Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Být OSVČ (osobou samostatně výdělečně činnou) a nebo si založit společnost? Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější. Čtěte, jak ušetřit peníze i čas a ochránit majetek, když se pustíte do podnikání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A27l42e22n20a 58V32e34s74e19l48á 3893331765818

Tabulka je hodně zjednodušující...

Možnosti daňové optimalizace jsou na obou stranách plus minus stejné. Výsledné zdanění... jak kdy.

Pokud si vydělané peníze chce podnikatel nechat a utratit, je lepší zůstat OSVČ. Po zaplacení daně si se ziskem můžete dělat, co chcete.

U s.r.o. si musíte buď vyplatit podíl na zisku (dvojí zdanění) nebo mzdu (zatíženou všemi odvody).

V okamžiku, kdy chcete hodně investovat - pak je s.r.o. lepší. Investice odepisujete spousty let, tj. i z proinvestovaných peněz zaplatíte daně. OSVČ ovšem ještě navíc sociální a zdravotní. I případný převod (prodej, předání potomkům, dědictví...) firmy, která vybudovala nějaký významnější majetek bude u OSVČ složitější a většinou daňově dražší než pouhý prodej podílu na s.r.o.

Za mě tedy jsou pouze dvě hlediska výhodnosti. Jednak to ručení, pokud jde o podnikání s významnějším rizikem. A pak míra investování (zejména toho s dlouhou dobou odpisu).

+1/0
17.10.2017 8:30
Foto

P12a20v68e68l 65M72a92c86h13a82č44e18k 5741872533

U s.r.o. uvádíte občanský zákoník, ale asi si to pletete se zákonem o obchodních korporacích.

0/0
14.10.2017 8:38
Foto

P37a41v28e28l 57M51a78c65h13a44č78e27k 5661982683

A tohle má pomoci nerozhodnému člověku?

Žádná sláva.

0/0
14.10.2017 8:35

V11l93a58s82t37i50m47i24l 50H18a47l78b98i39c57h 8303545676488

Skutečnost je taková,že dotyčná s.r.o. kromě svého oficiálního bankovního účtu má potom deset t.zv. externích pracovníků,včetně razítka firmy,kteří mají potom svůj vlastní bankovní účet.Přijaté peníze jdou potom mimo oficiální účet,platby nejraději v hotovosti a daně žádné.Povětšinou sídlí na virtuálních adresách a jejich zlodějina je navíc chráněna ze zákona,kterým se prezentoval,když byl ve vládě,jakýsi absolvent Plzeňských práv.(Viz iDnes 10.10.2016.)

0/0
13.10.2017 16:32

R96a69d86i66m 85P28o50l57á95š75e51k 9766263509379

Načerno je může zaměstnávat a neodvádět z jejich mezd zdravotní a sociální a nepřiznávat příjmy z jejich práce i bez s.r.o.

0/0
15.10.2017 8:45

D97o38m95i85n81i16k 70S80t56a66r48y 4252119538442

Prosím o upřesnění výkladu výroku z článku:

"Od roku 2018 bude možné paušál uplatnit pouze v případě ročního příjmu do jednoho milionu korun."

Podle mne to tak není. Výdajový paušál budu moci uplatnit, i když budu mít roční příjem vyšší než 1 milion korun (např. 1,1 milionu) , ale mohu ho uplatnit jen ve výši, který odpovídá příjmu 1 milion korun. Pokud je to tak, jak si myslím já, tak je informace z článku hodně matoucí a svědčí o nezpůsobilosti autora psát podobné články a vydávat se za odborníka v daňové/účetní oblasti.

Je tady nějaký skutečný odborník ? Jak to tedy je ? Děkuji.

+3/0
13.10.2017 13:03

A89l78e68š 84V56o85n53d72r13á24k 9880526775

Ano, paušál můžete použít i při vyšším příjmu než 1 milión korun, ale výdaje procentem si budete moci uplatnit pouze z příjmů 1 miliónu a nebudete moci uplatnit slevy na děti a manželku (kde je strop příjmů 1 milión korun).

