Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Častý omyl Čechů: evidenční list důchodového pojištění je k ničemu

  • 256
Ne každý doklad patří do koše. Pokud jste zaměstnaní a vyhodíte evidenční list důchodového pojištění, který vám vystaví každý rok váš zaměstnavatel, děláte velkou chybu. Je to cenný papír a přesvědčení, že ho k ničemu nepotřebujete, je častý omyl.
Reklama

Stáří ve vatě?

Spočítejte si online, kolik vám vynesou investice.

„I když zaměstnavatelé mají ze zákona povinnost svým zaměstnancům vyhotovit evidenční listy důchodového pojištění a předložit je k evidenci České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ), ne vždy svou povinnost z různých důvodů splní,“ upozorňuje Jana Buraňová, mluvčí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).

V důchodové evidenci vám tak mohou vzniknout bílá místa. „Pokud máte uschovány stejnopisy evidenčních listů, můžete jimi prokázat dobu svého zaměstnání i výdělky, a to i v případě, že zaměstnavatel originál evidenčního listu neodeslal ČSSZ nebo za vás jako za zaměstnance neodvedl pojistné,“ říká Jana Buraňová.

Nesrovnalostí může být řada

Podle České správy sociálního zabezpečení jsou Češi již mnohem aktivnější než dříve a snaží se mít své důchodové konto pod kontrolou a urgovat nesrovnalosti. Praxe totiž přináší nejrůznější situace. Třeba takové, že evidenční listy sice máte, ale můžete zjistit, že výdělek neodpovídá výdělkům na výplatních páskách nebo nesouhlasí počet dnů, po které jste byli nemocní. Můžete také zjistit nesrovnalosti v identifikačních údajích, které jsou důležité pro přiřazení doby pojištění a výdělku do vaší důchodové evidence. Každé bílé místo pak může mít dopad na vaši budoucí penzi.

Fakta

Potřebná doba pojištění pro kalendářní rok, ve kterém je dosaženo důchodového věku.

2010: 26 let
2011: 27 let
2012: 28 let
2013: 29 let
2014: 30 let
2015: 31 let
2016: 32 let
2017: 33 let
2018: 34 let
po roce 2018: 35 let
zdroj: ČSSZ

Nejsou však ojedinělé ani případy, kdy evidenční list důchodového pojištění lidé nemají jednoduše proto, že ho nepovažují za důležitý doklad. „Můj bývalý zaměstnavatel mi předával evidenční listy, nepokládal jsem ale za důležité si je uchovávat, skočily v koši. Firma před časem skončila v likvidaci a já pár let před penzí zjistil, že za mě neodváděla pojistné. Co s tím? Bude to mít nějaký dopad na mou starobní penzi?“ ptá se čtenář z Prahy.

Podle Jany Buraňové neodvedení pojistného na sociální zabezpečení ze strany zaměstnavatele za své zaměstnance nemá vliv na budoucí důchodové nároky zaměstnance. „V těchto případech se má pro účely důchodu, nejen starobního, ale i invalidního či pozůstalostního, za to, že bylo pojistné uhrazeno a dluh na pojistném vymáhá Česká správa sociálního zabezpečení na zaměstnavateli,“ vysvětluje Jana Buraňová.

Reklama

Proto je dobré se čas od času zajímat, zda máte v zápočtu na důchod vše v pořádku. A to i tehdy, když vám do 65 let, které jsou od příštího roku nově stanoveny pro odchod do důchodu, zbývá hodně dlouhá doba. V budoucnu se tak vyhnete zbytečným komplikacím.

„Jestliže zaměstnavatel existuje a má potřebné podklady, neměl by být problém, aby evidenční list důchodového zabezpečení neprodleně vyhotovil a předal zaměstnanci a do evidence ČSSZ. Pokud je zaměstnavatel liknavý nebo se zaměstnancem nechce komunikovat, je vhodné požádat o pomoc Okresní správu sociálního zabezpečení, která může zaměstnavatele ke splnění povinnosti vyzvat a má i nástroje, jak splnění povinnosti účinně vymáhat,“ přibližuje Jana Buraňová.

