Pokud jste schopní odfiltrovat to nejnutnější, můžete na dovolené zařadit dvacetiminutovku práce denně. Ilustrační snímek

Pokud jste schopní odfiltrovat to nejnutnější, můžete na dovolené zařadit dvacetiminutovku práce denně. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Loučení, volno, návrat. Tři problémy s dovolenou a jak je zvládnout

  • 9
Na dovolenou si jezdíme od práce odpočinout. Ale opustit zaměstnání jen tak bez přípravy si může dovolit jen málokdo. Navíc zůstáváme v kontaktu s kolegy prostřednictvím mobilu či e-mailu. A jak zvládnout návrat, abychom se nezbláznili? Nad tím se zamýšlejí personalista a psycholog.

Přípravy na dovolenou začínají několik dnů či dokonce týdnů před jejím začátkem. Pro klid duše se vyplatí vyřídit záležitosti, které nesnesou odklad, aby nehrozil nějaký problém.

„Je dobré se domluvit s kolegy, kteří nás budou v době dovolené zastupovat, jaké typy úkolů mají vyřešit sami, které počkají na náš návrat a kvůli kterým mohou případně zavolat v době dovolené,“ doporučuje Tomáš Surka, ředitel personálně-poradenské společnosti McROY Czech. Je dobré vše sepsat.

Zastupující kolegové by měli mít také přístup ke všem informacím a potřebným kontaktům. Pokud to stihneme, vyplatí se informovat nejdůležitější klienty o odjezdu telefonicky, nebo nastavením automatické odpovědi v e-mailu, kde uvedeme kontakty na zastupující kolegy.

Může se hodit

Hledáte nové zaměstnání nebo naopak sháníte vhodné zaměstnance? Připojte se na portál jobDNES.cz.

Ale jak upozorňuje psycholog a personální kouč Tomáš Vašák, svět nestojí jen na nás. „V zásadě platí, že máme tendenci přeceňovat nutnost mít věci pod kontrolou. Často například s překvapením zjistíme, že pokud z objektivních důvodů nemůžeme pracovat, třeba kvůli nemoci, naši kolegové si se situací poradí. Tedy doporučuji trochu nadhledu a pokory. Prostě si říci, že moje firma s několika desítkami, stovkami nebo dokonce tisíci zaměstnanci se bez mé přítomnosti nezhroutí a klienti s pláčem nepřeběhnou ke konkurenci,“ říká Tomáš Vašák.

Mám zůstat v kontaktu?

V chytrých telefonech máme dnes téměř všichni nastavený e-mail, a jsme tak k zastižení téměř nepřetržitě. Někteří lidé vypínají nebo přesměrují svůj telefon, jiní jsou neustále on-line. „Každý si musí zhodnotit, do jaké míry si váží svého volna a jak dobře má nastavenou zastupitelnost, aby tyto kroky neovlivnily pracovní výsledky,“ říká Tomáš Surka, podle něhož ovšem platí, že čím více ztratíme o dovolené kontakt s prací, tím lépe si odpočineme.

„Co se týká používání telefonu a notebooku, je to trochu složitější. Pokud jde o závislost a nutkavou potřebu řešit věci na úkor času relaxace, doporučuji spojení úplně přerušit. Nechávat telefon přes den v hotelu a neotvírat elektronickou poštu,“ radí Tomáš Vašák.

Pokud jsme ovšem schopní odfiltrovat jen to nejnutnější a omezit se na jednoduché reakce, nepovažuje psycholog za špatné zařadit pracovní dvacetiminutovku denně. „Velmi důležité ale je, aby to byla skutečně jen dvacetiminutovka a aby to nekazilo dovolenkovou náladu. Pokud bychom měli být po každém otevření pošty celý večer otrávení, platí pravidlo číslo jedna: neotevírat,“ dodává Vašák.

Po návratu z dovolené bychom si měli nechat alespoň jeden den volna na načerpání sil. A pak první dny v práci určit priority. „Při vyřizování e-mailů nejprve promažeme nedůležité zprávy. Jedná se o ty, které nevyžadují odpovědi, informační a propagační e-maily. Zároveň získáme přehled o ostatních odesílatelích zpráv a pak je podle důležitosti začneme vyřizovat. Upřednostnil bych klienty,“ radí Tomáš Surka.

Trochu stresu v práci po dnech volna je v pořádku, schodují se odborníci. Trochu nechtění ráno vstát k povinnostem také. Vždyť se vracíme z příjemné dovolené do méně příjemné práce. Pokud si to uvědomíme, na pracovní prostředí si rychle znovu zvykneme a zdroj návratového stresu snížíme.