Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se nechtějí za prací stěhovat. Přesvědčí je jen vyšší mzda či byt

aktualizováno 
V Česku je velká poptávka po pracovní síle, k dispozici je více než 100 tisíc volných míst. Lidem se však nechce za prací jezdit ani se kvůli ní stěhovat. Ministerstvo práce a sociálních věcí chce proto podpořit dojíždění do práce novým příspěvkem. I firmy volí různou motivaci, aby byli pracovníci k mobilitě přístupnější.

Některé firmy nabízejí lidem pomoc s vyhledáním nového bydlení i zaplacení několika nájmů. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Proč se Čechům nechce stěhovat za prací? „Nehodlám opustit rodinu a přátele,“ reagují někteří. Jiní zase nechtějí měnit dětem školu a další nemohou odejít kvůli starým rodičům. „Podle našich zkušeností bývá dostatečnou motivací pro stěhování jen výrazné navýšení mzdy, nejméně trojnásobně. To však ve většině případů není reálné, takovéto rozdíly na stejných pozicích mezi regiony nejsou,“ uvádí Erik Švarcbach z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

Hledáte dobře placenou práci?

Vybírejte z aktuálních pracovních nabídek na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti. Zaujměte profesionálním CV. Vytvořte si jej zdarma.

Nevíte si rady, zeptejte se v naší poradně.

Proto by možná mohla lidi k větší mobilitě motivovat chystaná novinka ministerstva práce a sociálních věcí. To plánuje poskytovat příspěvek ve výši několika tisíc korun měsíčně. Ovšem má to háček. Dávky se budou týkat pouze dosud nezaměstnaných, kteří přijmou práci alespoň deset kilometrů od svého domova.

„Zvažovaná forma není podle mého názoru dobře zvolená. Pro získání příspěvku je nutná smlouva na dobu neurčitou, kterou nyní dává málokterá firma. Příspěvek by navíc směřoval pouze k aktuálně nezaměstnaným. A co ti, kteří již nyní dojíždějí do práce a platí si cesty ze svého?“ ptá se Erik Švarcbach a dodává: „Podle návrhů ministerstva by se jednalo o krátkodobý příspěvek, po jeho skončení by se práce zaměstnanci už nevyplatila. Navrhovaný limit deset kilometrů je dost nízký, tuto vzdálenost například v Praze denně absolvuje většina zaměstnanců.“

V České republice není ve srovnání s Německem možné dojíždět denně za prací autem například 100 kilometrů. Takové přesuny jsou časově i finančně náročné a dopravní infrastruktura není dostatečná. Například v Nizozemsku i dalších zemích Evropy je běžné jezdit rychlovlakem z malého do velkého města denně na velkou vzdálenost. V Česku chybí hustá dálniční síť i rychlovlaky.

Pokud se už někdo pro stěhování rozhodne, většinou míří do Prahy. „Nejčastěji se lidé v rámci Česka stěhují z regionů s vysokou nezaměstnaností, jako jsou Moravskoslezský nebo Ústecký kraj. Jejich nejčastějším cílem je Praha a okolí. Jedná se například o mladé lidi, kteří v Praze studují a v hlavním městě zůstanou pracovat a žít,“ uvádí Erik Švarcbach.

Také některé větší firmy už začaly neochotu Čechů dojíždět za prací nebo se stěhovat řešit. Zaměstnancům poskytují například příspěvek na dopravu nebo pro ně zajišťují dopravu vlastní. Nebo nabízejí takzvaný relokační balíček. Může obsahovat finanční částku dostatečnou na zaplacení nájmu bytu na první měsíce, pomoc s vyhledáním vhodného bydlení nebo možnost firemní půjčky.

Některé firmy si také v rámci získání pracovníků z jiných regionů nebo i zahraničí pronajímají nebo dokonce kupují ubytovací kapacity - ubytovny, penziony, byty.

Chtěli byste si dopravu do práce odečíst z daní?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. prosince 2015. Anketa je uzavřena.

Ano 816
Ne 31
Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Dva roky marně hledá práci. Je jí totiž přes padesát let

Ilustrační snímek

Absolvovala vysokou školu, pracovala v zahraničí, ovládá cizí jazyky. Přesto se paní Jiřině nedaří najít práci. Na vině...

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Naše práce je dřina, uchazeče to odrazuje, říká pekař

Meduna

Je brzy ráno, stojím v pekárně čakovického hypermarketu Globus a vypadám jak šmoula. Na sobě mám bílý ochranný hábit a...

Další nabídka

Kurzy.cz

Češi objevili výhody dividendových fondů
Češi objevili výhody dividendových fondů

Česká povaha velí k opatrnosti. Proto také domácím investorům trvalo řadu let, než se začali výrazněji poohlížet po výn... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.