Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Proč nejsou družstevní byty v Česku příliš v kurzu?

Dosáhnout na vlastní bydlení je pro řadu lidí velký ekonomický strašák. Jednou z možností je pořízení družstevního bytu. Češi však tuto formu vlastnictví nepovažují za plnohodnotnou. Čím to je, že se družstevnictví u nás nedaří? Ve svém komentáři se nad tím zamýšlí předseda Svazu českých a moravských bytových družstev Jan Vysloužil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H82u40g94o 21K94o55n57e78č24n19ý 3398413315518

Družstevní forma vlastnictví měla svou výhodu v dobách, kdy se na výstavbu nových domů (sic) poskytovaly státní dotace. Bylo je jednodušší ohlídat, než kdyby se měl poskytovat příspěvek na každý byt jednotlivě. Stavba se pak financovala částečně z peněz, které zakládající družstevník složil, částečně z dlouhodobého úvěru (např. 20-25 let), který si družstvo vzalo u některé banky, část mohla jít z dotace. Někdy družstevníci na domě i pracovali svépomocí, takže vkládali i svou práci.

V dnešní době jsou určité právní rozdíly, vesměs zde v diskusích zmiňované, ale je to v zásadě podobné. Oboje je určitá forma vlastnictví bytu. V případě družstva je prostředkované, z čehož plynou výhody i nevýhody.

V zásadě by forma SVJ a osobního vlastnictví dnes měla být obecně výhodnější, tj. výhody převažovat. Ale závisí na konkrétní situaci.

0/0
27.5.2018 23:25

V15e91r93o70n90i65k28a 65Š95k59v72á54r69o15v70á 5881670526496

Stačí se podívat do nabídek různých realitních agentur, družtevní byt většinou stojí stejně jako byt v OV, jaké pak družstevnictví? Pokud musím byt koupit, tak o družstevnictví nejde.

0/0
18.5.2018 9:54

P41e32t69e97r 13Z46a26v57o65d79s79k33y 2479455933640

Co to je za odbornika kdyz vynecha tak dulezitou vec:

“V případě špatného hospodaření nebo platební neschopnosti družstva či společenství mohou důsledky odnést jak nájemníci, tak vlastníci. Družstvo za porušení svých závazků odpovídá celým svým majetkem. Jestliže na něj bude vyhlášen konkurz, dům patřící družstvu se všemi byty se stane součástí konkurzní podstaty, dojde ke zrušení družstva a jeho členové ztratí výsady zakotvené ve stanovách.“ atd.

+2/0
2.4.2018 9:51

L14u90d23ě27k 86N67ě26m43e44c 5485491842524

Samozřejmě. Jde hlavně o bod 3. Není to můj byt. Je problematičtější prodej, relativně snadno o něj mohu přijít, je problém s jeho případným pronájmem. Tak co se divíte?

+1/0
22.3.2018 21:42

H18u35g50o 86K90o88n28e45č92n90ý 3348733185628

Máte-li kupce za hotové, pak je prodej družstevního bytu naopak jednodušší a rychlejší.

Snadno přijít byste o ně neměl, závisí ale na organizaci a vedení družstva. Je to trochu vyšší starost než u SVJ.

Podnájmy závisí na stanovách družstva.

0/0
27.5.2018 23:13

P85a25v35e34l 18S75o50b65o96t54k35a 5620734

Jak jen ještě vytáhnout z lidí peníze???

Družstvo si možná půjčí o něco levněji, ale jen díky ručení majetkem ostatních družstevníků, takže pokud projekt nevyjde, nebo dokonce vedení začne družstvo tunelovat, jsou družstevníci v háji a o byty přijdou, nebo je budou muset zaplatit 2x.

Oproti tomu když stavíte na hypotéku, ručíte si každý za své, a když máte SVJ, máte už postaveno a splaceno, takže krach nějakého projektu (jako je tomu u družstva) vás neohrozí, stejně jako (díky 2/3 hlasování) nejde SVJ vytunelovat (jinak by se jednalo o podvod vedení na banku a ne o platný závazek SVJ).

(tím nerozporuji situaci, když si vezme dům s nepřizpůsobivými členy SVJ hypotéku na opravu střechy a většina nesplácí)

0/0
22.3.2018 10:22

R16o35s62t63i95s40l15a56v 53C39a46h56a 6563747287211

a ted si predstavte situaci v dome, kde

1) nekdo ma 2/3 hlasu

2) 2/3 hlasu ma treba druzstvo koexistujici v dome

a schvali se uver a penize budou zcizeny.

