jízdenky (byť obrovská jak pokladna v marketu) funguje asi tak v 1 případě z 20, což je absolutní tragédieRv a za rok a půl jsem si nevšiml, že by s tím něco udělali. Kdo takovej šunt vůbec objednal?! (a že to jistě nebylo levné)

Dnes už jsem přestěhován a cestování vlakem jsem se naštěstí zbavil. Dráhy mají velký problém a měly by s ním něco dělat. Jinak na to doplatí ony i my .. ať už jako cestující nebo daňoví poplatníci. Praha - Ostrava byla ohromná příležitost, ale vidíme jak s ní naložili. Místo, aby ten potenciál využili a sami vydělali, tak si teď stěžují, že jim vzali trať. Měli jezdit už od začátku jinak a dnes nemuseli brečet.

+4/−5
6.4.2014 14:53

M56i74r17e86k 13Z34á95v93o23d45n32ý 7672357330918

1) Já jsem využil jízdenky s QR kódy asi ve 30 případěch. Ani v jednom nebyl problém. 2) S odškodněním cestujících máte pravdu. Tady by měli hodně změnit přístup. 3) Ceny jsou v porovnání se zahraníčím téměř směšné. Vlak Praha - Berlín je na českém území asi 6x levnější, než na německém.

+2/0
6.4.2014 16:03

Ř75e37h97o35ř 24V40l56a15s92á68k 2404284651476

České dráhy nepoužívají QR kód, ale Aztécký kód.

Ekonomická smysluplnost je v různých situacích a pro různé lidi asi různá. Na mých trasách mi vycházejí České dráhy finančně dobře.

+1/−1
6.4.2014 16:45

J15a11k40u26b 82Ř81í70h15a 4685449262671

Zaprvé otázky 2 a 3 si upravte. Otázka 3 vylučuje možnost 2c.

Zadruhé ve vlaku kartou platit jde. Ne tedy debetní, ale inkartou. Je možné si na ni (za šílený poplatek snad 1000 na 3 roky) nahrát aplikaci a na tu pak nahrát nějaké peníze a pak inkartu může člověk používat pro platby kartou. Akorát včera jsem se o tom bavil s průvodčím.

0/0
6.4.2014 13:03

Ř98e76h23o15ř 44V82l32a44s19á43k 2334234941306

Ten "šílený poplatek" je především za to, že pak ty tři roky kupujete jízdenky se slevou 25 %.

Že si kromě toho pak můžete nahrát i peníze, to s tím zase tak moc nesouvisí, a platí to, i kdybyste zaplatil ještě "šílenější" poplatek za to, že budete pak jezdit za polovic, nebo naopak jako dítě zaplatil méně.

+2/−1
6.4.2014 16:51

Ř31e60h76o39ř 97V40l36a62s94á79k 2834614331926

S čím v mém příspěvku nesouhlasíte, pane Housko?

0/0
6.4.2014 16:57

J75a91k55u37b 29Ř54í94h39a 4465939912271

Průvodčí mne to vysvětloval jinak. Vysvětloval to tak, že se pořídí in karta (ve smyslu ta plastová kartička). Za tisícovku se pořídí aplikace (název neznám), která umožňuje nahrát peníze na kartu a tou pak platit. Dál říkal, že při placení touto kartou je sleva 3%. A krom té se dají pořídit i jiné aplikace, jako například in25, in50 apod, nebo jak se jmenují ty hlavní slevy. Možná to ale nevysvětlil přesně. To je možné.

0/0
6.4.2014 20:19

Ř22e30h64o82ř 66V30l82a59s68á75k 2844464831496

To vysvětloval blbě. Inu, sám to asi nepoužívá, ale má nějakou režijku (a školení, nebo jak jim to cpou do hlavy, asi prospal).

http://www.cd.cz/vyhody-pro-cestujici/in-karta/doplnkove-aplikace-na-in-karte/-4134/

Když si koupíte nějakou tu slevu typu in25, tak je elektronická peněženka automaticky v ceně.

+1/0
6.4.2014 20:43

J38a11k45u85b 51Ř49í13h48a 4815859502571

Díky za info, opravdu to tedy vsvětloval blbě.

0/0
6.4.2014 20:50





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že metodiky bank při schvalování úvěrů se značně liší a jeho schválení ze značně individuální?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.