+1/0
13.10.2017 14:19

O37n82d31ř28e38j 50Š42r80u78b76a51ř 1965681705576

takze OSVC, ktery bude mit prijem milion a jedna koruna s ditetem prijde o 13tis? To se vyplati :-P

0/−1
13.10.2017 14:28

P70e10t45r 44N86o25v28á84k 1385101499838

Ne, nepřijde. První milion, na ten využije paušál a až ta přebývající koruna se bude danit bez paušálu. Takže v tomto konkrétním případě nepřijde o nic.

+1/0
13.10.2017 14:44

O62n48d26ř26e95j 59Š84r36u83b62a33ř 1355571755176

nereaguji na pausal (nastaveni se mi zda ok), ale na uplatneni slev na dite a manzelku

0/0
13.10.2017 14:59

P16e57t49r 56N15o52v71á93k 1355721919828

Od roku 2018 můžete uplatnit jak snížený paušál, tak slevu na dítě/manželku.

Za rok 2017 si můžete vybrat, zda budete danit po staru - paušál s limitem 2mio korun a bez slevy na díte/manželku nebo po novu jako za rok 2018 - tj. paušál do 1mio korun a slevu na díte/manželku.

+1/0
13.10.2017 15:02

D17o79m22i31n82i92k 63S27t61a92r48y 4502569848172

Od pana Šrubaře to byla evidentně reakce na to odejmutí slevy na dani na dítě. V tom má pravdu, ale reálná výhodnost či nevýhodnost použití výdajového paušálu je dána skutečně realizovanými výdaji - takže se to může, ale nemusí vyplatit i při ztrátě výhody slevy na děti a manželku. Výrazně horší situace by byla, kdyby to bylo tak, jak je (chybně) uvedeno v článku. Protože o způsobu jakým budete uplatňovat výdaje se musíte rozhodnout na začátku zdaňovacího období - a jak máte dopředu vědět, jestli vyděláte 950.000 nebo 1.050.000 - a tedy jestli máte evidovat výdajové doklady nebo ne.

0/0
13.10.2017 15:02

M18a53r82k49é84t11a 87Ž44e32m15l74i90č17k55o41v68á 1764480533413

Nemusíte se rozhodovat na začátku období. Běžná praxe: výdajové doklady nevyhazujete, ke konci roku víte naprosto přesně, jestli je budete potřebovat nebo půjdete na paušál. Jediné, co musíte udělat je, když změníte způsob uplatňování výdajů, musíte dodanit neuhrazené pohledávky a závazky k 31.12. předchozího roku. Což lze velmi snadno udělat dodatečným daňovým přiznáním.

+1/0
13.10.2017 19:24

A63l88e36š 60V43o74n68d37r92á35k 9660626515

Pokud oficiálně přizná příjem 1 milión a 1 koruna, bude sice bez výdajového paušálu danit jen 1 korunu, ale nebude si moct uplatnit slevu na děti a manželku. Takže přijde o docela dost peněz...

Jinak se tomu říká "daňová spravedlnost" a stát vás tak nutí, aby jste zuby nechty nepřekročili ten 1 milión.

0/−1
13.10.2017 15:05

P35e19t11r 86N31o44v96á98k 1705681489428

Bude moci uplatnit slevu na děti a manželku!

Nemůže ji uplatnit jen za daňové období roku 2017 když si vybere původní strop 2 mio! Pokud si vybere 1 mio nebo už to bude další zdaňovací období, tak slevu uplatnit může!

+1/0
13.10.2017 16:51

M18a61r38t27i70n 43T75e65p77l60a76n 9837150105403

Nepřijde, proč by přišel?

Ten kdo bude mít příjem milion, tak si do nákladů dá 600 000 Kč (pro 60% paušál) a bude mít nárok na slevu na dítě.

