S přeplněnou pláží a hlučnými lidmi se můžete setkat téměř kdekoli. Ilustrační snímek

S přeplněnou pláží a hlučnými lidmi se můžete setkat téměř kdekoli. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Domorodci jsou hluční a personál líný, varuje turisty cestovní smlouva

  • 43
Také patříte mezi tu většinu, kterou čtení smluvních podmínek nebaví? Možná byste se měli přemoct. Nejenom, že se dozvíte mnoho užitečných informací, ale možná se i pobavíte.

Na několik úsměvných formulací ve smlouvách cestovních kanceláří upozornili právníci spotřebitelského časopisu dTest. Můžete se třeba dozvědět, že na pokoji nebude mýdlo, či že místní personál je línější a místní obyvatelstvo může na pláži nadstandardně hlučet.

"Na těchto ustanoveních není nic nezákonného ani závadného. Jde pouze o způsob jejich zařazení do právního dokumentu, kterým smluvní podmínky jsou, jenž může být poněkud nešťastný," vysvětluje Jan Votočka, právní poradce časopisu. Podle něj je možné říci, že jde skutečně o velmi úsměvná ustanovení, která buď nemají oporu v právním řádu, jsou zbytečná či naopak ukazují, na co se zákazníci mají při cestování s určitou cestovní kanceláří připravit.

"Zákon na ochranu spotřebitele cestovním kancelářím přikazuje, aby správně informovaly klienta o všech podrobnostech zájezdu. Právě v reakci na některé konkrétní reklamace klientů přistoupily cestovní kanceláře k podrobnějšímu popisu všeobecných podmínek, aby se vyhnuly případným nedorozuměním a sporům," brání cestovní kanceláře Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Přečtěte si, která ustanovení zaujala právníky časopisu i s komentářem Jana Votočky:

Ve většině ubytovacích zařízení není v koupelnách mýdlo.

  • Zajímavý příklad toho, co se dostává do smluvních podmínek a jde o poměrně zbytečné ustanovení, které vzniklo nejspíše ze stížnosti některého klienta na absenci mýdla. Pokud by si další klienti stěžovali například na chybějící ručníky, župany, mycí prostředky, rohožky před vchodem, je otázkou, zda by to cestovní kancelář rovněž zařadila do podmínek.

Většina pláží je veřejná a přístupná i místnímu, pro naše představy často hlučnému obyvatelstvu.

  • Jižní národy bývají hlučnější, někomu to nevadí, někomu to vyhovuje a někteří si na to stěžují. Velmi zvláštní ustanovení. Ovšem na hluk lze narazit prakticky kdekoli, i v kempu v České republice. Je-li navíc velmi vysoký, například během noci v hotelu, má zákazník právo na slevu z ceny zájezdu.

Vezměte, prosím, také na vědomí, že úroveň a rychlost služeb poskytovaných v ubytovacím zařízení odpovídá zvyklostem a mentalitě obyvatelstva dané země.

  • Jinak řečeno, na jídlo budete čekat a nic s tím neuděláte. Na líný personál můžete narazit prakticky kdekoliv. Ovšem dovolenou byste si měli užít v klidu, takže kam spěchat?

Je nutné počítat mnohdy s menší zkušeností a určitou ležérností personálu, ale na druhou stranu často s velmi přátelským a milým přístupem.

  • Zákazníkovi personál nepomůže, dá si načas, ale zase se bude na něj usmívat. Dodavatele služeb si cestovní kancelář levně a bez patřičné péče zkrátka nevybere.

Z přepravy však mohou být vyloučeni i zákazníci, kteří ruší veřejný pořádek (slovně napadají jinou osobu, nebo se vulgárně a hrubě vyjadřují, dělají schválnosti, atd.).

  • Příklad toho, jak se etické normy dostávají do právních. Vypovídá o klesající hranici morálky lidí obecně. Nicméně slušnost by měla být samozřejmostí a pochybuji, že hrubé lidi toto ustanovení odradí. Navíc vyloučit účastníka lze i přímo na základě jiných ustanovení občanského zákoníku.

K exotickým zemím patří i všudypřítomný hmyz. Přes intenzivní snahy hoteliérů a místních úřadů se může v určitých obdobích hmyz vyskytovat i v prostorách hotelu. Nedoporučuje se ponechávat v pokoji volně ležet potraviny.

  • Uklízet po sobě jídlo patří k hygienickým návykům každého. V každém případě přímo na přemíru hmyzu pamatují i takzvané frankfurtské tabulky a zákazníkům náleží odškodnění.

Přeprava dětských kočárků: V souladu s Přepravními podmínkami musí být přepravovaný kočárek v obalu. Obaly na kočárky se prodávají a jejich cena je rozhodně oproti ceně kočárku zanedbatelná.

  • Cena obalů je určitě nižší než cena zájezdu. Zde jde patrně o případ prevence poškození kočárku během přepravy. Zákazníky by mělo stačit upozornit, ne jim přikazovat nákup. Na druhou stranu, bude-li kočár poškozen, je otázkou, kdo a v jaké míře nese odpovědnost.