Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se nechtějí za prací stěhovat. Přesvědčí je jen vyšší mzda či byt

aktualizováno 
V Česku je velká poptávka po pracovní síle, k dispozici je více než 100 tisíc volných míst. Lidem se však nechce za prací jezdit ani se kvůli ní stěhovat. Ministerstvo práce a sociálních věcí chce proto podpořit dojíždění do práce novým příspěvkem. I firmy volí různou motivaci, aby byli pracovníci k mobilitě přístupnější.

Některé firmy nabízejí lidem pomoc s vyhledáním nového bydlení i zaplacení několika nájmů. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Proč se Čechům nechce stěhovat za prací? „Nehodlám opustit rodinu a přátele,“ reagují někteří. Jiní zase nechtějí měnit dětem školu a další nemohou odejít kvůli starým rodičům. „Podle našich zkušeností bývá dostatečnou motivací pro stěhování jen výrazné navýšení mzdy, nejméně trojnásobně. To však ve většině případů není reálné, takovéto rozdíly na stejných pozicích mezi regiony nejsou,“ uvádí Erik Švarcbach z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

Hledáte dobře placenou práci?

Vybírejte z aktuálních pracovních nabídek na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti. Zaujměte profesionálním CV. Vytvořte si jej zdarma.

Nevíte si rady, zeptejte se v naší poradně.

Proto by možná mohla lidi k větší mobilitě motivovat chystaná novinka ministerstva práce a sociálních věcí. To plánuje poskytovat příspěvek ve výši několika tisíc korun měsíčně. Ovšem má to háček. Dávky se budou týkat pouze dosud nezaměstnaných, kteří přijmou práci alespoň deset kilometrů od svého domova.

„Zvažovaná forma není podle mého názoru dobře zvolená. Pro získání příspěvku je nutná smlouva na dobu neurčitou, kterou nyní dává málokterá firma. Příspěvek by navíc směřoval pouze k aktuálně nezaměstnaným. A co ti, kteří již nyní dojíždějí do práce a platí si cesty ze svého?“ ptá se Erik Švarcbach a dodává: „Podle návrhů ministerstva by se jednalo o krátkodobý příspěvek, po jeho skončení by se práce zaměstnanci už nevyplatila. Navrhovaný limit deset kilometrů je dost nízký, tuto vzdálenost například v Praze denně absolvuje většina zaměstnanců.“

V České republice není ve srovnání s Německem možné dojíždět denně za prací autem například 100 kilometrů. Takové přesuny jsou časově i finančně náročné a dopravní infrastruktura není dostatečná. Například v Nizozemsku i dalších zemích Evropy je běžné jezdit rychlovlakem z malého do velkého města denně na velkou vzdálenost. V Česku chybí hustá dálniční síť i rychlovlaky.

Pokud se už někdo pro stěhování rozhodne, většinou míří do Prahy. „Nejčastěji se lidé v rámci Česka stěhují z regionů s vysokou nezaměstnaností, jako jsou Moravskoslezský nebo Ústecký kraj. Jejich nejčastějším cílem je Praha a okolí. Jedná se například o mladé lidi, kteří v Praze studují a v hlavním městě zůstanou pracovat a žít,“ uvádí Erik Švarcbach.

Také některé větší firmy už začaly neochotu Čechů dojíždět za prací nebo se stěhovat řešit. Zaměstnancům poskytují například příspěvek na dopravu nebo pro ně zajišťují dopravu vlastní. Nebo nabízejí takzvaný relokační balíček. Může obsahovat finanční částku dostatečnou na zaplacení nájmu bytu na první měsíce, pomoc s vyhledáním vhodného bydlení nebo možnost firemní půjčky.

Některé firmy si také v rámci získání pracovníků z jiných regionů nebo i zahraničí pronajímají nebo dokonce kupují ubytovací kapacity - ubytovny, penziony, byty.

Chtěli byste si dopravu do práce odečíst z daní?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. prosince 2015. Anketa je uzavřena.

Ano 816
Ne 31
Autor:



Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2017: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Přiznat daně z příjmu musí každoročně statisíce Čechů. Daňové přiznání, které budete letos, tedy v roce 2018 vyplňovat,...

Některé profese si výrazně polepšily, berou o deset i patnáct tisíc víc

Ilustrační snímek

Tisíce nových příležitostí a často skokový nárůst mezd ve většině oborů. Někteří si polepšili i o 20 procent. Tak...



Smí lyžařské areály zablokovat přeprodaný skipas? U soudu by nejspíš narazily

Na libereckých sjezdovkách varují lyžaře před příliš rychlou jízdou zábrany i...

Přivstanou si, lyžují pár hodin a před polednem skipas prodají nově příchozím. Tito návštěvníci jsou trnem v oku...

KOMENTÁŘ: Hypotéka pod tři procenta? Zapomeňte

Martin Mašát

Hypotéky se sazbou pod dvě procenta jsou nejspíš minulostí. V roce 2018 se sazby s největší pravděpodobností vyhoupnou...

Sedm pravidel, jak změnit myšlení a stát se chytřejším

Ilustrační snímek

Myšlení se věnujeme téměř každý den, a to po většinu života. Měli bychom proto v myšlení vynikat. Mezi myšlením a...

Další z rubriky

Umýt, převléct, nakrmit. Jak se žije chůvám v Česku?

Ilustrační snímek

Přečte dětem pohádku, pohraje si s nimi a ve dvanáct jde domů. Také tiší křik a pláč, nutí děti do jídla a převléká je....

Trh práce 2018: rvačka o lidi, váhavé přidávání a čekající cizinci

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost bude dál klesat. Lidé dostanou přidáno, ale jen v některých oborech, nabídka benefitů se zefektivní....

Jak se jezdí na kolečkách mezi hamburgery a hranolky

Jiří Mařan

Jiří Mařan je od 14 let na vozíku. Tu pravou práci pro sebe hledal tak dlouho, až si ho nakonec našla sama. Potkáte ho...

Česká republika je z hlediska pracovních podmínek a příležitostí nejatraktivnějš...

Česká republika je z hlediska pracovních podmínek a příležitostí nejatraktivnějš...

Kurzy.cz Česká republika je nejlepší zemí ze střední, východní Evropy a jižní Evropy z hlediska pracovních podmínek a příležitos...

Najdete na iDNES.cz