Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důvod pro změnu banky? Určitě výše poplatků!

aktualizováno 
Podle čeho si klienti vybírají novou banku a jak dramatickou roli při jejich rozhodování hrají poplatky za bankovní služby? Je česká klientela ochotna tolerovat bankám vše, nebo jsou klienti ochotni banku skutečně vyměnit? Co je k tomu může motivovat?

Téměř každý obyvatel Česka má dnes své peníze v bance. Na otázku, podle čeho si lidé banky vybírají, se snažil dát odpověď výzkum agentury Stem/Mark. Otázky, týkající se bank, zodpověděl reprezentativní vzorek 1 080 respondentů starších patnácti let.
 
Klienti bank měli uvést, zda mohou některý z existujících peněžních ústavů označit za svoji mateřskou banku. Podle výsledků výzkumu takto učinilo plných 92% respondentů. Jak si však vlastně klienti své banky vybírají?

Za jedno z nejdůležitějších kritérií respondenti považují výši bankovních poplatků. Ta by až pro pětinu z nich mohla být důvodem, kvůli kterému se rozhodnou banku změnit. Na obecnější otázku: „Je pro vás výše bankovních poplatků důležitá?“ odpovědělo kladně plných 80 procent dotázaných. Pouze necelá polovina ovšem uvedla, že toto kritérium zohledňuje při výběru konkrétní banky.

Kromě jmenované pětiny klientů, kteří by banku mohli změnit právě kvůli výši jejích poplatků, se dalších 27 % respondentů o tento ukazatel sice zajímá, ale jeho výše pro ně není  při výběru banky podstatná. Plných 20 % pak tvoří klienti bank, kteří se o konkrétní peníz, jenž zaplatí bankám za poplatky, nezajímají vůbec.
 
Dalším předmětem dotazování byl také význam poplatků u jednotlivých mateřských bank. Mezi dotazy, na které respondenti museli odpovědět, se pak v tomto ohledu objevily následující: Zajímáte se o poplatky banky? Hraje jejich výše ve vašem případě důležitou roli, anebo vůbec nevíte, kolik si vaše banka za služby účtuje?

České banky si účtují západní poplatky! Jak drahé jsou banky v ČR ve srovnání s ostatními? Více ZDE.


Mezi bankami byly značné rozdíly. Nejvíce zodpovědné klienty má ČSOB, o výši bankovních poplatků se u ní zajímá 73 % klientů. Paradoxní však je, že pouze v myslích 8 procent klientů hrají poplatky skutečně důležitou roli.

Přesně opačné výsledky vykázal průzkum v Poštovní spořitelně, jejíž výsledky jsou druhým extrémem. Zatímco zhruba pouze polovina klientů Poštovní spořitelny ví, kolik své bance na poplatcích zaplatí, při vlastním rozhodování hrají poplatky důležitou roli u 27 % klientů Poštovní spořitelny. České spořitelně pak věří nejvíce lidí – pro 20 procent z nich není výše poplatků nikterak důležitá, těsně za ní následuje ČSOB s 19 procent těchto klientů.

Výsledky výzkumu nejsou nijak překvapivé - lidé jsou poměrně citliví na výši poplatků, ke změně banky ovšem jejich zvýšení nutně vést nemusí. Důvodem jsou nejen obavy klientů z administrativy spojené se zrušením účtu či jistá pohodlnost (případně rezignace), ale i jiné něž cenové priority při posuzování banky. Přesto bankovní instituce lákají klienty na zvláštní akce, takzvané "poplatkové prázdniny", které pro nové klienty znamenají osvobození od poplatků za vedení účtu nejčastěji po dobu tří až šesti měsíců. Klient ovšem vždy musí myslet na to, že až nabídka pomine, bude hradit plné náklady, a rovněž zvážit, zda mu daná banka vyhovuje úrovní svých služeb a nabídkou produktů.


Jak hodně jste loajální vůči své současné bance? Jste ochotni ji vyměnit za jinou? A za jakých předpokladů? Těšíme se na vaše názory.

reklama


Autor:



Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...



Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

Nežeň se, do důchodu času dost. Jak se vyhnout zklamání z nové práce

Ilustrační snímek

Nastupujete do prvního zaměstnání, těšíte se na kolegy, pracovní náplň a vhod přijdou i peníze pravidelně na účtu....

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Věrnost jedné bance se už nenosí, nové banky dál zvyšují počty klientů

Ilustrační snímek

Novým nízkonákladovým bankám dál narůstají počty klientů. Sedmička nových bank jich má už téměř tři miliony. Mít...

Banky začínají proměňovat své pobočky. Boj o klienty má další rozměr

Nový koncept klientsky přívětivých poboček odstartovala Komerční banka v roce...

Do bankovního světa zasáhla digitalizace. Klienti už nemusí chodit na pobočky, mohou finance spravovat po internetu i...

V bezkontaktních platbách jsou Češi na špici. Platit půjde i hodinkami

Chytré hodinky začínají obsahovat platební funkce.

Pípání u pokladen Čechy baví, bezkontaktnímu placení přišli na chuť mladí i staří. Meziročně vzrostl podíl...

Tři absurdně levné akcie

Tři absurdně levné akcie

Kurzy.cz Nadpis jsem si vypůjčil z investičních stránek Fool.com, za ním se skrýval článek o akciích General Motors, Cirrus Logi...

Najdete na iDNES.cz