0/0
22.3.2018 11:16

P98e88t52r 78S15v39o28b19o23d41a 8196113523376

O družstevní byt můžete přijít. Zůstane vam podíl, ale byt nemáte...

+9/−3
21.3.2018 17:39

M95i60l38e24n21a 20K39l36o38u43č13k16o41v84á 2876770606102

Před lety jsem zdědila družstevní byt. Nabízela jsem ho k prodeji. Všechny zájemce zajimal převod do OV. Na družstvu mi řekli, že nepřichází v uvahu.

+6/−3
21.3.2018 17:05

J31a53r97o64s82l83a68v 75M16a53t50ě63j30k13a 2130268433844

Záleží,jak se k DB dostanete.Nám nabídlo město přechod na družstevní bydlení za maximálně výhodnou cenu.Když byt prodáváte,tak za plnou tržní cenu(označí to tak i notář v oficiálním zápise).Takže je to,jako se vším.

0/0
21.3.2018 16:28

J27a41n 62D18v80o71r60a18k 4747985972425

Jan Riegel, souhlasím s Vámi, ale jen potud, pokud chcete byt pronajímat. Kupte si ho mějte ho v osobním vlastnictví. Družstevníci by měly být ti lidé, kteří potřebují slušně bydlet a nemají dost finančních prostředků na koupi bytu, ale dost na to , aby mohli splácet družstevní "nájem". Určitě lepší řešení než jít do podnájmu a platit někomu živobytí ( třeba jako Vám) a nic nevlastnit a ještě být stále v obavách že je vyhodíte na ulici.

+2/0
21.3.2018 13:39

R30o45s79t19i79s97l38a40v 77C53a55h45a 6133847857731

tak ono je druzstavni bydleni podobne hypotece, az na to, ze byt nevlastnite. Splatka anuity neni nic jineho, nez splatka hypo.

+1/−1
21.3.2018 13:42

I22v98a12n 25D51í13t59ě 1296465224729

"V zahraničních státech"... - co je opak zahraničního státu? Tuzemský nebo domácí stát?

Čtěte to po sobě páni "redaktoři".

+4/−1
21.3.2018 13:28

R35o14s73t18i69s77l73a33v 14C83a21h33a 6153867137171

stat v zahranici :)

0/0
21.3.2018 13:29

R72i84c27h15a94r85d 85K95l75o95s81s 3907269850607

Stát se to v zahraničí, tak by konečně pochopili, co to tady vlastně máme za stát... To se ovšem nikdy nestane!

0/0
21.3.2018 22:36

J72i66ř35í 12V36y14b45í85r67a38l 8613811892

V minulosti jsem pronajímal několik bytů v osobním vlastnictví-OV i družstevních bytech. Na pronájem je jednoznačně lepší byt v OV -nikoho nežádáte o svolení, pronajímáte vlastní nemovitost. Problémový podnájemník je pro vás v družstevním bytě velký problém. V krajním případě vás mohou vyloučit z družstva.

Dnes jsem předsedou společenství vlastníků bytů-SV, v domě také bydlím. Jste li slušný, nekonfliktní člověk je k bydlení jednoznačně lepší družstevní byt. Družstva mají mnohem větší páky na neplatiče a "lidský dobytek". V případě, že je osoba v exekuci v bytě v OV, většinou SV má problém dostat se k penězům, přednost mají banky. Všichni ostatní se na to složí. V případě družstva je situace mnohem lepší.

+12/−1
21.3.2018 12:55

R11o75s96t38i48s95l85a43v 29C17a76h49a 6273767427721

zalezi jak na co je to dobre. Podnajemni smlouva ma jine prava a povinnosti nez najemni a z toho plynou nektere vyhody a nevyhody.

Viz napr.

http://www.czechpoint101.com/cs/pronajem-vs-podnajem-vyhody-a-nevyhody-podnajemni-smlouvy/

0/0
21.3.2018 13:24

J94i82r16k27a 32K47u65z78e83l75k12a 9371985588752

no za nejvetsi nevyhodu vidim to, ze druzstevni podil nelze zastavit.

