Do banky už jedině z obývacího pokoje

Do fronty k bankovní přepážce? Chcete-li jít s dobou, zapomeňte. Banky mají radši klienty, kteří s nimi komunikují prostřednictvím telefonu či počítače. V porovnání se zákazníky postávajícími na pobočkách jim účtují nižší poplatky. A ne zanedbatelně, například příkaz k úhradě podaný osobně v České spořitelně stojí 30 nebo 32 korun, podle toho, do jakého finančního ústavu putuje, v rámci internetového či telefonního bankovnictví 2 nebo 4 koruny.

Přímé bankovnictví, jak se tento typ komunikace s finančním ústavem nabízí, má ale i svá proti. Především nemusí vyhovovat lidem, kteří neradi používají moderní techniku. Ne každý také vlastní telefon nebo má přístup k internetu. K relativně nízkým poplatkům za služby je také v některých případech třeba připočíst pořizovací náklady (mobilní telefon, počítač, instalace programu spojujícího klienta s bankou a jeho zabezpečení podobně). Na trhu nabízí služby přímého bankovnictví deset bank, jejich podmínky se v mnohém liší. Opravdovou výhodu získá jen ten, kdo si dobře vybere.

Rozhodovat se může mezi pěti základními typy přímého bankovnictví:

1/ komunikace s "živým" operátorem prostřednictvím telefonu

Prostřednictvím této služby klient hovoří přímo se svým "osobním bankéřem". Kromě toho, že může mimo jiné zadávat příkazy či zjišťovat zůstatek na kontě, dostane i radu, kam investovat peníze přebývající na běžném účtu a má možnost je ihned převést třeba do podílového fondu nebo uzavřít penzijní připojištění či stavební spoření. Službu nabízí například Komerční banka v rámci balíčku Expreskonto, je součástí Servisu 24 České spořitelny, v HVB Bank si ji klient kupuje v paušálním poplatku za běžný účet. Klient obvykle komunikuje s bankou pomocí bezplatné telefonní linky, takže hradí jen poplatky bance.

2/ komunikace s automatem prostřednictvím telefonu

Klient ovládá účet pomocí tlačítkového telefonu, aniž by přímo mluvil s bankovním pracovníkem. Po vytočení čísla a zadání přístupového hesla si podle pokynů automatu volí služby, které potřebuje, například ověřuje zůstatek na kontě, zadává příkazy nebo manipuluje s vkladovým účtem. Platí přitom dvojí poplatky - telefonní hovorné a za bankovní služby. Za zřízení si obvykle banka nic neúčtuje.

Využíváte moderní způsoby komunikace s bankou pomocí internetu či telefonu nebo dáváte přednost osobnímu docházení k bankovní přepážce? Tentokrát jsme se zeptali ředitele Národního muzea, Michala Lukeše 

Osobnímu docházení k bankovní přepážce přednost nedávám, ač se služby za poslední léta dle mého názoru velice zlepšily. Momentálně používám pro komunikaci internet a pomalu přecházím i na ovládáni svých peněz pomocí mobilního telefonu. 

3/ GSM bankovnictví neboli obsluha účtu pomocí krátkých textových zpráv z mobilního telefonu

Potřebujete mobilní telefon a v něm SIM kartu podporující GSM bankovnictví. Zjistíte díky mimo jiné stav na účtu, zadáte platební příkazy, žádosti o inkaso či si můžete objednat hotovost na pobočce.

4/ internetové bankovnictví, tedy obsluha konta prostřednictvím počítače a sítě internet, WAP bankovnictví - prohlížení stránek internetového bankovnictví z mobilního telefonu

Nejmodernější způsob umožňuje komunikovat s bankou na základě přístupového autoriazačních kódů a hesel z jakéhokoli počítače připojeného na internet. Při výběru finančního ústavu je třeba dát pozor na zřizovací poplatky, zatímco někde jsou zdarma, jinde může přijít instalace bezpečnostních hesel i na několik tisíc korun. Liší se i úhrada za jednotlivé služby. Vedle bankovních poplatků hradí klient i čas strávený na internetu.

5/ homebanking - přímé propojení vašeho domácího počítače s bankou

Váš počítač je přímo spojen modemem s bankou. Účet tedy nemůžete narozdíl od internetového bankovnictví ovládat z jakéhokoli přístroje, nýbrž jen z toho svého. Tento způsob se hodí především pro firmy, které posílají do banky velké množství dat.

Co nabízejí jednotlivé banky

Citibank: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s operátorem i automatem

Česká spořitelna: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s operátorem i automatem, GSM bankovnictví, WAP bankovnictví

Československá obchodní banka: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s operátorem, GSM bankovnictví, homebanking

eBanka: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s operátorem i automatem, GSM bankovnictví, WAP bankovnictví

GE Capital Bank: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s automatem, GSM bankovnictví, homebanking

HVB Bank: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s operátorem, homebanking

Komerční banka: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s operátorem

Raiffeisenbank: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví  s operátorem, GSM banking,

Union Banka: internetové bankovnictví, homebanking, GSM bankovnictví

Živnostenská Banka: internetové bankovnictví, telefonní bankovnictví s operátorem i s automatem, homebanking

Co vy, také dáváte přednost přednost ovládání svých účtů op internetu či telefonicky, nebo jste zastánci osobního kontaktu s bankou?

Soutěžní hry z vás, až na výjimky, milionáře neudělají. Zkuste se proto na čas řídit radami ze seriálu 50 rad, jak dobře hospodařit s penězi. Výsledek se jistě dostaví!
DALŠÍ DÍLY NALEZNETE ZDE.