Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důvod pro změnu banky? Určitě výše poplatků!

aktualizováno 
Podle čeho si klienti vybírají novou banku a jak dramatickou roli při jejich rozhodování hrají poplatky za bankovní služby? Je česká klientela ochotna tolerovat bankám vše, nebo jsou klienti ochotni banku skutečně vyměnit? Co je k tomu může motivovat?

Téměř každý obyvatel Česka má dnes své peníze v bance. Na otázku, podle čeho si lidé banky vybírají, se snažil dát odpověď výzkum agentury Stem/Mark. Otázky, týkající se bank, zodpověděl reprezentativní vzorek 1 080 respondentů starších patnácti let.
 
Klienti bank měli uvést, zda mohou některý z existujících peněžních ústavů označit za svoji mateřskou banku. Podle výsledků výzkumu takto učinilo plných 92% respondentů. Jak si však vlastně klienti své banky vybírají?

Za jedno z nejdůležitějších kritérií respondenti považují výši bankovních poplatků. Ta by až pro pětinu z nich mohla být důvodem, kvůli kterému se rozhodnou banku změnit. Na obecnější otázku: „Je pro vás výše bankovních poplatků důležitá?“ odpovědělo kladně plných 80 procent dotázaných. Pouze necelá polovina ovšem uvedla, že toto kritérium zohledňuje při výběru konkrétní banky.

Kromě jmenované pětiny klientů, kteří by banku mohli změnit právě kvůli výši jejích poplatků, se dalších 27 % respondentů o tento ukazatel sice zajímá, ale jeho výše pro ně není  při výběru banky podstatná. Plných 20 % pak tvoří klienti bank, kteří se o konkrétní peníz, jenž zaplatí bankám za poplatky, nezajímají vůbec.
 
Dalším předmětem dotazování byl také význam poplatků u jednotlivých mateřských bank. Mezi dotazy, na které respondenti museli odpovědět, se pak v tomto ohledu objevily následující: Zajímáte se o poplatky banky? Hraje jejich výše ve vašem případě důležitou roli, anebo vůbec nevíte, kolik si vaše banka za služby účtuje?

České banky si účtují západní poplatky! Jak drahé jsou banky v ČR ve srovnání s ostatními? Více ZDE.


Mezi bankami byly značné rozdíly. Nejvíce zodpovědné klienty má ČSOB, o výši bankovních poplatků se u ní zajímá 73 % klientů. Paradoxní však je, že pouze v myslích 8 procent klientů hrají poplatky skutečně důležitou roli.

Přesně opačné výsledky vykázal průzkum v Poštovní spořitelně, jejíž výsledky jsou druhým extrémem. Zatímco zhruba pouze polovina klientů Poštovní spořitelny ví, kolik své bance na poplatcích zaplatí, při vlastním rozhodování hrají poplatky důležitou roli u 27 % klientů Poštovní spořitelny. České spořitelně pak věří nejvíce lidí – pro 20 procent z nich není výše poplatků nikterak důležitá, těsně za ní následuje ČSOB s 19 procent těchto klientů.

Výsledky výzkumu nejsou nijak překvapivé - lidé jsou poměrně citliví na výši poplatků, ke změně banky ovšem jejich zvýšení nutně vést nemusí. Důvodem jsou nejen obavy klientů z administrativy spojené se zrušením účtu či jistá pohodlnost (případně rezignace), ale i jiné něž cenové priority při posuzování banky. Přesto bankovní instituce lákají klienty na zvláštní akce, takzvané "poplatkové prázdniny", které pro nové klienty znamenají osvobození od poplatků za vedení účtu nejčastěji po dobu tří až šesti měsíců. Klient ovšem vždy musí myslet na to, že až nabídka pomine, bude hradit plné náklady, a rovněž zvážit, zda mu daná banka vyhovuje úrovní svých služeb a nabídkou produktů.


Jak hodně jste loajální vůči své současné bance? Jste ochotni ji vyměnit za jinou? A za jakých předpokladů? Těšíme se na vaše názory.

reklama


Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

Ilustrační snímek

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým,...

Banky mají nového konkurenta. Hello bank láká na úročení peněz na účtu

Značka Hello bank! již působí ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a dalších...

V Česku začala fungovat nová banka. Má obchodní název „Hello bank! by Cetelem“ a svou nabídkou chce konkurovat ostatním...

Analýza deseti bank: co už umí mobilní bankovnictví a co má úspěch

Ilustrační snímek

Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Pro řadu Čechů se stalo běžnou součástí života. S chytrými telefony...

Další nabídka

Kurzy.cz

MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií
MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií

Mateřská společnost Komerční banky francouzská Société Générale kapitálově vstoupila do další domácí banky - MONETA Mon... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.