Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - porada, manažer, meeting | foto: Profimedia.cz

Diversity management není nesrozumitelným zaklínadlem, ale součástí firemní kultury

  • 4
Diversity management je v České republice poměrně novým fenoménem. Značná izolovanost země a firem od vyspělého světa způsobila to, že máme malé zkušenosti se soužitím s etnicky, národnostně, odlišnými komunitami, minoritami či lidmi s menšinovou sexuální orientací.

Spolupráce různých skupin lidí byla u nás považována za problematickou bariéru rozvoje firem, aniž kdo uvažoval o jedinečnosti rozmanitých týmů a jejich výhodách. Přestože se s příchodem zahraničních investorů personální přístup v této oblasti mění, stále ve společnostech zůstávají předsudky a zaběhnuté stereotypy. Zaměstnavatelé a personalisté skládají své týmy z lidí stejného typu, pohlaví, věku a podobných názorů.

Zapomínají, že k výbornému pracovnímu výkonu týmu přispívá různorodost skupiny – kombinace rozdílných přístupů a způsobů řešení zvyšuje úspěšnost. Navíc si zkuste představit, že máte v oddělení jen mladé ženy kolem třiceti let. Dá se očekávat, že v podobnou dobu začnou všechny odcházet na mateřskou dovolenou… nahrazení celého týmu nebude vůbec snadné. 

Co je firemní kultura?

Podívejme se ale na firemní kulturu, jejíž součást diversity management tvoří. Firemní kultura v českých týmech se vlastně ani nedá nazvat firemní kulturou. Slabou stránkou tuzemských  firem je zejména slabá interní komunikace - lidé nejsou dostatečně informováni o změnách, plánech a rozvoji firmy, komunikace není organizovaná a často se informace do týmů dostanou značně pokřivené, lidé si je předávají i mimo pracovní prostředí. Tento systém vyvolává konflikty a často je i startem k fluktuaci.

České firmy většinou pořád nevěnují pozornost rozvojovým programům a talent managementu a "po česku" se klíčové informace, ať už se týkají zaměstnanců, týmů nebo celé firmy, nepředávají, protože dodnes převažuje dogma, že jsou pouze věcí vedení. Chybí otevřenost a zájem o možnosti, jež plynou z rozvoje zaměstnanců, jejich vzdělávání a seznamování s firemními směrnicemi, které definují základní pravidla pro chování na pracovišti.

Konkurenční výhoda

Diversity management má vytvořit podmínky pro konkurenceschopnost, kterou management rovných příležitostí a přístupu může přinést. Firmy, které se k tomuto stylu řízení hlásí, ovšem nemají dopředu naplánováno, kolik žen či seniorů zaměstnají, spíše se snaží o odstranění překážek, které by stály v cestě začlenění různorodých skupin zaměstnanců do týmů.

Mezinárodní týmy jsou u velkých firem v Česku nutností v souvislosti s jejich expanzí na okolní trhy. Značné zkušenosti například s odlišnými mentalitami mají společnosti působící v oblasti center sdílených služeb, které přesunuly své centrály informačních technologií, účetnictví nebo telefonická centra do České republiky, a proto zaměstnávají desítky národností. Většinou mají diversity management na jasné úrovni – vytvořily a definovaly firemní proces, který zahrnuje například pomoc zaměstnancům s vyřízením víz a pracovního povolení či zajištěním zdravotního pojištění, nabídku kurzů českého jazyka nebo poskytnutí ubytování.

V týmech, které zahrnují rozmanité kultury – mix zaměstnanců z východních kultur, kde hrají podstatnou roli hodnoty jako ohleduplnost, skromnost a pokora, s evropskými či americkými zaměstnanci, kteří se zase vyznačují otevřenou komunikací a prosazováním svých názorů – kladou důraz na udržitelnost zaměstnanců. Snaží se předcházet situacím "lost in translation" a nacházejí balanc v řídicím managementu.

Je zřejmé, že firemní kulturu nelze nařídit, její vývoj se však dá ovlivnit, tak aby byla v souladu s firemními cíli. Proto je dobré, aby si management firmy uvědomil stávající stav, znal zákonitosti a možnosti, jak ovlivňovat vývoj firemní kultury, případně jak naplánovat její změny.