Ten kdo bude mít příjem milion a korunu, tak si do nákladů dá 600 000 Kč (možné maximum) a bude mít nárok na slevu na dítě.

Ten kdo bude mít příjem 2 miliony, tak si dá do nákladů 600 000 Kč (možné maximum) a bude mít nárok na slevu na dítě.

Pouze za rok 2017 si můžete vybrat, zda je pro vás lepší použít nižší maximální paušální výdaje (v tomto případě 600 000 a k tomu využít slevu na dítě) nebo slevu na dítě nevyužít a místo toho použít vyšší paušální výdaje - lze až 1 200 000 kč. Takže ten, kdo v roce 2017 vydělá ten milion a korunu, pravděpodobně si zvolí nový zákon, do nákladů dá jen 600 000 Kč a použije slevu na dítě. Ten, kdo vydělá milion a půl, tak radši půjde podle starého, oželí slevu na dítě a radši si dá do nákladů 900 000 Kč.

Ono i když bych pominul sociální a zdravotní, tak jen na dani z příjmu ten přídavek ušetříte při zvýšení nákladů o 87 000, takže při 60% paušálu by to znamenalo, že od 1 145 000 už je lepší jít podle starého a vykašlat se na slevu na dítě. Fakticky to ale bude ještě od mnohem nižší částky, protože ze zisku se platí i zdravotní a sociální a to je větší palba než celá daň z příjmu. Jako OSVČ z každé koruny zisku platíte cca 36% státu (DPFO, sociální, zdravotní), takže těch 13 000 slevy vypráskáte už za cca. 36 000 zisku. Takže podrtženo sečteno, jeslti někdo v roce 2017 vydělá alespoň 1 036 000 a má jedno dítě, tak je pro něj lepší jet dle starého režimu a být bez slevy na dítě. Při příjmu pod tuto částku je lepší nový režim. Bráno pro 60% paušál.

+1/0
13.10.2017 16:25

A68l34e54š 94V53o41n26d47r28á48k 9430206845

Nárok na slevu na dítě je jen u příjmů do miliónu...

0/0
13.10.2017 16:54

M11a16r54k87é49t38a 98Ž76e68m66l34i86č33k54o89v96á 1914390533553

od roku 2018. V roce 2017 platí, že si můžete vybrat

0/0
13.10.2017 19:26

M77a29r47t93i83n 42T42e77p91l14a71n 9747880435483

Ale houbelec. Od roku 2018 bude mít slevu na dítě každý OSVČ (teda za předpokladu že má dítě). Ale výdajový paušál půjde uplatnit pouze z částky 1M korun. Pokud jste nepochopil můj příspěvek výše, tak to zkusím objasnit ještě jednodušeji (pro paušál 60 procent):

Obrat 500 000 - náklady 300 000

Obrat 1 000 000 - náklady 600 000

Obrat 1 100 000 - náklady 600 000

Obrat 2 000 000 - náklady 600 000

V tomto je "kouzlo" změny. Prostě si nově paušální náklady můžete počítat maximálně z milionu, nárok na slevu na dítě máte vždy. Radši znovu dodávám, že platí od 2018, za rok 2017 si jde vybrat buď dle tohoto nového a nebo dle starého, kde OSVČ nemá nárok na slevu na dítě, ale nákladový paušál může počítat z částky až 2 miliony. Takže pokud má obrat třeba 1 500 000, tak by musel být na hlavu padlý, aby zvolil slevu na dítě oproti vyšším výdajům.

0/0
14.10.2017 23:42

A39n42t37o50n94í24n 39S62v79o66b55o25d42a 3494783619242

největší výhoda je případný prodej firmy, když to člověka přestane bavit nebo to nezvládá ( nemoc atd), u s.r.o. je to jednoduché a pokud firmu máte víc než 5 let, prodej se nedaní. U OSVČ je to divočina na dlouho a vše se dodaní, převod zaměstnanců také problém atd

+1/0
13.10.2017 11:41

M55a85r40t21i19n 61S58k94u81r30l57a 1318719499539

Clanok je zavadzajuci, porovnavat zdanenie zamestnanca s OSVC je tak trochu nezmysel.

V momente ze sa vlastnik firmy sam zamestnava, tak zaplati este pojistne SP 25% a ZP 9% za firmu, razom teda v ziadnom pripade neplati na pojistnom menej ako OSVC, celkovo zaplati viac.

+3/0
13.10.2017 11:26

J89a76r96o92m29í63r 63S21t39a89n15ě65k 8436472287

On ten živnostník platí méně i u zaměstnance normálního. To, že nevidí superhrubou mzdu neznamená, že ty daně neplatí on z peněz , které musí vydělat na svůj plat. No hrozné kecy tady pan pisálek napsal

0/0
14.10.2017 9:37

L47u39k34a15s 29S72u11c98h60a80n23e93k 5186827283520

Tenhle článek je dost povrchní. Ono "Srovnání kdy a kdy" na které láká titulek, by muselo obsahovat alespoň pár příkladů. Jak to vypadá například při příjmu "X", při příjmu "10 * X" a nákladech "Y". Navíc v případě s.r.o. není vůbec zmíněno, že pokud chce podnikatel (kromě své mzdy) mít ještě nějaký příjem z firmy, musí jej zdanit podruhé. Napřed jej daní jako firma 19% a potom to, co si vytáhne z firmy navíc, musí ještě zdanit 15% klasické daně z příjmu.

Takže, paní Hovorková, prosil bych zkusit to znovu a lépe.

Váš čtenář.

+11/0
13.10.2017 9:37

P27e18t59r 42D22o90u57p88a74l 5121948635239

Asi tak, článek nepomůže nikomu v tomto. Teď to podle tabulky vypadá, že i při milionu tržbách a malých nákladech se vyplatí s.r.o., ale opak je pravdou.

0/0
13.10.2017 15:30

A26l41e93š 40V69o89n67d25r16á16k 9150716385

Možná by bylo dobré zmínit, že vytvořený zisk společností (zdaněný 19 %) si nelze jen tak vzít, ale musí se vyplatit jako podíl na zisku. Z toho se sice neplatí zdravotní ani sociální, ale je třeba odvést srážkovou daň 15 %, takže ve skutečnosti je daňové zatížení vyplaceného podílů na zisku společníka 31,15 %.

Samozřejmě, že v rámci optimalizace se podíl na zisku nemusí vyplácet přímo (a danit), ale lze si ho vyplatit různými oklikami jako např. zaměstnanecké benefity atd.

+3/0
13.10.2017 9:32

A66n68t24o44n90í20n 39S38v34o52b48o38d44a 3294853169952

Babiš nám názorně ukázal, že to jde i bez zdanění :-(

+5/0
13.10.2017 11:42

J68a40n 88Ř17e13z90n48í90č22e29k 3141361843230

Je zajímavý, jak často se v daňové oblasti používají eufenismy. Člověk by řekl šulení na daních a ejhle, ona je to "optimalizace"...

+1/−24
13.10.2017 6:03

Z28d71e31n33ě41k 82H68r95u33b35ý 5555578261596

Je zajímavý, jak často lidi nechápou, že daň je náklad jako každý jiný a podnikatel se jej snaží optimalizovat. A je zajímavý, kolik lidí nechápe rozdíl mezi šulit a optimalizovat. Tohle z lidí dělá Babiš, bohužel.

Pane Řezníčku, vy snad doma nevybíráte optimálního dodavatele energií (plynu, elektřiny) nebo optimální telefonní tarify? Tj. takové, které naplní vaše potřeby a budou za odpovídající cenu?

V oblasti daní je to úplně stejné - pokud vám stát nabízí více možností (zaměstnat sám sebe, být OSVČ, mít nebo nemít paušál) - tak prostě optimalizujete i v daňové oblasti - bez šulení. Šulíte až tehdy, když nepřiznáte nějaký příjem. Je tak těžké to pochopit?

