Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Dopady krize jsou větší, než manažeři očekávali, ukázal průzkum

  • 3
Necelé dvě třetiny malých a středních podniků pocítily zhoršení ekonomické situace. V lepší zítřky však doufá 40 procent manažerů. Údaje pocházejí z průzkumu Citibank, realizovaného ve spolupráci s agenturou Ipsos Tambor.

Průzkum srovnával výhled manažerů malých a středních firem v lednu 2009 se situací v září téhož roku. Vývoj ekonomiky v České republice hlavní představitele podniků nepřekvapil, ale ke zhoršení ekonomické situace došlo v 80 procentech dotázaných firem.

U 11 procent podniků, které se účastnily výzkumu, došlo dokonce ke zlepšení v oblasti financí. "V krizi se lépe daří firmám majícím státní zakázky a vymahačům pohledávek, " doplnila Hana Stuchlíková, ředitelka marketingu komerčního bankovnictví Citibank.

Výhled pro rok 2010 je vesměs pozitivní. Přibližně 79 procent oslovených manažerů předpokládá, že momentální ekonomický stav se buď zlepší, nebo zůstane stejný. "Optimismus je důležitý. Problémy se firmám lépe překonávají, když věří v příznivější budoucnost", říká Stuchlíková.

Propouštět se nebude

 Finanční krize se podle průzkumu nejčastěji projevuje poklesem zakázek. Tím pádem dochází k nižším tržbám a ke klesající platební morálce. Podle odhadů by většina malých a středních podniků měla špatnou ekonomickou situaci přežít. Vlna bankrotů však ještě neskončila. Týká se to hlavně firem, které snížily marže a nemají dostatečný cash flow (peněžní tok).

Zásadní opatření pro rok 2010 budou spočívat hlavně ve větší kontrole nákladů, škrtech v marketingu a ve snižování investic. Letos většina firem pozastavila přijímání nových zaměstnanců a skoro v polovině se propouštělo. V roce 2010 bude přistupovat ke snižování počtu zaměstnanců jen minimum podniků, takže pro nadcházející rok by propouštění nemělo být hrozbou.

Za momentálních ekonomických podmínek jsou schopny fungovat až tři čtvrtiny firem. Manažeři se totiž naučili přizpůsobovat krizi, a pokud nedojde ke zhoršení situace na trhu, mohou fungovat jeden až dva roky bez dalších změn a úprav v rozpočtu.

Některým podnikům by se mohlo vést i lépe. Málo z nich totiž využívá státních dotací. "Čím menší firma, tím méně manažeři rozumí dotacím. Malé firmy se učí, jak s dotacemi pracovat," vysvětluje Stuchlíková.

Průzkumu se zúčastnilo 300 malých a středních firem z celé České republiky. Výzkum byl prováděn v lednu a v září 2009 pomocí telefonického dotazování CATI.