+1/−1
21.3.2018 12:54

R43o13s95t94i98s98l52a52v 30C10a27h53a 6583577627181

lze :) muze ho zastavit druzstvo :P, nebo spise presneji celou nemovitost, protoze malokdy ma druzstvo rozdelene byty na jednotky

0/0
21.3.2018 13:28

R36o12s23t71i55s54l63a66v 62C19a27h54a 6713927577431

opr: domy na jednotky

0/0
21.3.2018 13:28

K69a41r43e45l 31S81t43r72ž51a40n85o27v14s93k17ý 1318315675

Jo, a k tomu se musí sejít celý barák a povolit Vám to.

0/0
21.3.2018 14:30

R75o34s84t86i29s88l49a38v 41C88a81h97a 6803377517821

u druzstva? Rekl bych, ze bude zalezet na stanovach. Slusne stanovy budou vyzadovat schaleni clenskou schuzi. Na druhou stranu, na to neni potreba cely barak. V extremnim pripade par jednotlivcu, pokud na to ostatni kaslou.

0/0
21.3.2018 14:33

J82i26r23k26a 86K53u68z49e29l24k67a 9451615678122

Ja měl na mysli zástavu v souvislosti s hypotékou při koupi družstevního podílu.

0/0
21.3.2018 20:02

R94o33s13t26i33s57l81a21v 54C95a91h49a 6533907537591

Ja vim, proto smajliky

0/0
21.3.2018 20:10

L58i75b31o20r 89P17a14c79á31k 8647456670154

Po aféře v Písnici se do družstevních bytů asi nikdo dvakrát nepohrne...

+3/−6
21.3.2018 12:49

R30o14s75t73i85s85l74a76v 20C28a35h11a 6153687307941

co se tam stalo? To byly druzstevni byty, nebo byty CEZ?

+6/0
21.3.2018 13:29

P14e25t58r 75V64e19p68r40e56k 3224868282

V podstatně každý byt v bytovém domě je provázán na sousedy a na služby s tímto domem spojené. Proto i majitelé bytů v osobním vlastnictví zakládají družstva vlastníků a často ani ti majitelé nevědí, zda bydlí v družstevním bytě nebo nikoliv. Samozřejmě, je to o hospodaření bytového družstva, ale i o schopnosti "družstevníků bytů v osobním vlastnictví", jak jsou ochotní a schopní- vždyť i oni musí řešit společné opravy, zajištění služeb, revizí apod. Proto neplatí, že mít družstevní byt je automaticky horší varianta než obecní byt.

+2/−5
21.3.2018 11:51

M33i94c67h22a24l 16K34r90č25á75l 6668148776822

Hlavně je potřeba rozlišovat o jaké družstvo jde. U nás jsou tisíce družstev která mají v majetku jen jeden bytový dům o pár bytech a stejném počtu členů kteří všichni v tom domě bydlí a všichni se znají. Tam je družstevní vlastnictví mnohdy výhodnější.

+6/0
21.3.2018 11:39
Foto

L47u57k95á19š 84N48o83v84o27t49n85ý 6906497208448

A že kromě práv (na užívání bytu) vznikají i povinnosti plynoucí z vašeho podílu v družstvu? Co když družstvo naseká třeba dluhy? Kdopak za to asi tak ručí? Ano, družstevníci.

Co se týče hypotéky, tak to je taky nesmysl. Ano, jisté banky poskytují hypo na cokoliv (nejen na koupi družstevního podílu) ale stále musíte mít nějakou nemovitost k ručení. Nebo předhypoteční úvěr (alias běžný spotřebák s lepším úrokem), kde je podmínkou převod bytu do OV např. do 1 roku (což ne každé družstvo je ochotno).

Prostě družstevní vlastnictví je něco jako JZD - totální nesmysl v dnešní době bez absolutně žádné přidané hodnoty. Co může družstvo to zvládne i SVJ.

+12/−4
21.3.2018 10:41

R45o26s73t98i56s52l24a60v 22C85a97h44a 6383787377571

"absolutně žádné přidané hodnoty"

tohle skutecne NENI pravda.

1) u druzstva je mnohem jednodussi neco v dome delat. Specialne se to tyka rekonstrukci a zmen, ktere u SVJ vyzaduji extremne vysoke kvorum.

