Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskutovat? Ano. Něco vyřešit? Ani ne

  11:00aktualizováno  11:00
Řada zaměstnanců má pocit, že firemní porady jsou zbytečné. Nic se na nich neřeší. Když už padnou připomínky, které jsou navíc uznány za opodstatněné, máloco se do příště změní. Kdo za to může? Ten, kdo poradu vede.

Pokolikáté už zaznělo po firemní poradě povzdechnutí: To zase bylo... Pár lidí se tu předvedlo a ostatní tu byli zbytečně. "Často se o poradách hovoří jako o ztrátě času. Bývají pro účastníky nudné, nekonkrétní. Z jejich pohledu nic neřeší a mnohdy slouží jen pro předvádění výřečného vedoucího porady," popisuje zkušenosti Mirek Daněk z poradenské společnosti Openn, která pořádá semináře věnované vedení porad. "Podle našich zkušeností je v českých firmách největším problémem, že zaměstnanci a manažeři nevědí, co je na poradě čeká, jak dlouho bude trvat, a často ani netuší, proč byli pozváni právě oni. Dalším problémem je nepřipravenost účastníků porady na společné setkání a nedodržování toho, co bylo zapsáno," říká Mirek Daněk.

Sejdeme se ve dvě a v co nejmenším počtu

Z výzkumu prováděného v řadě evropských států agenturou Schell Marketing Consulting například vyplývá, že pověst porad je horší, než tomu ve skutečnosti je. Je však pravda, že jsou často neefektivní, pouhou povinností a ztr

Schopnost vést lidi je určitým druhem inteligence. Ne každý šéf je schopný vést úspěšně svůj tým. 

átou času. Výzkum dále zjistil, že porady je lepší svolávat na odpoledne. Optimální doba je kolem 14. hodiny. Efektivita porady je také tím vyšší, čím méně lidí se sejde. Některé porady jsou zbytečné už z toho důvodu, že to, co řeší, šlo vyřídit e-mailem, telefonátem nebo krátkou konzultací s konkrétními pracovníky, aniž by se tím zatěžovali ostatní. "Když šéf dlouhodobě onemocněl, zjistili jsme, že se na spoustě věcí dohodneme během normálního provozu, aniž bychom se kvůli tomu museli všichni scházet. Takže se dá říct, že nikdo zbytečně neztrácel čas problémy jiných," popisuje zkušenost ze svého bývalého zaměstnání programátor Michael Dohnal z Brna. Porady by se také nemělo zneužívat k tomu, aby na ní šéf kritizoval konkrétního zaměstnance. To je lepší udělat mezi čtyřma očima.

Diktátor blokuje aktivitu

Demotivující pro zaměstnance jsou porady sloužící k demonstraci šéfovy vlády. Mluví pouze on, občas rád někomu něco vytkne, zkrátka odehraje si své představení. Navíc pracovníci musí plnit příkazy, aniž se dozvědí, proč jsou právě tyto úkoly tak důležité. "Tohle se stává často. Šéf se pak zlobí, že se lidé porady aktivně neúčastní," říká Blanka Chladová ze společnosti Openn. Je přitom sám proti sobě, protože nevytváří prostor pro užitečné nápady a možná mu to i vyhovuje. Podle Blanky Chladové je pro nalezení nejlepších řešení na poradách ideální, když někdo hlídá její záměr, jiný má roli časoměřiče a další se ptá na možná řešení nebo je umí nabídnout. Tyto role se mohou klidně střídat. Každý tak bude přinucen nestavět se mimo a být aktivní.

Pro rychlost a užitečnost porady

"Porada musí probíhat svižně. Musí řešit konkrétní, předem stanovená témata a

Pět kroků k užitečné poradě

1. Před svoláním porady by si měl šéf stanovit její cíl, sepsat v bodech konkrétní náplň a počítat s určitým časem pro každý bod.
2. Je dobré zahájit poradu informací o jejím smyslu a čeho by se měla dobrat. Shodněte se nejdříve na podstatě problému, než jej začnete řešit.
3. Pokud se někdo příliš odchýlil od tématu, měl by jej vedoucí porady usměrnit.
4. Výstupy z porady je třeba zapsat: zadání úkolů, kdo je splní a do jakého termínu.
5. Je důležité ověřovat splnění cílů porady a určit způsob kontroly nad jejich uvedením do praxe.
zbytečně nezdržovat," říká ředitelka kosmetické společnosti Ryor Eva Štěpánková. Podnikatelka a majitelka bezpečnostní agentury IPO Hana Nováčková podotýká, že pokud má někdo potřebu hovořit i o něčem jiném a hovoří déle, požádá jej po chvilce o stručnost, vymezí mu čas, do kterého musí sdělit, co chce - a dost. Podle ní je někdy užitečné dát prostor pro konkrétní připomínky zvláště novým pracovníkům, kteří dokážou mít nadhled a vidí věci jinak. "Jednou do roka pořádáme výjezdní zasedání, kde je na speciálních poradách místo také pro nadčasové podněty a řešení mezilidských vztahů. Každý může přijít s nějakým podnětem. Mám zkušenost, že tady vznikají nejužitečnější nápady," dodává Nováčková. V neposlední řadě je pak na poradě důležitá přítomnost osoby, která písemně zaznamená, kdo a co má splnit a do jakého termínu. Je potom na vedoucím pracovníkovi, aby důsledně sledoval splnění úkolu a vyhodnotil jej.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Konečné výsledky voleb do PS 2017
Konečné výsledky voleb do PS 2017

ČSÚ zveřejnil na svých stránkách konečné výsledky voleb. Volby 2017 - Volby do Parlamentu konané ve dnech 20.10. – 21.1... celý článek

Grafton Recruitment Praha
ELEKTROMECHANIK, Bezděčín, až 33 000 Kč/měs.

Grafton Recruitment Praha
Středočeský kraj
nabízený plat: 30 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.