+35/−2
13.10.2017 7:12

O49n59d59r38a 90Š63e66d76i37v18ý 1807611283743

Tohle Koblize z fabriky nevysvětlíš...

+12/0
13.10.2017 8:10

Z31d32e35n42ě14k 56H25r24u24b59ý 5315818491676

Legrace je, jak se ty koblihy samy hlásí těmi mínusy :-)

A ještě si myslí, jak mi to tím mínusem nandaly ;-D

+3/0
13.10.2017 10:25

P66e82t70r 18V79o93b88o93ř57i78l 5679637788225

Nemám pocit že bych šulil na daních, když si každý rok dělám několik verzí daňového přiznání (v rámci zákonů), a vyberu si to, které je pro mě nejvýhodnější. Jeden rok (když jsem se přepínal ze zaměstnance na OSVČ) mi například paradoxně vyšlo líp nevykázat vůbec žádné náklady (neuplatnit paušál) a radši si odečíst manželku a tři děti. Teď budou zase dvě možnosti - buď limit paušálu 1M + odečet dětí, nebo limit 2M bez odečtu. A věřte že si zase vyberu variantu kde budu státu platit míň.

+10/−1
13.10.2017 8:06

Z70d94e49n28ě11k 29H95r26u74b94ý 5975848881386

Tak tak. Nechápu třeba zrušení společného zdanění manželů, ten měl dvě výhody:

- výhodu pro stát, protože právě redukoval ty možnosti optimalizovat, počítat různé varianty a vybrat pro stát nejméně výhodnou

- výhodu pro občany, protože člověk nemusel řešit, kdo z manželů si na sebe má napsat děti, hypotéku, atd.

Takhle se prostě na konci roku musí spočítat několik variant pro manžela a několik variant pro manželku.

+3/0
13.10.2017 10:32

L37u12k58a59s 20S60u22c92h30a40n45e34k 5916637483630

Společné zdanění manželů mělo význam v době, kdy byla "progresivní" daňová sazba. Dalo se u vícepříjmového z manželů spadnout do nižší. Dnes, když oba mají 15% to vyjde nastejno ať je společné zdanění nebo ne.

Jinak pokud se nepletu, i tenkrát se dávaly 2 přiznání a na jednoho se psaly děti a hypotéka ... jen se tomu s nižšími příjmy přesunula část příjmů toho druhého. Do jisté míry to byla i obstrukce navíc ... pokud manželka byla na rodičovské, muselo se za ni podávat přiznání, které v současné době podávat nemusíte.

+2/0
13.10.2017 11:10
Foto

I43v91o 90F68. 90C68i82l32i53c64h 1620592961734

Víte o tom, že si daňové přiznání můžete dělat sám i jako zaměstnanec? I když jsem přesvědčen, že vám to účetní vašeho zaměstnavatele také optimatizuje (typicky třeba v daňových úlevách na děti), takže by vám to nic nepřineslo a podle vašich slov šulíte na daních taky už nyní. I kdyby v ničem jiném, tak stoprocentně "ošulíte" daně o 24 840 Kč ročně v základní slevě na poplatníka ... vy podvodníku jeden :-P;-) Pochopil?

+3/0
13.10.2017 9:10

A87n48t34o35n57í34n 90S36v50o76b26o62d46a 3674603429432

a Babiš je v šulení extratřída, 180 mega vytáhl z firmy bez toho, aby odvedl korunu na daních Agrofert i on

+4/0
13.10.2017 11:43

D55a86n42i52e82l 95K92u49č81e70r61a 3943407304869

A diky komu ? Vy mit tu moznost, tak to neuděláte ? ;) Mozna jste ale Mirek Dušín, tak byste s diky odmítl... :)

0/0
14.10.2017 11:57





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že investiční doporučení na růst kurzu dolaru tu byla už před rokem?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz