Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Názor: ČNB zvedá prst oprávněně, Češi si berou hypotéku „na krev“

Půjčit si a pořídit vlastní bydlení je trend dnešní doby. Za vhodnou investici to považuje podle průzkumu 76 procent Čechů. A není divu. Již několik let jsou úrokové sazby extrémně nízko, ekonomice se daří, je velmi nízká míra nezaměstnanosti a příjmy rostou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M86a87r43e60k 62T87e14t84u63r 9469414746

-Psal jsem "všem".

-A auto není něco, co nutně potřebujete k životu (až na výjmky) - takže nevidím důvod, proč do toho tahat (minimálně) na začátku i auta.

0/0
13.7.2017 7:01

M96a74r59e68k 94J61a90n81e24č81k98a 1277166813761

To je snad každého jeho osobní věc. Za mě, ať je klidně berou, až se dostaví další ekonomická krize, protože nebudou schopni hypotéky splácet, to bude taky jejich věc. Nesvéprávní snad tito spoluobčané nejsou a pokud jedou v tomto "na doraz" je to čistě jejich problém. Na druhou stranu pro jiné, to zase bude možnost získat levně nové nemovitosti, to je prostě trh.

0/0
1.7.2017 16:45

D72a69v46i24d 45P84e16t15r 7200746290875

Je a není, co se stane, když se velmi mnoho lidí dostane do dluhových pastí? Bankám propadnou zástavy a při snaze je prodat prudce klesnou ceny nemovitostí. Stát musí nějakým způsobem zajistit fungování bank (buď dotováním nebo odkoupením, či jinak).

Lidé jsou bez peněz i bez ubytování a často končí jako bezdomovci (nemá pro ně smysl peacovat, protože téměř vše jde na splacení nesplatitelného dluhu), stoupá kriminalita a i těmto lidem je nutno zajistit nějak přežití, čili obrovsky stoupají náklady státu atd..

0/0
5.7.2017 7:14

J90i92ř26í 49N83o72v50o15t88n98ý 6415857126496

Zkusme si porovnat ceny nemovitostí "tehdy" a "teď". Například hnusného panelákového bytu na pražském sídlišti. V r. 1982, tedy v době, kdy běžné nominální příjmy byly zhruba desetinové vůči těm dnešním, stál takový byt sakumprásk nějakých 135 000 Kčs. Dnes by takový nový byt - vzhledem k nominálnímu růstu příjmů - měl stát nějakých 1 350 000 Kč. Ale zkuste takový byt za takovou cenu koupit. Nejlevnější srovnatelné vybydlené sídlištní panelové třípokojáky nepořídíte na pražském sídlišti pod 2,5 mega ani náhodou. Obdobně by se dalo psát o cenách rodinných domů. Proti "totáči" mzdy a platy desetinásobné, zatímco ceny pořízení vlastního bydlení dvacetinásobné. Jó, žijeme lépe, žijeme radostněji....

+3/0
30.6.2017 16:16

D92a86v79i16d 65P87e92t50r 7890496780405

Byt jste pořídil daleko levněji než za 135 000 Kč.

Pokud jste dělal určité povolání (horník, voják, policista), tak jste byt dostal. Nebo pokud jste šel pracovat na určitá místa v ČSSR např. jako lékař nebo učitel.

Jiné byty byly spíše podle pořadníku (obvykle se čekalo až 10 let), kde byla různá kritéria, která dobu zkrátila (dítě, manželství, hodně lidí v původním ubytování. U družstev se skládal členský podíl (v 80. letech cca 25 000+práce pro družstvo) a získal jste družstevní byt v daleko kratší době.

Za 100 000 Kč šlo koupit slušný rodinný dům.

0/0
5.7.2017 7:22

M35a64r31t54i71n 76H12o44n50s97a 8518406923372

Vlastní bydlení je v ČR jediný způsob jak žít alespoň trochu důstojně ve stáří. Vzhledem k výši důchodů není možné platit ve větším městě nájem a ještě mít na jídlo, ošacení atd. Nebo musíte opravdu škrtit kohouty na maximum. Jestli se poměry důchodů nezmění, nezmění se ani přemýšlení nájem vs vlastní bydlení.

+1/0
30.6.2017 14:18

D16a49v90i70d 30P53e36t65r 7780506270275

Co když se změní "technologie" bydlení. Dnes byste asi nechtěl bydlet v něčem co se stavělo před 100 lety. Určitě se za 30 až 60 let bude bydlet jinak, než dnes.

Materiály, rekuperace; revoluce v optice (kromě LED svítidel je taky uzpůsobit , aby svítily tam, kde potřebujeme vidět); střechy např. z fotovoltaických panelů, které budou mít i funkci střechy; lokální úlužiště energie -např bude tvořit stěny domů. ....Čili nic není jisté, snad kromě potomků, kteří mohou zajistit slušnou životní úroveň lidí ve stáří.

0/0
5.7.2017 7:30

M33a39r48t22i62n 90H83o62n28s78a 8378856643892

Co píšete asi nastane, jenže jak víte, ani v minulosti nikdy nedošlo k žádné skokové revoluci, při které by stávající bydlení náhle ztratilo cenu, takže je to vlastně irelevantní. Budete mít vlastní majetek, který můžete kdykoliv prodat a koupit třeba i nějaký ten hyperbyt, leč menší než stávající. Na nájem mít z důchodu nebudete, na tom se také nic nezmění. Pokud se Vám to stále nezdá, tak si o tom můžeme promluvit třeba za 30 - 40 let a uvidíme, kdo měl pravdu ;-D

0/0
5.7.2017 7:41

M87a60r18t98i58n 72H65o74n27s71a 8968626833102

Také si všimněte, jak se dnes často řeší bydlení... prodáte 100 let starý dům po babičce a postavíte za ty peníze na okraji Prahy. Za dalších 50 let udělá Váš vnuk to samé (pokud nenajde na zahradě ropu a nezbohatne). To že koupíte majetek znamená výhodu nejen pro Vás, ale snad ještě více pro další generace. Budete platit nájem, stejně nic neušetříte (protože to stojí skoro stejně) a dalším generacím odkážete prd a ještě jak píšete u nich budete chtít bydlet ;-D

0/0
5.7.2017 7:45

K88a18t47e96ř25i33n64a 49H53e66l45d32o61v64á 8519519594

Myslím si, že každý člověk by měl hodně zvážit to, jestli na tu hypotéku vůbec má. Ono to vypadá ze začátku jednoduše, že se nic nezmění a vše pošlape tak jak má, ale nenadálý úraz, vyhazov ze zaměstnání atp...je spousta faktoru, které vás pak pošlou ke dnu. Já s partners spolupracuji už pár let, a vzhledem k tomu, že hypotéku skoro jako každý jsme s mužem taky řešili, tak rada kterou jsme dostali nám přišla opravdu vhod. Zkusit si alespoň rok dávat peníze stranou, ty které bychom davali do hypotéky a čekat jak to cca za ten rok dopadne, a popravdě musím říct, že jsem ráda, že jsme tomu dali čas, protože čím větší máte rezervu tím lehčí pak vše bude, i kdyby se stalo cokoliv. Shodli jsme se na tom, že lepší bude ještě chvíli počkat a pak pro nás bude i jednodušší jít konečně do vlastního než se sedřít hned na začátku.

+27/−1
30.6.2017 13:53

V19a21c53l77a91v 22M74e10d54e36k 5751632225725

a co nájemné během toho roku čekání? Tohle platí jedině pro někoho, kdo bydlí v mamahotelu. Všichni ostatní srovnatelnou částku, kterou již mohli mít splacenou, vyhodí za nájemné.

+2/0
30.6.2017 14:49
Foto

P81a46v64e12l 55M72a46k20o33v52e37c 8558435171

Portfolio hypotečních úvěrů je neméně rizikovou součástí portfolia "českých" bank. ČNB chce (bezdůvodně) pouze vyšší kompetence a hypotéky používá jako nástroj na strašení... Že ČNB neuhlídala ČEB a EGAP, kde je díra v řádu desítek miliard korun kupodivu nikde nezmiňuje...:-(

http://makovecpavel.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=608982

0/0
30.6.2017 9:58

L30a16d71a 17N60o52v84a90k 4862233177

přesně, místo aby si vzal hypotéku milionář, který by jí ani nepotřeboval.., bere si jí kdejaký jouda, kterému to výrazně zatěžuje rozpočet...;-O

0/0
30.6.2017 0:07

P91e70t48r 68Ž52á76k 4701290793300

Hypotékovy business bych uplne zakazal ať si každý našetŕí a pak bude bytu habaděj a ceny taky přiměřene

0/−1
29.6.2017 22:17

R16o91s14t40i35s59l81a64v 20C69a70h16a 6133917937821

odstehujte se do KLDR, tam budete spokojen

0/0
29.6.2017 22:56

P90e72t34r 58Ž74á53k 4931630863290

Jeden soc.dem ministr řekl před časem něco podobného ze pokud chceme nízký tarify mobil nich operátorů jako v Polsku tak ať se tam přestěhujemě a následovalo odvolání takže taky asi volič ČSSD.Tak jo od takových se nedá čekat nic rozumného.

0/0
30.6.2017 12:14

R68o49s13t71i17s49l50a12v 89C79a22h34a 6943427247301

to si pamatujete spatne, nerekl to ministr, ale namestek. A nikdo ho nevyhodil, dostal dutku.

0/0
30.6.2017 12:28

L79a20d24a 97N86o56v94a27k 4282953747

by se mohlo ukázat, že jste na barák došetřil těsně před smrtí....:-P

0/0
30.6.2017 0:08

P85e65t28r 71Ž44á90k 4321860743250

Asi nějaký Pragocentrista��

0/0
30.6.2017 10:35

P68e66t80r 36Ž89á67k 4981500763520

Hypotéky dobra věc pro horních 10000, pro ostatní s běžneho platu cca 23000 hrubého je to na příštích 30 let žita od výplaty k půjčce. Ale business bank vpred

0/0
29.6.2017 22:11

R53o47s59t55i16s16l90a12v 50C52a37h85a 6503307787671

Vyssi plat nez uvadite ma 50% lidi. To ma byt tech 10 tisic?8-o

+1/0
29.6.2017 22:57

P97e56t35r 59Ž78á72k 4561480533300

Tak to asi žiješ v Praze.že?

0/0
30.6.2017 10:38

R56o98s46t79i52s72l79a46v 29C79a59h37a 6693937477931

Proc? 23000 je median mezd.

Treba v Q3 2016 to bylo presne 23527

https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumerne-mzdy-3-ctvrtleti-2016

0/0
30.6.2017 10:40

V11a33c93l89a98v 81M78e64d17e29k 5761292135105

pan Žák zjevně nechápe, co to medián je

0/0
30.6.2017 14:52

M27a12r56t68i35n 47H38o69n16s18a 8168906923182

Možná je to lepší než pak nemít v důchodu na nájem a bydlet pod mostem v papírové krabici

0/0
30.6.2017 14:22

J73a60n 62S33t35e84h81l56i66k 9735647496781

Hypoteku si může vzít každý. Musí ale odpovídat jeho platu a tomu odpovídající bydlení. Myslím, že jsem, četl, že amici si berou hypoteku na 3 roční platy

0/0
30.6.2017 14:52
Foto

M69a59r49t71i62n 44F71a20l33t88ý40n 9331406844948

Kecy jak "morálně" ospravedlnit zpřísnění regulací hypoték a vymýt lidem mozek, že je to nutné.

+2/−2
29.6.2017 20:13

R42o11s80t35i31s26l40a80v 43C93a72h45a 6363627617761

Chcete podobnou hypotecni krizi jako ve Spanelsku, Irsku nebo USA?

+1/−1
29.6.2017 22:58

L98u75m97í65r 17V71i45t94h67a 2137767496292

Že je nedostatek bytů a ten žene ceny bytů nahoru? Tak proč si všichni půjčují na již hotové byty a nepostaví si nový dům?

On bude spíš problém v tom, že všichni chtějí byty někde blízko center velkých měst. No a tam se skutečně už stavět nedá.

Ergo problém není v nedostatku bytů obecně, problém je v nedostatku bytů tam, kde ho chtějí všichni. No a tenhle nedostatek bude pořád.

+1/−1
29.6.2017 18:28

V76l38a92d83i10m30í44r 57B33r67a44d74a 1863134453101

Ono na nedostatku se také velkou měrou podílejí spekulanti a cizinci. Spekulanti nakupují, bo očekávají růst a cizinci nakupují, protože jsou pro ně stále levné. No a ty byty pak leží ladem a vytváří zbytečnou poptávku po dalších

+2/0
29.6.2017 20:25

P81a93v21e57l 90C74h25a68m48r98á73d 4967130849125

Umělé ceny nemovitosti vytváří umělé peníze a banky s realitními kancelářemi rýžují na nejchudších. Jakýkoliv produkt z banky je lichva a dokud se nezmění ekonomický systém, budou pořád miliardáři a chudáci.

+1/−1
29.6.2017 18:03

L48u12m87í59r 93V51i11t78h38a 2937417346872

Myslíte dokud nenastane socialismus a budou pak chudáci všichni?

+1/0
29.6.2017 18:24

T93o30m17á89š 50T82a20t22í12č34e60k 5380392290858

Aha, kritika banksterismu znamená touho po socialismu. Děkujeme za vysvětlení.

0/−1
29.6.2017 20:46

T95o44m42á19š 31T79a84t80í45č12e65k 5700872610868

*touhu

0/0
29.6.2017 20:47

R68o95m53a18n 77H96a25n63á83k 8113602516192

Souhlasím s tím pánem má pravdu, popisuje to co v posledních týdnech popisovala i jiná media, a pokud někdo píše negativní komentáře na firmu, tak to budou pravděpodobně jen konkurenti. Kdyby tam název firmy nebyl, tak by jim nezbylo nic jiného, než souhlasit protože ten člověk popisuje reálnou situaci na trhu.

+23/−1
29.6.2017 16:06

J71a67n 72S96t16e67h69l17i23k 9565537526911

Je to jak za sociku

Papalaši se sejdou, jak řešit nedostatek aut. A navrhnou pracovat jen čtyři dni. Tím si lidé méně vydelaji a auta si koupí jen privilegovaní.

Stejné řešení navrhuje i čnb.;-)

+1/−2
29.6.2017 15:48

B63o46h12u87s95l50a26v 58D26u81š40e23k 5640125944835

Ale ono vlastnictví něčeho jako je dům není právo. Nikdo nebrání komukoli si koupit cokoli. Jediné v čem bude asi nějaká regulace je v tom, aby si toho lidé méně kupovali za cizí, aby následně nemusel stát řešit daleko horší průšvih z předluženosti dotyčných v masovém měřítku.

+5/0
29.6.2017 16:34

J90a98n 58S21t21e83h38l44i95k 9635737156431

Naprosto souhlasím. Problém je , že čnb neřeší příčinu (nedostatek), ale nasledky(mala nabídka- stoupajici ceny) . Dokud nebude odstraněna příčina, nic se nezmění.

0/0
29.6.2017 18:12

L26u14m88í71r 75V18i29t22h67a 2517447686782

Příčinu si můžete odstranit sám, k tomu nepotřebujete papaláše. Místo abyste si vzal hypotéku na již hozový byt, postavte si za ni nový.

0/0
29.6.2017 18:29

J58a12n 70S11t32e75h70l57i11k 9445697236571

Já mam postaveno;-)

0/0
29.6.2017 18:33

T67o81m37á82š 62T34a21t69í54č16e31k 5920522430538

Předluženost řeší stát? Leda tak předluženost bank!

0/0
29.6.2017 20:48

F49r31a29n98t18i50s81e16k 67L35i15s71k69a 8735121563308

Uz od cca roku 2000 si rikam, kdy ta bublina s bytama praskne. A ono porad nic, teda krome mirne krizicky 2008-2010. Asi jsme na tom vyborne. Osobne bych takovy pad jako v USA nebo Spanelsku 2008 uvital. Nepral bych nic zleho lidem co maji jednu nemovitost pro sebe, nicmene na investory co maji na hypoteky vice nemovitsti by nejaka krizicka padnout mohla. Bydleni je specificka vec a ty dnesni ceny jsou dle meho opravdu vysoky. Uvital bych, kdyby se misto kupovani nemovitosti investovalo treba do akcii, soukromych skol, vzdelani, atd.

0/−4
29.6.2017 14:26

R88o47s35t66i87s55l81a88v 62C57a64h59a 6373567827531

at vsem chcipne koza....

+1/−1
29.6.2017 14:44

F50r58a91n93t86i17s88e41k 76L65i23s88k31a 8645481653678

jak jste na to prisel? Stejne tak bych mohl napsat, at nemajetni chcipnou pod mostem.

0/0
29.6.2017 14:54

R95o36s64t86i71s59l68a71v 43C58a22h35a 6323237847551

jak jsem na to prisel? To je proste: "nicmene na investory co maji na hypoteky vice nemovitsti by nejaka krizicka padnout mohla"

A asi jste si neuvedomil, ze kdyz oznacujete krizi 2008-2010 za mirnou (s poklesem 20%), tak pri vetsi krizi dojde k OBRIMU problemu skoro VSECH hypotekaru, vcetne tech, co to maji na bydleni. Kdyz klesnou ceny nemovitosti na 50%, tak se da cekat, ze banky budou masivne vyzadovat dozajisteni. Jak to ti lide udelaji?8-o A asi tusite, co se stane, kdyz to neudelaji.

0/0
29.6.2017 15:09

F79r74a85n93t66i87s21e81k 22L76i65s89k42a 8335931613388

Tak to dozajisteni banky nemusi vubec chtit. Mne se nelibi ze diky investicim do vice nemovitosti rostou ceny pro ostatni co nemaji svoje bydleni a bublinou se jim jeste vzdaluje. Tohle rozevira nuzky mezi chudymi a bohatymi coz je vzdycky spatne!

+2/0
29.6.2017 15:49

L94u49d84ě32k 84N78ě24m43e81c 5605831752564

Kdybych se zeptal, kam jezdíte na dovolenou a jaké máte auto, tak byste měl pocit, že jste proti mně bohatý. Každej cpeme prachy jinam.

+1/0
29.6.2017 15:56

F31r84a47n12t37i97s59e53k 85L83i59s98k95a 8385351733208

Jde o to ze dostupne a vhodne bydleni ( nemusi byt vlastni ) by melo byt pro kazdeho. Dnes s prumernym platem si v praze pronajmete/koupite na hypoteku tak 2kk a to je pro 4 clenou rodinu v 21 stoleti trosku hanba statu ze to tak je. Stat se nam micha do kazdy prkotiny ale tohle si neohlida, nejspis to politikum vsude ve svete vyhovuje.

0/0
29.6.2017 16:18

L15u63d71ě49k 10N37ě15m40e45c 5925341192904

Proč by všechno mělo být dostupné každému? Proč počítáte v Praze s průměrným platem? Proč tedy nebydlíte jinde, kde jsou pro Vás vhodnější podmínky plat/cena bydlení? Proč jste nezačal o bydlení uvažovat dřív? atd,...

+1/0
29.6.2017 16:39

F40r89a95n73t74i37s91e82k 78L18i77s78k94a 8535561953218

Treba prodavacka v Praze by mela bydlet v Praze nebo ma dojizdet ze Sudet? Prumerny plat v Praze. Vam by se libilo kdyby treba babis koupil vsechnu vodu a daval vam ji za 10000 litr? Ja svoje bydleni mam a vidim jaky je to rozdil oproti lidem co ne. Nemovitosti jsou asi vase investice, ja vam je neberu. Doufejme ze vam je jednou nevezmou jini.

0/0
29.6.2017 17:00





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že připojení na pult centrální ochrany objektu snižuje cenu pojištění domácnosti?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.