Složitější a zdlouhavější může být postup v situaci, kdy nad svou důchodovou evidencí mávnete rukou a začnete se o ni zajímat až tehdy, kdy vám Česká správa důchodového zabezpečení výpis sama zašle ve vašem předdůchodovém věku.

Čtěte více

Můžete pak najednou zjistit, že váš bývalý zaměstnavatel již delší dobu neexistuje, nebo je v likvidaci a jeho právní nástupce nebo likvidátor nemá k vystavení evidenčního listu potřebné podklady nebo je nemá kompletní. „Pak je to mnohdy složité pátrání a kontaktování archivů. Proto je vždy výhodou, když člověk má alespoň schované výplatní pásky a zápočtový list, tedy podklady, z nichž případně můžeme chybějící evidenční list důchodového pojištění takzvaně zrekonstruovat,“ dodává Jana Buraňová.

A co dělat, když při domácím úklidu narazíte na doklady, které jste před odchodem do důchodu marně hledali, abyste prokázali, že máte nárok na vyšší než vyměřenou penzi? Rozhodně je nevyhazujte. „Předložit nové skutečnosti, tedy především chybějící doby zaměstnání nebo výdělky, může člověk kdykoliv, i když už důchod pobírá řadu let,“ říká Jana Buraňová. Pokud budou doklady průkazné, Česká správa sociálního zabezpečení vám provede úpravu důchodu. „Zápočet lze provést se zpětnou platností a vzniklý rozdíl ve výši důchodu doplatit až pět let zpětně od data, kdy byla chybějící skutečnost řádně doložena,“ uzavírá mluvčí.

Co je dobré vědět o evidenčním listu důchodového zabezpečení (ELDP)

  • Zaměstnanec musí obdržet stejnopis
    Zaměstnavatel vystavuje ELDP ve třech vyhotoveních – jeden originál a dva stejnopisy. Originál je určen k odeslání ČSSZ, jeden stejnopis je předán zaměstnanci a druhý (který zaměstnanec podepíše), si zaměstnavatel ponechá po dobu tří let ve své evidenci. Stejnopis dokladu slouží zaměstnanci pro kontrolu, zda zaměstnavatel vykázal správně údaje, které budou mít vliv na jeho budoucí důchod. Případné nesrovnalosti můžete tedy řešit hned, ne až s časovou prodlevou.
  • Jak si ověřit, zda zaměstnavatel ELDP odeslal na ČSSZ
    Každý občan může jednou za kalendářní rok požádat ČSSZ o vyhotovení informativního osobního listu důchodového pojištění, který obsahuje údaje, jež za něj vykázali jeho zaměstnavatelé. Pokud žádost pošle v červnu a později, může si už zkontrolovat, že zaměstnavatel zaslal ELDP za uplynulý rok do evidence ČSSZ a současně provést kontrolu údajů. Majitelé datových schránek si to mohou ověřit on-line na ePortálu ČSSZ prostřednictvím služby „Náhled na evidenční listy důchodového pojištění“.
  • Jak postupovat, když zaměstnavatel zaměstnanci ELDP nepředá
    Zaměstnavatel je povinen předložit zaměstnanci ELDP za kalendářní rok nejpozději do konce května následujícího kalendářního roku.
    Pokud vám zaměstnavatel ELPD nepředá, požádejte ho, aby tuto svou zákonnou povinnost splnil. Pokud zaměstnavatel nekomunikuje, nebo mezitím například zanikl, obraťte se na Okresní správu sociálního zabezpečení. Ta zaměstnavatele (případně jeho právního nástupce či likvidátora) k dodatečnému doložení ELDP vyzve.
  • Případy, kdy se evidenční list nevyhotovuje
    ELDP se nevede pouze v případě, jde-li o výdělečnou činnost, která svým rozsahem nezakládá účast na nemocenském a důchodovém pojištění. Jde o situace, kdy vykonáváte činnost na základě dohody o provedení práce s příjmem v maximální částce 10 000 korun měsíčně, či o zaměstnání malého rozsahu, kde sjednaný nebo dosažený příjem je nižší než 2 500 korun měsíčně.
Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

256 příspěvků v diskusi