Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Investiční nemovitost je nová past na důvěřivce

Z většiny článků o nemovitostech vyplývá, že kdo nyní nekoupí byt či dům jako investici, okrádá rodinu. Ale ceny bytů mohou opět začít klesat, i zde totiž souvisí cena s vývojem poptávky a nabídky. V čem je investiční nemovitost specifická a na co si dát pozor, rozebírá analytik Partners Martin Mašát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72a94v41e68l 62R43u17d73o52l51f 4106293242

Investiční nemovitost = prachy zalité v betonu. Když potřebujete najednou peníze, musíte ji prodat celou a pod cenou.. Oč je lepší investice na kapitálových trzích. Už jsem zažil, že nemovitosti v letech 2009-2010 klesly o 40%. A teď jsou tam, kde byly před krizí.

+1/−2
18.3.2018 16:40

V82á68c34l11a21v 36Š34u47b22r35t 9587403638927

No já zase zažil, že kapitálové trhy klesly o 40%. Navíc ten koupený byt můžete přinejhorším sám využívat.

0/0
19.3.2018 22:13

J83a63r81o49s35l49a14v 84K93a55d94l22e86c 5231429962711

Tak nemovitost si jako investici nekupuji, když mám jen na jednu koupi.

0/0
21.3.2018 12:33

D29a83v20i15d 18P76e17t75r 7510236530605

Co dlouho rostlo, bude klesat (otázka je kdy). Co dlouho klesalo a přitom to lidé nutně potřebují (ne třeba ČB televizory, či tapety.....a věci, které nejsou nutné), bude růst.

+2/0
17.3.2018 7:50
Foto

J68i82ř38í 97K49r33á20k69o12r73a 9799203

Promiňte, ale to je zase blábol. Investiční byt přináší v průměru 5 % p.a., přičemž poklesy v době krizí jsou výjimečné a nikdy ne dlouhodobé. Obzvláště ve městech jako je Praha nebo Brno, případně městech, kde se rapidně zvyšuje kvalita života. Není to mnoho, ale vynásobte si výslednou částku třeba dvaceti lety a zjistíte, že se vám byt zaplatil a začal vám vydělávat. Navíc máte co odkázat dětem. Pokud vám to komunisti zase neseberou, samozřejmě.

+8/−5
15.3.2018 23:05

J97i73r77k16a 97K49u21z15e24l62k38a 9551535878742

Pošlete odkaz na inzerát, kde vyděláte 5 procent. Díky ;-)

0/0
17.3.2018 6:51

M85a74r72t82i35n 60K34o34d72a65t 2237466892317

Naprostá pravda... Tahle bublina nemusí praskat. Stačí, když upustí trochu vzduchu a mnoho lidí se dostane do potíží.

+2/0
15.3.2018 22:20

Š36á69r55k14a 10S17t43a98ň11k77o12v12á 9483455159539

Takže teď je vhodná doba jedině na prodej! A čekat který kaskadér to koupí?

+1/0
15.3.2018 22:16

O82t54a 61J57e33l94í38n89e53k 8581728490155

To je věštění z křišťálové koule - podle mých informací se v současnosti stále staví nedostatek nových bytů, takže je převis poptávky nad nabídkou a proto pro pokles ceny bytů nevidím já osobně racionální důvod...

+3/0
16.3.2018 9:31

J49a83k12u30b 82R87o92u82s 3513520804412

Třeba ten, který potřebuje bydlet :(

0/0
17.3.2018 19:50

L86a72d94i80s33l22a87v 28H28a82š68k83a 4413976401400

Na straně výnosů je nutné počítat i s kvalitou nájemců, protože ti určitě nejsou svatí a častokrát umí život majitelům pěkně znepříjemnit.

Zdroj: https://finance.idnes.cz/investicni-nemovitost-ceny-rizika-komentar-martin-masat-partners-1d3-/pujcky.aspx?c=A180313_135656_pujcky_sov

no, spíš zákony hájící neplatiče

+1/0
15.3.2018 18:09

O65n59d50ř43e93j 92K60r92y98š80t64o57f 6223701

2009 -10 - poslední léta kdy se dalo nakoupit za opravdu zajímavé ceny - nyní si musíme ještě necelé 2 roky počkat -a pak se budou za 50 000/m prodávat i ty byty v lepších lokalitách a stavu.

+6/−2
15.3.2018 15:41

R40o11s80t26i46s31l42a18v 29C46a84h30a 6863667257281

Mohl byste objasnit Vasi uvahu, proc by se za dva roky mely prodavat za uvedene ceny?8-o

+3/0
15.3.2018 15:50
Foto

J88a84n 56Č61e26r90m12á46k 4469938225127

myslím, že tu je myšleno výhledově a danou číslovku je třeba tak vnímat... Ostatně, rovněž si myslím, že nemovitostní bublina splaskne relativně brzy...

+1/−1
15.3.2018 17:28

M80i52c56h40a16l 56Š52e67v13č25í60k 8183976564

2 roky určitě ne. Možná za 5, spíš 6 a více.

+1/0
15.3.2018 20:30

R58o72s15t92i76s80l91a79v 10C59a53h48a 6983437787511

souhlas. Prvni naznaky minule krize byly uz v roce 2007, ted zatim nic. Navic jsou potreba tyto veci

- nezamestnanost

- a/nebo vyrazne zvyseni urokove sazby, k cemuz ale dojde az po konci fixace, tedy opravdu spise 4 roky a vice

+1/0
15.3.2018 21:20

O19n39d37ř76e89j 53K24r39y24š57t24o73f 6333481

Ekonomický cyklus. Po konjunkture prijde vždy deprese.

+1/0
15.3.2018 23:43

R63o69s60t97i87s73l87a28v 34C10a59h76a 6403567127131

to jiste... ale slo o ten casovy horizont

+1/0
16.3.2018 14:56

P67a68v45e19l 98V67a29n62ě23č14e58k 8745781297651

Tak já naopak preferuji to, že pokud chci investovat nějaký větší podíl tak si nechám pomoc. Poradci mají větší přehled než člověk sám, pokud se v tom nepohybuje jak ryba ve vodě. Na víc souhlasím s Martinem Novákem. Spousta komentářů které jsou stylem, jak je to PR článek, a že po slově Partners nečtu, nemá nic společného s tím co se ve článku píše. Jako například tady. Je tu vyobrazená reálná situace investic. Takže slova pana Mašáta z Partners jsou zcela na místě.

+13/−3
15.3.2018 14:47

K28a55r61e94l 82T86r11o55n15n63e89r 2156364260224

Ten člověk neovládá předložky

0/0
15.3.2018 14:16

T23o66m36á20š 88D54v37o24ř48á94k 7505976837821

Koupelnové? :-P

+1/0
15.3.2018 14:53

J24a22n 49P15a43v41e30l 8783602298266

Pro lidi co nerozumí investování je investiční nemovitost dobrá příležitost. Pravidelný výnos, nárůst hodnoty, ... . U bytů není tak velká volatilita a hlavně, lidé jim rozumí. Což je i problém. Co jsem četl, dle statistiky je roční výnos z bytů zhruba 6 %, za akcií 8-10 %. Jinými slovy, akciový trh přináší vyšší výnosy a bez práce. Jenže, díky hodně hloupé široké podpoře stavebního spoření se lidé v Čechách nikdy nenaučili spořit do akcií. Po dlouhou dobu byl investiční trh deformován dotovanou variantou, kam to bylo racionální dávat, tudíž skoro jedna generace ztratila příležitost se finančně vzdělávat.

Nicméně, ani omylem to není past na důvěřivce. Je to prostě konzervativnější varianta investice, kde jsou výnosy plně v souladu s magických trojúhelníkem.

0/−4
15.3.2018 12:43

R66o22s40t54i19s62l91a45v 11C90a90h47a 6673397207891

Lidi se nenaucili investovat do akcii z jinych duvodu. Boji se ztrat a porad je jeste ovlivnuje historie 20-25 let stara - po kuponove privatizaci.

Vsimnete si, ze lide vesmes preferuji transformovany fond s garanci kazdorocni neztraty, nez nove fondy, ktere maji vyssi potencil vydelku.

+2/0
15.3.2018 12:49

J41a22n 98P42a88v27e72l 8893502508986

Kuponová privatizace byl jeden z faktorů. Nicméně, podle mě stavební spoření je další z důležitých faktorů (samozřejmě, zdaleka ne jediný)

0/0
15.3.2018 12:58
Foto

J92a84n 91Č43e16r17m93á32k 4429968685397

souhlas... Jen si ovšem myslím, že akcií už bylo pro toto období příliš... Od roku 2008 v podstatě stále rostou... Myslím, že brzy přijdou propady, kdy velcí investoři budou těžit zisky... Nevím samozřejmě kdy, ale už to asi nebude moc dlouho trvat...

Takže do akcií buď pravidelné investování a velké peníze jinam...

0/0
15.3.2018 17:34

J42a58r61m81i90l32a 73P80í74c32h50o88v65á 5602857374483

Jaké že akcie máme v Česku?

0/0
15.3.2018 17:39

R49o49s14t67i62s98l59a19v 56C83a40h73a 6173777927711

Par jich tu je, ale jak jste prisla na to, ze se omezuji na CR?

0/0
15.3.2018 18:05

R82o66s82t36i44s80l66a75v 68C34a69h44a 6123767557311

a 6% vynos u nemovitosti je

1) bud se zapocitanim potencilniho rustu ceny nemovitosti, ktery se ale nemusi konat

2) nebo nekde, kde jsou byty levne, ale najemne drazsi.

Berte to tak, ze u bytu za 3 mega byste musel mit cizsty mesicni zisk 15 tisic, coz neni moc realne.

+4/0
15.3.2018 12:51

J66a82n 92P57a64v70e78l 8593112728436

Mluvíme o průměru, tudíž nepočítáme s potenciálem, ale minulými výnosy. Stejně jako u akcií.

0/0
15.3.2018 12:57

R48o43s17t67i53s57l26a82v 92C12a10h14a 6673817377981

ale skutecne zapocitavate rust ceny. Protoze i kdybyste koupil pred desti lety byt za 2 mega, tak by cisty zisk musel byt 10 tisic mesicne. A myslite, ze to dokazete bez rekonstrukci, nebo s trvale obsazenym bytem?

+2/0
15.3.2018 13:03

J38a38n 25P16a79v38e19l 8173332848456

Mluvíme o investici, takže samozřejmě i s růstem ceny. Stejně jako u akcií se nepočítají jen dividendy.

0/0
15.3.2018 13:11

R17o21s86t33i34s70l47a28v 41C61a65h26a 6863857937611

Ok, pak jo. Ale presto mi vychazi, ze prave pro lidi, co investovani nerozumi, jsou vyhodnejsi akcie, tedy presneji indexove ETF (nebo fondy, pokud neni ETF dostupne).

0/0
15.3.2018 13:26

J28a65n 77P35a74v37e71l 8503312858666

Představte si, že si koupíte akcie, jejich cena propadne o 30 %. Jako člověka, co tomu vůbec nerozumí, by mě to asi zabilo. Další věcí je, že u fondů platíte několik procent poplatek za správu. A to Vám dokáže slušně zamávat výnosy. Proto se vyplatí akcie kupovat sám a diferzifikovat si to, jenže na to musíte mít znalosti.

+1/0
15.3.2018 13:35

R63o19s34t10i43s68l21a19v 71C16a78h74a 6433297627941

proto jsem mluvil o ETF, ty mivaji naklady mnohem nizsi. Nikdy clovek neudela diverzifikaci dostatecnou, pokud neinvestuje dostatecny objem. A diverzifikace u nemovitosti? ZADNA.

0/0
15.3.2018 13:49

J46o71s21e38f 30Š85o75l89t50e54s 8594698780493

No vidíte. My koupili před lety za 1,5 milionu a teď jsme koupili dům a byt pronajímáme za 11000,- v čistém zisku je to asi 8500,-. To je snad i víc než 6 %, ne?

0/0
21.3.2018 1:23

F45r12a48n14t82i18š17e61k 32V57r74á76n31a 5559482903441

Problém je, že český akciový trh je směšně malý, a pokud už je nějaký rozumný podnik na burze, tak pokud se mu začne dařit, tak je téměř jistota, že ho majoritní vlastník stáhne z burzy a minoritní akcionáře nuceně vytěsní Rv

Co se týká globálního akciového trhu, tam je velké kurzové riziko (dá se očekávat, že výnosy požere posilující koruna) a navíc v tento moment jsou akcie taky přehřáté kvůli kvantitativnímu uvolňování centrálních bank.

+4/−2
15.3.2018 14:04

L15u21d41ě34k 77N19ě57m46e77c 8433430581886

Zkuste se podívat na naše zákony, jak špatně chrání minoritní akcionáře. Pak se přestanete divit, že tady jen tak někdo do akcií investovat nebude. A to musím říci, že jsem rozhodně byl v nadprůměrném výnosu. Ale přesto tvrdím, že jsem byl díky zákonům, které prosadili Klaus se Zemanem, okraden.

0/0
15.3.2018 21:35

J18a51n 39Ř32e69z75n36í38č45e53k 3871841493630

Tak akcie tedy rozhodně nejsou bez práce. Pokud chcete na akciích vydělávat alespoň nad inflaci, musíte tomu rozumět. Kdo si umí dát pět a pět dohromady ví, že na burze peníze nevznikají. Pouze se přesouvají od těch, co tomu méně rozumí (kterých je tak 80%) k těm, co tomu více rozumí. A právě abyste dostal slušnou dividendu každý rok, musíte tomu rozumět.

+2/0
15.3.2018 21:57

J62a53n 63Č29e51r58n20ý 8540580464241

Podobný článek jsem četl někdy na přelomu let 2008/2009 s tím, že byty už nemají kam růst a padnou na hubu, spálí se, kdo bude kupovat, vidíte to na vlastní oči... Mno, dnes stojí dvakrát tolik.

Ono to totiž není tak jednoduše navázáno na sazby a konjunkturu, ale třeba zrovna v Praze i na to, jak pravděpodobné je, že se vytvoří podmínky a stavební předpisy pro to, aby se stavělo více (což je teď v nedohlednu.) A zvýšené úrokové sazby zase budou znamenat to, že i ti, kteří by uvažovali o hypotéce budou muse sáhnout po nájmu, což nedovolí nájmům padnout až na dno.

Jako jasně, kdo počítá krátkodobě, tak si může hryzat nehty, ale já se na koupi bytu dívám v horizontu desítek let a myslím, že prostor pro dobrou investici tu stále je.

+10/−2
15.3.2018 11:46

R66o92s90t67i15s74l72a12v 42C48a33h46a 6983857727641

Byty, pokud mluvime napriklad o panelakovych nestoji dvakrat tolik jako v roce 2008 ani v Praze, ani regionech. Mozna v nejakych specifickych lokalitach.

+2/−1
15.3.2018 11:50

J16a68n 66Č53e48r38n54ý 8930910234231

Tak já zase nic jiného než situaci v Praze neznám a nehodnotím, to je pravda.

+1/0
15.3.2018 12:06

R91o10s78t63i92s91l17a12v 82C45a70h40a 6783247827161

A je standardni cena panelakoveho 3+1 sest mega?

0/0
15.3.2018 12:12

J25a39n 16Č63e43r77n93ý 8130840904921

Ne, ale tehdy jsem se díval po bytech panelu kolem 2,2 mega a srovnatelné dnes vidím jen přes čtyři. Ale jak si vedl panel mezi tím, už jsem nesledoval.

0/0
15.3.2018 12:37

R75o38s48t95i74s90l61a79v 12C63a84h39a 6533917827891

Centrum nedokazu posoudit, ale v okrajovych castech Vam moc neverim. Tripokojove byty tehdy staly cca 2.5 mega a dnes osciluji kolem 4 (neco nad, neco pod).

+1/0
15.3.2018 12:53

R29o44s38t87i39s65l31a39v 64C85a59h78a 6233167747771

a tady jsou statistiky

https://www.czso.cz/csu/czso/ceny_bytu

0/0
15.3.2018 12:54

P11a98v41e72l 43M48e94n48č27í43k 9793515393986

To se teda pletete, panelákové byty třeba v Praze na Proseku nebo v Kobylisých se před cca pěti lety prodávaly i pod 2 mil. (3+1, 70 m2), dnes stojí stejné byty skoro 4 mil.

0/0
15.3.2018 12:35

R61o70s59t87i73s68l56a13v 62C19a16h19a 6413887417811

Muzete mi prosim rict, v cem se pletu? Pan Cerny operuje deseti lety, Vy peti. Pred peti lety byly ceny nizsi, nez v roce 2008. pod 2 mega pred peti lety byla vyjimecna a ne uplne obvykla koupe. Byty v Kobylisich nejsou moc velke, takze ono je 3+1 a 3+1. Byty v roce 2008 tehle velikosti staly 2.5-3 mega podle stupne rekonstrukce. Dnes by musely stat 5-6 mega

0/0
15.3.2018 12:47

M66a94r88t17i37n 54H60o20d55í79k 2485885708947

Praha je extrém, tam téměř neklesaly ceny bytů ani v době recese, na Vinohradech dokonce stále mírně rostly tempem kolem 1% ročně. Krom vámi zmiňovaných faktorů byl hnacím efektem také zájem ze stran rusky hovořících klientů. Jinde po republice ale klesly klidně i o 30%.

0/0
15.3.2018 11:56

R84o79s98t64i33s87l28a34v 41C15a30h97a 6453317657341

Statistiky rikaji neco jineho

0/0
15.3.2018 12:25

M17a16r17t44i76n 83H61o31d71í17k 2205495428927

Které statistiky máte na mysli? Mezi 2010 a 2013 jsem se tím zabýval profesionálně, takže přehled o situaci jsem měl detailní.

0/0
15.3.2018 13:45





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že můžete mít účet bez poplatků s dvěmi embosovanými kartami zdarma?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz