Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dobrá společnost není totéž co dobrá investice

aktualizováno 
Investoři ve svých úvahách poměrně často zaměňují dvě zcela odlišné věci. Nerozlišují mezi obsahem pojmů dobrá společnost a dobrá investice. Každý z těchto pojmů znamená něco úplně jiného. Umět mezi nimi rozlišovat je velmi důležité k tomu, abychom se drželi pevné půdy investic a neuvízli v tekoucích píscích spekulací.
Investice, žena

Investice, žena | foto: Profimedia.cz

Málokdo bude namítat něco proti tvrzení, že například Coca-Cola, Microsoft, Amazon.com nebo Nokia jsou velmi dobrými a úspěšnými společnostmi ve svých oborech. To ale ještě zdaleka neznamená, že jejich akcie jsou stejně dobrými investicemi.

Mohou být, ale nemusí. Závisí to čistě na tom, jaká je jejich cena ve srovnání s jejich vnitřní hodnotou. Správný investor se nesmí nechat unést lákavými fakty o těchto a podobných společnostech. Značka Coca-Cola je snad nejznámější značka na světě.

Plechovku coly si můžete koupit úplně kdekoliv, dokonce i v Tibetu v základním táboře pod Mt. Everestem ve výšce přes 5 000 m nad mořem nebo třeba uprostřed tanzanské divočiny. Něčím podobným se nemůže pochlubit žádná jiná společnost.

Pravděpodobnost, že by lidé přestali pít colu, je také velmi malá. O dominantním postavení společnosti Microsoft ve svém oboru se denně přesvědčí každý, kdo si pustí počítač nebo si sedne k internetu. Koncept podnikání fi rmy Amazon.com, její péče o zákazníky, úroveň služeb, propracovanost internetové stránky, to vše je dnes legendární.

Informací, argumentů a dat dokladujících úspěšnost nebo dokonce výjimečnost některých společností, je dostatek. To všechno dohromady ale říká velmi málo o tom, zda akcie těchto společností jsou dobrými investicemi nebo ne. I akcie výjimečných společností mohou být prachmizernými investicemi. Všechno se odvíjí od vztahu mezi cenou a vnitřní hodnotou akcie.

Například tržní kapitalizace akcií (součet hodnot všech vydaných akcií společnosti) Amazon.com na začátku roku 1999 dosáhla 30 miliard dolarů. To bylo dvacetkrát více než o rok dříve. Přitom čtvrtletní tržby společnosti dosahovaly jen 250 miliónů dolarů a společnost měla v roce 1998 ztrátu 90 miliónů dolarů.

Asi nikdo by dnes nemohl tvrdit, že za takových podmínek byly akcie Amazon.com dobrou investicí. Výborná společnost byla špatnou investicí. Takové spojení bývá velmi časté. Často se však objevují i opačné kombinace. Řadové společnosti, jejichž akcie jsou výborné investice. Špatným společnostem je lepší se vyhnout téměř bez ohledu na to, jak levné zrovna jejich akcie jsou.

Mezi dobrou společností a dobrou investicí není přímá úměra. To je dobré mít vždy na paměti. Určitý vztah mezi kvalitou společnosti a vhodností investice ale přece jen existuje. Kvalita společnosti se promítá do vnitřní hodnoty akcie. Ta se ale vždy musí srovnávat s cenou. Teprve pak je možné říct, zda jde taky o dobrou investici.

Problém „dobrá společnost vs. dobrá investice“ se nevztahuje jen na jednotlivé společnosti. Často dochází k záměnám i na úrovni oborů či dokonce celých trhů. Posledních 15 let přineslo nevídaný boom v několika oborech. Především v biotechnologiích, telekomunikacích, internetu a fi nancích.

To, že se v telekomunikacích a v oborech spojených s internetem děje něco velkého, viděli všichni. Mnoho investorů pak ale mylně docházelo k závěru, že téměř všechny telekomunikační a internetové společnosti jsou dobrými investicemi. Rozvoj a atraktivita jednoho odvětví ještě neznamená, že akcie společností z daného odvětví jsou dobrými investicemi.

Totéž lze říct o celých trzích. Většina investorů se shodne na tom, že Švýcarsko je země s velkou bankovní a investiční tradicí, s konzervativními bankéři, pevnou měnou, nezávislostí a s kultivovaným podnikatelským prostředím. Soudit však podle toho, že švýcarský akciový trh je automaticky a v každém okamžiku dobrou investicí, je chyba. Může být, ale nemusí.

Záleží na tom, jak jsou jeho akcie drahé v porovnání se svými vnitřními hodnotami. Opačným příkladem může být třeba Rusko. Rusko a ruský trh se nemůže pyšnit podobnými charakteristikami jako trh švýcarský, ale přesto během posledních 7 let několikrát nabídl velmi atraktivní a levné investiční příležitosti. Prosperita a bezpečnost (margin of safety) nejsou jedno a totéž. Dobrá společnost se nerovná automaticky dobré investici.

Ukázky z knihy
Daniela Gladiša: Naučte se investovat

1. díl: Investování do trhů místo do akcií


REKLAMA


Úryvek je z knihy
"Naučte se investovat"
vydané nakladatelstvím Grada Publishing,
více informací naleznete na
www.grada.cz 

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

JOSEF ŠÍMA: ATELIÉR 1934, olej na plátně, 99 x 144 cm  Cena 28,8 milionů korun...
Rekordní rok na českých aukcích: investoři utratili přes miliardu

Sběratelé a investoři loni utratili na aukcích 1,26 miliardy korun, padl historický rekord za obraz vydražený za nejvyšší cenu a řada umělců dosáhla nových...  celý článek

Ilustrační snímek
Zisk dvacet tisíc denně? Nevěřte všemu, může jít o trik v překladu

Kdo chce začít investovat, jde na internet. Tam je informací nejvíc. Jenomže ne vše, co se píše, je pravda. Stejně jako nemusí být úplně pravdomluvný člověk,...  celý článek

Michal Valentík, investiční ředitel společnosti Broker Trust
Zažijí akciové trhy pád? Trocha statistiky potvrzuje známá pravidla

Na akciových trzích se žádné výrazné veletoče nyní nekonají. Rozkolísanost trhu je na historickém minimu a především americké akciové indexy jsou na svých...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Grafton Recruitment Praha
EXPORT MANAGER

Grafton Recruitment Praha
Liberecký kraj
nabízený plat: 50 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.