2) u druzstva nehrozi necinnost z duvodu neusnasenischopnosti jako u SVJ. Pokud se na Shromazdeni nesejde 50% podilu, nic neprojednate. U druzstva lze svolat nahrani schuzi, ktera je usnasenischopna vzdy.

3) pokud nechcete byt v byte dlouho, pak muze byt velkou vyhodou to, ze nemusite plati dan z prevodu nemovite veci.

+10/−1
21.3.2018 10:50

R54o97s81t70i21s44l46a37v 48C44a48h76a 6273367327661

Další výhody, ne úplně morální a legální: ukrytí majetku před manželkou, nebo před exekutorem. Pokud v bytě nebydlíte, exekutor nemá šanci zjistit, že takový byt vlastníte. Zároveň ho můžete rychleji a levněji zpeněžit nebo převést, neboť nejste omezován lhůtami na katastru.

+3/0
21.3.2018 11:13

J23i56ř79í 58Z92á15h30a39d33a 5965820322856

Co může SVJ může i BD.

Co když SVJ naseká dluhy? Kdopak za to ručí? Ano, členové SVJ.

Družstevní vlastnictví a SVJ je jedno a to samé akorát, až na pár drobných výjimek a nemožnost ručit družstevním podílem.

+1/−1
21.3.2018 12:20

A14n54t15o88n91í40n 92S67t48e32d10i79n46a 4597212144470

"Nasekat dluhy" je pro SVJ mnohem složitější než u družstva

+1/−2
21.3.2018 13:50

R42o84s63t41i30s81l97a78v 63C49a76h51a 6473247607231

Vzdy zalezi na stanovach... jak druzstva, tak SVJ

Ohledne SVJ odkazuji na pripady domu v socialne slabych oblastech, kde velka cast vlastniku neplati zalohy a dum pak nema na faktury.

napriklad zde: https://olomouc.idnes.cz/dluhy-spolecenstvi-vlastniku-jednotek-byty-neplatici-p1r-/olomouc-zpravy.aspx?c=A150702_2174594_olomouc-zpravy_stk

+1/0
21.3.2018 14:01

J50i44ř89í 42Z86á34h94a38d97a 5735330792786

Nesouhlasím, jsem jak v představenstvu BD tak ve výboru SVJ. Nasekat dluhy lze u obou stejně. Je to bohužel o lidech a to jak ve vedeni BD nebo SVJ, tak i u členů BD nebo SVJ.

Spousta SVJ i BD má v tomto špatně nastevené stanovy (většinou nějaké univerzály dodané správcovskou firmou) i vnitřní "směrnice" jak může vedení hospodařit atd..

+1/0
21.3.2018 14:23

R56o54s18t34i84s63l96a68v 54C82a71h16a 6203377907261

uplne jednoduchy zpusob tunelovani u obou forem - pokud nemaji spolupodpis vice clenu statutarniho organu u bankovnich prikazu...

A i tak staci, kdyz se domluvi a penize jsou fuc.

+1/−1
21.3.2018 14:35

J25a11k18u48b 65S94t25a31š70e59k 4177899343424

Zaplatím jen o málo míň než za OV byt a jsou tam oplétačky s vlastnictvím a právy. Krom toho to často bývá panelák, takže jsem o tom ani neuvažoval.

0/0
21.3.2018 9:37

R56o58s28t98i17s94l67a26v 61C59a62h54a 6943617277351

Malo min je minimalne 4%, to uz je dost. U bytu za 2.5 mega je to 100 tisic. Je to malo?

0/0
21.3.2018 11:40

J76a96k14u22b 82S72t24a40š23e60k 4387859623354

Tož to je ještě horší, než jsem myslel. Měl jsem za to, že družstevní jsou tak o alespoň 25 procent levnější. No, tak to družsteváče tuplem ani omylem.

0/−1
21.3.2018 18:10

R55o17s43t22i35s23l87a20v 30C95a57h97a 6483577847201

ta 4% maji byt dan z prevodu

Druzstevni byty levnejsi byvaji, je o ne mensi zajem, ale 25% je fakt nesmysl

+1/0
21.3.2018 18:12

J98a63k14u45b 81R20o84u22s 3583830434872

Družstevní byt má výhody, když máte normální a slušné sousedy. Problém je, že stačí jeden jediný b1bec, aby totálně rozložil a znefunkčnil celý dům a všem naprosto otrávil život.

Co tak slyším, tak mám pocit, že snad v každém družstvu je nějaký takový b1bec.

+2/−3
21.3.2018 9:17

R85o55m65a80n 63M36a14r55t20í82n35e13k 3473650760188

V tomhle ohledu je myslím jedno zda se jedná o družstevní byty či o SVJ.

+12/0
21.3.2018 9:20

H63u84g34o 66K54o12n60e74č81n27ý 3528453315318

Pokud je jeden soused idiot, tak se to v družstvu naopak řeší snadněji než v SVJ. Páč ho lze vyloučit pro nedodržování stanov atp. Kdežto vlastníka bytu jeho vlastnictví k jednotce zbavit téměř nelze, pouze žalovat sousedské spory atd.

Pokud je idiotů v domě moc, nebo dokonce schůzovní většina, tak je lepší se mu vyhnout v obou případech formy vlastnictví.:-P

0/0
27.5.2018 23:29

M62a51r79e98k 33F73l40e76k44a21č 1536395984258

Bydlel jsem několik let v bytě v OV ale většina bytu patřila družstvu. A světe div se, při rekonstrukci nevíce hazelo klacky pod nohy družstvo. Když se většina lidí rozhodla z družstva odejít, družstvo dělalo neskutečné drahoty na hraně zákona. Když už konečně byla většina bytů v OV, bývalí členové výboru odmítali odevzdat klíče od veřejných prostor (měli tam totiž svoje dílny a přípojky na společnou elektriku vedené do vlastních bytů a zapojené přímotopy) Ted bydlíme v vlastním domku a družstevní byt už ani omylem!

0/0
21.3.2018 9:08

M37a10r96e25k 43F76l58e73k59a76č 1436825934898

ještě dodatek, např plastová okna jsem si nechal vyměnit za cca 45000Kč sám na svoje náklady, když to pak dělalo družstvo pro zbytek bytů asi za roky, vyšel jeden byt na 50 000kč a to i přes to, že těch bytů se dělalo asi 40. A všechny okna se musela za 2 roky předělávat

0/0
21.3.2018 9:11

J98o45s82e67f 33Č88e30r83v33e48n42i12c76k86ý 9509224221243

S těma přípojkama na společnou elktriku KECÁTE. Ne, že by to nešlo, ale velice brzy by se na to přišlo. Pochybuji, že rozvod elektřiny pro společné prostory je jištěn tak silnými jističi, že to utáhne "X" přímotopů.

+2/−1
21.3.2018 11:15

R13o45s46t80i30s36l11a53v 72C87a91h13a 6653507787491

a ono je pro vedeni druzstva tak tezke nechat vymenit jistic?

Spise je mi zahadou, ze si toho nikdo nevsiml ve vyuctovani.

0/0
21.3.2018 13:31

M76a97r38t85i16n 20H94o53d76í58k 2825405988707

Tak doufám, že jste podal na ně trestní oznámení, protože se jednalo o trestný čin nedovoleného obohacení.

0/0
21.3.2018 13:12

H33o46n63z28a 79B58o52b27u25l55a 9656789263419

Ano, už jen ty body, které jsou zde uvedené, by mne spolehlivě odradily. Ale ještě zde také chybí zmínka, že vás družstvo může klidně podílu zbavit, pokud třeba uděláte i ve "svém" bytě nějakou úpravu, která sice ničemu nevadí a nikoho neovlivní, ale družstvo vám ji nepovolilo, i když vůbec netušíte, že nějaké povolení od družstva potřebujete. Druhá věc je, že vedení družstva se často chová jako uliční výbory ze socialismu. Jste pro ně jen póvl. A za třetí - moje známá si koupila podíl v družstvu, takže má v jednom domě byt 2+kk. Ale nebydlí v něm, ani ho nepronajímá, jen platí poplatky. Byt je v jiném městě, cca 20 km od města, kde reálně bydlí. Přesto musí do tohoto domu jezdit uklízet, protože za každý neprovedený úklid jí družstvo účtuje pokutu 600 korun. No, neber to.

+6/−3
21.3.2018 8:50
Foto

O90n30d81r90e32j 37V19a51l82o36u18s92e49k 4920141707531

Ale to je přece dobře ne? Tak to má fungovat!

+1/0
21.3.2018 8:52





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že cestovní pojištění vás chrání proti vysokým výlohám na léčení v zahraničí?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz