Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

S jakými výdaji navíc počítat, když se rozhodnete pro hypotéku

V posledním roce došlo v oblasti hypoték k utahování šroubů a zpřísňování pravidel. Ceny nemovitostí rostou a klienti mnohdy žádají financovat bydlení co nejvíce z úvěru. Co vás teď čeká na úvěrové cestě k vysněnému domovu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P54e72t12r 77P10a53ř59í14z95e64k 3828770939891

Součástí nového období fixace je í doba do čerpání úvěru. Pokud tedy máte novou fuxací na 9 let a budete refinancoval až za dva roky, poběží vám zároveň aktuální fixace i nová. Tím pádem 9 let nová fixace -2 roky do konce fixace staré hypotéky....za dva roky, až nová banka vyplatí tu původní, budete mít už jen 7 let fixace z nového úvěru .

0/0
11.1.2018 12:27

V53á76c79l26a23v 97Z20i39n50d35u56l21k65a 8293406303504

Když už hypotéka tak si ji vzít na nějakou nemovitost blízko Prahy, právě at ta cena není tak obrovská a pokud si člověk nedělá rezervy už od mlada kdy začal logicky uvažovat nad svojí budoucností, tak nemá šanci. Pokud toho nedosáhne za něčí pomoci. My jsme si nechávali před lety od hypotečního poradce z této firmy pomoc a ještě že jsme tu volbu zvolily.

+4/0
10.1.2018 13:17

M91a54r59t84i82n 63Š60i36m68e89k 4900154668295

Chtít provizi po kupujícím je velmi neprofesionální a takový obchod bych si 2x rozmýšlel

0/0
4.1.2018 23:52

J41o33s83e19f 49K62a88r22f66í72k 7252165896880

Mno ale to chce cca 80-90% realitek...

0/0
5.1.2018 7:48

R83a94d85e24k 96H24o18d16a81ň 9686927501203

"Hlavně ve větších městech, jako je Praha či Brno, se ceny bytů 2+1 pohybují často nad 4 miliony. A 20 % ze 4 milionů je 800 tisíc".

Pán z Partners ignoruje fakt, že to LTV se počítá nikoli z ceny prodejní, ale z ceny stanovené odhadcem. A vzhledem ke stavu současného trhu jsou ty odhady běžně o 15-20 % nižší, v extrémních případech i o 25 % nižší. Ergo na 80 % LTV potřebujete mít kapse nikoli "mrzkých" 800 tisíc, ale vyjde-li odhad nemovitosti prodávané za 4 mil např. 3,2 mil, pak už je to 1,44 mil. Daň z nabytí platíte pochopitelně z ceny prodejní (tzn. 160k), to už jste na nutnosti mít 1,6 mil. A pokud provize realitce, tak si je přidejte.

+2/0
4.1.2018 16:39

J35a32k92u52b 20K19ř11í72ž 8119259657513

Peníze realitce? Kupoval jsem dva byty - oba nákupy byly hodně komplikované (první převod z družstva do OV v rámci celého družstva, členité pozemky apod.) a vše jsem zvládl jen se svým právníkem. Nechápu proč bych měl dotovat nějaké mistříky v superbech za nicnedlání. Prodej/koupě nemovitosti je zcela bezproblémová věc a kdo potřebuje realitku je neschopa.

+3/0
4.1.2018 15:03

M18a83r28t38i52n 93T93y78š64e50r 7546921757968

Byty jste si sám aktivně hledal a byl rozhodnut, že realitku nepotřebujete....ale víte kolik je prodávajících, kteří se nechtějí zabývat hledáním kupujících, scházením se s každým na prohlídkách bytů apod.? Prostě je to služba za kterou se platí...

+4/0
4.1.2018 15:07

J60a46k71u40b 42K97ř23í39ž 8949689567633

V tom případě by se ale slušelo řící, že to není mandatorní výdaj narozdíl třeba od daně. Jinými slovy kdo si chce zaplatit předražené namachrované povaleče tak si vezme realitku. Já bych jim nedal pěťák.

0/0
4.1.2018 15:17

M23a43r87t72i27n 53T76y40š78e84r 7646211867898

s tím souhlasím.....my kupovali byt přes RK, platil ji navíc prodávající (samozřejmě z nějaké části o to byla navýšena cena nemovitosti, ale...) a vše proběhlo skvěle a jediné co jsem musel bylo jednou dojít za advokátem podepsat smlouvy, nic víc už jsem nemusel... Takže ušetření času a starostí okolo bylo veliké... ale řekl bych že záleží tzv kus od kusu...

0/0
4.1.2018 15:21

P37e10t65r 42K55r95e91j72z47e69k 7399136

Velká většina prodeje bytů se děje přes realitky protože mají ve svých nabídkách většinu nemovitostí určených k prodeji.Lidi co prodávají se většinou nechtějí starat a svěří to realitce,že to zaplatí kupující je nemusí štvát.;-)

0/0
4.1.2018 16:27

R12o36m55a48n 36P64o25l19á16č31e60k 5206729245

Problém je v tom, že ČNB nic nevyřešila...

Ten kdo nemá 100% z ceny si vezme nevýhodnější úvěr okolo 5% na ten základ pro hypotéku, takže jeho zatížení bude ještě větší než kdyby měl 100% hypo....

+1/0
4.1.2018 14:56

Z23d89e41n48ě59k 80G13l42a41s 7798838988765

Klienta s dluhem jak žádá o hypo každá banka ráda uvítá. Neboli musí si mimo jiné spočítat jaké má klient příjmy a výdaje.

0/0
4.1.2018 18:17

M82i25r52o14s84l69a90v 97M38o13c 7241693553150

Svým způsobem to ČNB udělala správně, jenže je problém trochu jinde. Poptávka určuje nabídku. Pokud je velmi poptávané zboží nedostatkové, potom jeho cena rapidně roste až o desítky procent, viz nemovitosti (byty, domy). Levné dostupné hypotéky začaly roztáčet současnou spirálu, proto ČNB přistoupila k tomuto kroku, aby zahřívající se hypoteční trh a trh s nemovitostmi zchladila. Tržní hodnota bytů a domů je o desítky procent vyšší než je jejich reálná hodnota. Opadne-li zájem o hypotéky a tudíž i o nemovitosti (což se jen tak nestane), klesne jejich cena na reálnou hodnotu nebo se k ní alespoň přiblíží. Nebo další varianta je, že cenová bublina praskne a máme tu další krizi nebo recesi. Nebo tkví problém ještě někde jinde a to je v průměrné době vyřízení stavebního povolení, kdy jsme na 127. místě ze 185 zemí a před námi jsou státy, jako Uzbekistán, Azerbajdžán, Zimbabwe apod. Počty dní jsou zohledněny jen ty, které jsou stanoveny zákonem. Některé orgány, které jsou dotčeny kvůli stavbám (různé posudky a vyjádření), nemají lhůty stanoveny, takže to trvá ještě déle. Nejsem ekonom, ale selský rozum mi říká, že by hodně pomohlo jen okleštění byrokracie a některým úřadům a orgánům zákonem stanovit lhůty související s vydáním nebo zamítnutím stavebního povolení. Samozřejmě i další povolení i pro případnou sanaci nebo novou výstavbu na místě staré zástavby, která není historicky cenná, kde již nikdo nebydlí, a může se zbourat. Pokud tam legálně bydlí jen několik málo jedinců, umožnit jim přestěhování nebo s ním pomoci případně jim dát i předkupní právo pro nový byt, ať už bude nově stavěný v jejich lokalitě nebo již existující v blízkosti jejich lokality. Myslím, že tohle se dá docela elegantně legislativně upravit a zároveň zbytečně nezastavět úrodnou půdu a zelené louky, to už stačilo se solárními elektrárnami. Ale nejsem zase tak naivní, tohle v ČR prostě nevyjde.

+1/0
4.1.2018 13:46

M65i39r26o37s51l29a64v 63M52o23c 7651663953700

Zde je žebříček lhůt pro vydání stavebního povolení:

http://www.doingbusiness.org/data/exploretopics/dealing-with-construction-permits

0/0
4.1.2018 13:49

J31i51ř55í 71P53a48u71l 3156315607682

Co to je reálná hodnota nemovitostí? Snad ta, za kterou se dnes nemovitosti prodávají/nakupují. Souvislost se sazbami hypoték samozřejmě existuje. Kdyby hypoteticky byly sazby záporné, ceny by ještě více vzrostly a naopak, kdyby byly sazby např 20% ceny by klesly (ČNB na jednu stranu brečí, že lidé se hodně zadlužují a na druhou stranu nemá odvahu zvýšit sazby alespoň trochu razantně, (0,25% a naposledy 0% :-)), protože velká část realitního trhu pro bydlení je financována hypotékami. mimochodem, nevíte, jaká je to část, nějaké číslo, odkaz či odhad?

+1/−1
4.1.2018 14:10

J22a43n 20S97t30e85h43l92i51k 9855157886601

Já mám spíše zkušenost , že nemovitosti jsou považovány za dobrou investici . Hodně lidí je kupuje v hotovosti a ukládá tam své uspory a očekává zhodnocení . U nás jsou třeba dost prázdné byty a domy a a nejsou na prodej a to i desítky let. A ceny stále rostou . Asi by dost pomohla decentralizace daní jako v americe (obce nedostávají od státu a tak fungují z majetkových daní - jsou tedy samostatné) . Zárioven by to dost motivovalo obce ke stavebním příležitostem a vystavbou nových parcel.

0/0
4.1.2018 14:55

M28i44r33o68s59l85a17v 23M48o48c 7511653593750

máte pravdu, ale ta cena je nastavena trhem, který se nepřehřívá. Tudíž poptávka se s nabídkou přirozeně potkávají. Sotva byste kupoval rujnu, která je na prodej za 2 500 000CZK, když další 3 000 000 CZK musíte dát do její celkové rekonstrukce jen proto, že nejsou na prodej nově vystavěné nebo starší, ale vhodné k obývání, byty nebo domy, které jako novostavba pomalu vyjdou pak levněji.

0/0
4.1.2018 15:15

M96a50r82t14i69n 14T92y40š30e44r 7776191297238

u bytů to úplně neplatí bych řekl, novostavby jsou i daleko dražší než staré byty a jejich rekonstrukce....

0/0
4.1.2018 15:18

M80i90r80o70s33l21a48v 83M87o85c 7961183213290

Reálná hodnota je ta, která zohledňuje cenu materiálu, stáří nemovitosti atd. a hlavně je nastavena trhem, který se nepřehřívá tak, jak jsme tomu nyní svědky. ČNB nemůže zvýšit razantně úrokové sazby ze dvou hlavních důvodů a tj. legislativní důvod - vstupem do EU se ČR zavázala vedle podmínek o stabilním kurzu měny pro přijetí eura a držení státního dluhu do určitě úrovně vůči HDP a dalších, že bude postupně svou ekonomiku dotahovat na úroveň západních a zakládajících států EU. A druhým důvodem je ECB, což souvisí s podmínkou o stabilním kurzu koruny vůči euru. Pakliže by razantně zvýšila úrokové sazby, spekulanti by s korunou obchodovali tak horlivě, že by zapříčinili rapidní posilování koruny vůči euru. Na jednu stranu by to bylo pro nás velmi výhodné, ale na druhou stranu by ČR ztrácela konkurenceschopnost. Tudíž navázanost ČNB na ECB, která emituje eura do ekonomiky a ještě za záporný úrok, znemožňuje zvyšovat tyto úrokové sazby o více než desetiny či setiny procentních bodů. Jak říkám, nejsem ekonom, ale mám malé povědomí o tom, že je toho více, co musí ČNB hlídat a jaká rizika musí odrážet. Není to tak jednoduché, jak si lidé občas myslí. Sám jsem před časem na ČNB nadával, ale po přečtení vícero materiálu o financích a ekonomice, musím v některých věcech naši ČNB obdivovat, jak se k některým situacím postavila čelem a i přes to, že nemá příliš pravomocí, tak má takovou autoritu, že komerční banky se jejími doporučeními řídí.

0/0
4.1.2018 15:06

J45i14ř25í 41P77a25u40l 3266745867212

V tom, co je reálná hodnota nemovitosti nebo čehokoliv jiného se neshodneme. Těch 20% bylo samozřejmě hypotetických, ale 2-3% by problém neměl být Před pár lety takové a vyšší sazby byly zcela běžné, byli jsme v EU a nikdo nás za ně z Bruselu nekáral. Když takto velmi, velmi opatrně bude ČNB zvedat sazby, tak růst cen nemovitostí nezastaví nikdy. Ano, je otázkou, zda ho vůbec zastavit chce.

0/0
4.1.2018 15:21

J52a74n 92S50t42e24h79l97i21k 9415597416411

No ona je otázka , zda by cenu nemovitostí měla řešit centrální banka. tam je spíše problém na obecní urovni kdy není zájem vytvářet stavební místa a tím i dosttek nemovitostí v nabídce.

0/0
4.1.2018 16:11

J98i78ř32í 40P49a53u35l 3446515807802

Přímo určitě ne, ale ČNB dohlíží na finanční stabilitu, tj. jak to chápu, i na finanční stabilitu domácností. A velmí nízké sazby, domnívám se, přispívajím k budoucí finační nestabilitě domácností.

0/0
4.1.2018 16:29

M75i43r14o39s60l84a44v 20M92o83c 7941403483960

Nesouhlasím, ČNB byla právě kárána za vyšší nebo příliš nízké úrokové sazby ze strany ECB. Jen se o tom moc nemluvilo. ECB svou politikou tlačila na ostatní národní banky států, jejichž představitelé se zavázali přijmout společnou měnu euro, aby srovnaly úrokové sazby co nejblíže s úrokovými sazbami ECB.

0/0
5.1.2018 13:05

M77i41c71h34a62l 17D14a15d46e18k 8473742858

Ještě bych zmínil platby do fondu oprav, pokud kupujete byt v SVJ.

+1/−1
4.1.2018 12:08

D40a45n40i70e97l 58S46o13b62o93t63a 9109484746450

Článek je o výdajích při vyřizování hypotéky ;-D

+1/0
4.1.2018 14:33

P10e60t81r 53S98i77k29o71r36a 4473756448663

„Každopádně je varianta hypotéky s LTV 80 % + další úvěr na dofinancování kupní ceny výrazně dražší než případná 100% hypotéka. Je tedy otázkou, jestli toto doporučení ČNB není spíše kontraproduktivní. Lidé se pravděpodobně budou více zadlužovat, a tím se zvýší riziko případné neschopnosti splácet dluhy,“ tvrdí Lucie Drásalová.

Mno, nevím nevím paní Drásalová :-/

+1/0
4.1.2018 11:31

V95l38a53d69i54m98í79r 31V84y45s93o45k43ý 8832772701845

tam bych viděl hlavně tu výhodu, že člověk nemusí moc platit ze svého, prostě dostane 100% hodnoty nemovitosti (byť ve 2 úvěrech). ale stavebka jsou docela drahé... takže bude záležet na situaci

0/0
4.1.2018 11:32

P87e71t13r 54S63i63k47o96r66a 4283146968633

Nemám moc času, ale.... Mám spočítané za starých podmínek 100% hypo vs. 90% hypo a 10% stavebko. Vycházela vždy lépe druhá varianta.

