Domácí škola je vhodná jen pro někoho

-
Žádný školník, tabule, ba ani vzorně nalinkované okraje sešitů, a přece je to základní škola. Ve třídách je dětí pomálu a vlastně se o nich ani nedá hovořit - spíš o obývácích, kuchyních nebo dětských pokojích. Několik desítek dětí má už druhý rok to štěstí, že mají učitelku a maminku v jednom - učí se v domácí škole.

Domácí škola není pro každé dítě ani pro všechny rodiče. Ti, kteří se pro ni rozhodnou, musí zvážit několik zásadních věcí. Program je určen pro děti od prvního do pátého ročníku, rodiče-učitelé se sice mohou opřít o metodickou pomoc příslušných základních škol, dostanou učebnice, ale jinak si musí umět poradit sami. Kdo se do domácí výuky pustí, musí počítat s tím, že to vždy nebude snadné a že to bude "práce" na celý úvazek. "Učení je pro mne náročné, nutí mě zmobilizovat všechny síly. Pořád o něm přemýšlím. Vlastně učím stále - v tramvaji dětem vykládám o Praze, na procházce třeba o kytkách," říká maminka - "třídní" učitelka třeťáka a prvňáka, Judita Kapicová z Prahy.

Na počátku je žádost

V České republice existují v současnosti tři základní školy, v Ostravě, Liberci a Praze, které program domácího vzdělávání ověřují. Rodiny, jež se pro zapojení do něj rozhodnou, budou muset nejméně dvakrát ročně vybranou školu navštívit. Může se přitom stát, že jejich kmenovou školou se nestane ta nejbližší, ale škola, která je bude moci přijmout. Žádost o zapojení do experimentu je potřeba podat na vybranou školu nejpozději do konce dubna. Začátkem května následují ústní pohovory, na jejichž základě rozhodne ředitel školy o zařazení rodiny do experimentu. Rodiče pak musí ohlásit na školský úřad, že budou učit děti doma. Podle zkušeností ředitelky Církevní základní školy v Liberci Daniely Coufalové se hodí domácí škola pro všechny rodiny, které chtějí učit své děti samy, ale nechtějí se přitom uzavřít a dítě izolovat. "Domácí vzdělávání je vhodné jak pro děti, které jsou nadprůměrně nadané, tak i třeba pro ty, jež mají lehkou mozkovou dysfunkci. Tempo výuky mohou rodiče přizpůsobit jejich únavě a schopnosti soustředit se," vysvětluje Daniela Coufalová. Možnost upravit vyučovací režim potřebám dítěte oceňují i rodiče. "Když Vojtu bolí hlava, neučíme se - stejně by to nemělo cenu. Jindy zase můžu místo naplánovaných hodin odučit třeba další hodinu navíc," říká Helena Grundmanová z Chocně. V domácí škole lze obvykle postupovat rychleji než v těch běžných. Zatímco v normálních třídách připadá na jednoho učitele mnoho žáků, v rodinném prostředí je poměr obvykle jeden na jednoho, maximálně dva na jednoho, a individuální přístup je na dětech vidět. "Nemám pocit, že by syn trpěl ztrátou kontaktů - hraje fotbal a aby nebyl zvyklý jen na chlapecký kolektiv, závodně lyžuje v oddíle, kde jsou i děvčata," říká další maminka-učitelka Renata Křivá z Jedlové u Poličky.

Učit nemusí učitel

Domácím učitelem se nemusí stát jen rodič, který vlastní diplom z pedagogické fakulty. Dost často to sice je tak, že maminky profesí učitelky nezáhálejí ani na mateřské dovolené a staršího sourozence učí. Mezi domácími pedagogy je však zastoupena řada jiných profesí, a to nejen u žen, ale i mužů. Zkušenosti z Ameriky, kde probíhá domácí vzdělávání už 18 let, ukazují, že vzdělání rodičů nehraje při kvalitě výuky roli. "Nestanovujeme žádné požadavky na vzdělání rodičů. Zatím jsme se museli rozloučit pouze s jednou rodinou, ne však kvůli vzdělání rodičů," uvádí Jiří Bakončík, ředitel Základní školy v Ostravě-Výškovicích. V Liberci dávají přednost úplným rodinám s minimálně středoškolským vzděláním. "Maminka působí jako učitelka a tatínek jako pan ředitel. Měl by se zastat maminky, když děti špatně rozeznávají rozdíl mezi ní jako učitelkou a maminkou," vysvětluje Daniela Coufalová. Školy vypisují pro pedagogy z řad rodičů konzultační hodiny, kde jim je k dispozici metodička, což je učitelka základní školy. "Navíc u nás chodí děti z domácí školy, které bydlí v Liberci nebo blízkém okolí, jednou týdně na výuku přímo do školy mají češtinu, matematiku, kreslení nebo hudební výchovu, případně cizí jazyk. Při vyučování může být samozřejmě i maminka, aby měla srovnání," dodává Daniela Coufalová.

Jak se známkuje

Povinností rodičů je vést třídní knihu, zpracovat a dodržovat tematický plán výuky. Kontakt se školou se odbývá vždy při přezkušování, ke kterému rodiče předkládají třídnici, sešity a kresby dítěte i vlastní písemné hodnocení jeho znalostí. To je hlavním podkladem pro slovní hodnocení dítěte školou. Znalosti dětí jsou navíc ověřeny ještě komisí kmenové školy ústním zkoušením nebo písemným testem. Když chce dítě pokračovat na gymnázium, napíše mu škola vysvědčení se známkami.

Co dělat, abyste byli dobrými domácími učiteli

* dejte pevný řád výuce
* nekopírujte zvyky, které si pamatujete ze školy
* vyhraďte dítěti místo pro nerušenou práci
* volte způsob výuky podle schopností dítěte
* investujte do učebních pomůcek
* veďte si záznamy o pokrocích i těžkostech dítěte

kontakt

Církevní základní a matematická škola J. A. Komenského
Srbská 441/12, 460 11 Liberec
tel. 048/ 510 77 05

Bratrská škola Tusarova 44, Praha 7
tel. 02/83 87 04 23

ZŠ Ostrava-Výškovice
Šeříková 33, 700 30 Ostrava tel. 069/67 50 070