Nejmenovaná stavební spořitelna umí i překlenovácí úvěr splácený anuitně. Nehledě na to, že časem je splacena část hypotéky a dostává se prostor na ref stavebka.

Nejmenovaná banka stavebko od nového roku a nejen staveko ( spotřebák) počítá do LTV, takže si tam neškrtnete.

0/0
4.1.2018 11:36

P36e40t62r 17S58i91k48o63r30a 4273886988163

Jdu si to otevřít, možná to stihnu :-)

0/0
4.1.2018 11:37

M25a48r68t31i17n 43H83o64d43í31k 2795135578417

Toto doporučení je hodné Chocholouška, protože neřeší zásadní problém, který mělo řešit, předlužování domácností. Takto ho pouze roztáčí. IQ tykve.

0/0
4.1.2018 14:55

J85i51ř50í 11P25a94u53l 3826865857502

"I dva roky dopředu je možné zajistit si dnešní velmi nízké úrokové sazby."

Opravdu, když mně bude končit fixace za 2 roky, tak mně bude banka garantovat aktuální sazbu po celé dva roky? Takže při obvyklém např, 5letém fixu mám vlastně fix na 7 let?

+4/0
4.1.2018 10:40

V45l23a49d67i97m71í96r 38V25y93s26o88k33ý 8432492631425

ne, tobyste si musel vzít fix na 9 let ;)

0/−1
4.1.2018 10:51

J55i37ř15í 75P72a50u97l 3626145327442

Už jsem asi pochopil, že jsem napsal hloupost, ale těm vašim 9 letům také moc nerozumím. Je to tak, že banka mně garantuje, že aktuální sazbu dostanu za 2 roky na příštích 5 let. Ale i tak moje otázka s touto opravou stále platí, opravdu to banky garantují 2 roky dopředu, nevím, ptám se.

0/0
4.1.2018 11:13

V26l28a39d97i33m17í66r 75V84y91s46o91k64ý 8182402511625

vím o jedné instituci, možná je jich víc, která 2 roky dopředu udělá smlouvu. sazba běží od schválení/podpisu a tudíž pokud máte 9 let fix, tak bude reálně využíváná 7 let...

0/0
4.1.2018 11:15

P17e10t47r 82S48i26k76o20r22a 4983466608453

Aktuální sazbu dostanete teď na 5 fix. Takže za 2 roky po refinu bude sazba platit pouze 3 roky po čerpání.

0/0
4.1.2018 11:32

M44a62r55t77i98n 26H69o19d32í56k 2575565268507

Nejsem si jistý jak to myslíte, ale reálně. Teď si domluvíte s bankou novou smlouvu po skončení současné fixace. Délka fixace budoucí smlouvy může být jakákoliv, ale nová fixace (a tedy sazba) začíná platit až se začátkem nové smlouvy, zde tedy za max 2 roky.

0/0
4.1.2018 15:27

V89l29a74d33i19m42í96r 25V31y82s28o48k18ý 8262972861565

aha, a to kde prosím?

0/0
4.1.2018 20:45

K30a40t32e45ř67i91n47a 47F30r28a16ň58k53o30v42á 6571950125869

Teď refinancujeme 1,5 roku dopředu u Hypoteční banky. Umí to minimálně ještě i KB.

0/0
5.1.2018 9:45

V13l66a48d45i24m60í43r 16V69y82s28o82k61ý 8112252351215

tak se jen pak nedivte, dokdy budete mít fix ;)

0/0
12.1.2018 12:11

K58a57t52e81ř53i15n13a 82F53r93a87ň35k32o46v30á 6221400475219

Proč bychom se měli divit? Je to napsané ve smlouvě a dělá to od teď přesně 10 let, tzn. do ledna 2028...

0/0
12.1.2018 12:26

V16l78a87d38i97m19í29r 63V67y26s89o33k41ý 8712832151245

od začátku se ve vláknu řeší, že když si teď někdo sjedná 5let fix, tak kolik mu vlastně bude platit. a lidi si myslí, že 5 let od čerpání, resp. převodu. což je blbost. proto i vaše 10let fix je vlastně reálně (prakticky/využitelná) 8let.

viz např. hodík "Teď si domluvíte s bankou novou smlouvu po skončení současné fixace. Délka fixace budoucí smlouvy může být jakákoliv, ale nová fixace (a tedy sazba) začíná platit až se začátkem nové smlouvy, zde tedy za max 2 roky." a vaše reakce, která tuto hloupost potvrzovala. ale asi jen došlo k nepochopení...

0/0
12.1.2018 15:27

V57á80c98l82a94v 50D35v35o21r69s48k69ý 8866441507944

Ano, i to je dnes u některých (v tomto případě jedné) bank možné

0/0
4.1.2018 12:51

M46a81r59t48i32n 27H84o87d23í59k 2215325138297

Ano. KB, CSOB a možná některé další 2 roky dopředu. ČS oficiálně pouze 1 rok dopředu, ale lze se domluvit i na smlouvě 2 roky dopředu. Jiné banky to mají kratší. Je to forma smlouvy o smlouvě budoucí. Začátek platnosti smlouvy je s koncem současné fixace.

+1/0
4.1.2018 14:53

J18i87r48k23a 57N52o70v79á53k 6762685585489

další výdaje navíc jsou: povinné pojištění nemovitosti, poplatky katastru, někdy poplatky za odhad, platba za právníka (kontrola smluv, pokud kupující sám není právník, naprosto nezbytné)

+8/0
4.1.2018 10:38

M41a29r27t30i53n 85H59o21d45í81k 2955725928857

No, s tím právníkem je to ošemetné. "Naprosto nutné" to absolutně není, zejména proto, že většina právníků jsou v zamotané neustále se měnící legislativě jen poučenými laiky. Platiti si ty nejlepší je zase moc drahé. Osobní zkušenost - právník mi kontroloval smlouvu, neustále vracel k změnám kvůli bagatelnostem a pak se ukázalo, že ve smluvě jsou zásadní díry, které mohly skončit průšvihem ve formě zásadních sankcí. Naštěstí k ničemu nedošlo, ale poučil jsem se.

0/0
4.1.2018 15:19

M32i82l27o31s 16L12a81j98d56a 8386908798256

Doporučení ČNB je jako vždy paskvil, vlastně ČNB jako taková je paskvil...lepší by asi bylo, aby nezasahovala do finančního trhu viz. oslabování koruny

+4/−2
4.1.2018 8:50

M91a69r23t10i98n 90B96a67n66á68k 9734614213672

Veru, banky by mali všetkým bez kecov požičať, koľko si len zamanú. Každý predsa má právo na vlastnú nehnuteľnosť... A nič zlého sa nemôže stať, v USA s tým predsa tiež nebol problém, že?

+1/−1
4.1.2018 11:02

P46e21t25r 55S36i34k69o52r57a 4463736858593

ČNB to udělala zcela správně. Co vidím zcela nesmyslné je daň z převodu u kupujícího, to dělá největší problém u financování + provize RK, pokud není v kupní ceně a ii tak ještě není vyhráno. Pokud nemáte aspoň 200k tak se pořádně zapotíte.

+1/0
4.1.2018 11:46

V91l12a37d46i15m60í25r 46V20y46s90o98k14ý 8352262581315

no mě to vychází na VZ víc než 1M

0/0
4.1.2018 11:55

P16e63t68r 90S66i52k29o14r31a 4363666548943

Ale to se dá přeci částečně dobrat stavebkem. Ty VLZ jsou spíše na daň a realitku.

Ehm, oprava, stavebko bez zajištění na 1 mio je blbost. Byt v Praze ?

0/0
4.1.2018 12:33





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že metodiky bank při schvalování úvěrů se značně liší a jeho schválení ze značně individuální?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz