Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E-learning: nová forma vzdělávání

aktualizováno 
Internet se dnes využívá v mnoha oblastech lidské činnosti. Jednou z nich je i vzdělávání. Metoda takzvaného e-learningu, učení prostřednictvím multimediálních programů, distribuovaných nejčastěji právě po internetu, umožňuje absolvovat nejrůznější kursy a školení. E-learning pomáhá zefektivnit i firemní školení zaměstnanců. S výukou vedenou na počítačové síti se lze setkat i na některých vysokých školách, v distančním neboli dálkovém studiu.
Kursy a vzdělávací procesy, souhrnně označované jako e-learning, jsou oproti klasickému vyučování výhodné v tom, že mají atraktivnější formu a od účastníků kursů nezbytně vyžadují aktivní přístup a práci s informacemi. Lze je také snadno koncipovat pro určitou skupinu studentů. Poskytují komplexnější přehled o průběhu a výsledcích studia než u klasické formy výuky.

Učebnice na CD-ROMU

E-learning se vyznačuje i snadnou distribucí učebních materiálů. Formou např. softwarového programu, animace či počítačové prezentace se mohou ke studentům či zaměstnancům dostat na discích CD-ROM, po internetu nebo firemním intranetu. Poslední dvě jmenované možnosti umožňují rovněž okamžitou aktualizaci učebních předloh.

Aktivní zapojení studentů

Přílišná teoretizace učiva tak bere zasvé. Multimediální podoba výuky nabízí řadu možností, jak zapojit studenta do aktivního procesu - průběžně ověřuje jeho znalosti testovacími otázkami, požadavky na návrh řešení apod. Odborníci se shodují v tom, že v současné době je kromě včasného získání informace neméně důležité její správné pochopení.

Objektivnější hodnocení

Klasické hodnocení často neodpovídá skutečným vědomostem absolventa kursu, učitel či školící lektor nemá metody k tomu, aby zjistil, jaké vědomosti si student či zaměstnanec z kursů odnesl a zda je dokáže v praxi využít. Díky interaktivitě a snadné úpravě a aktualizaci dat a informací řeší e-learning většinu těchto problémů.

Bez učitelů

E-learningové kursy nevyžadují stálou přítomnost vyučujícího, jeho funkce však není úplně eliminována. Může být přítomen pouze nepřímo a na případné dotazy individuálně odpovídat např. prostřednictvím videokonference. Díky novým formám komunikace (např. e-mail, sms) je navíc možné řešit problémy či otázky intenzivněji a rychleji.

Školení zaměstnanců

Klasické vzdělávání je často velmi nákladné. Jde-li například o školení zaměstnanců, může mít negativní vliv na běžný chod firmy. Při pořádání vzdělávacích nebo školicích kursů bylo doposud třeba zohledňovat spoustu věcí: výdaje za pronájem učebních místností, finanční odměnu pro vyučujícího, v případě školení i vhodný čas s ohledem na pracovní dobu ve firmě apod. V případě přijetí nového zaměstnance či přechodu na nové pracovní procesy trvá zaškolení díky e-learningu pouze krátkou dobu. S počítačem připojeným k internetu (či firemnímu intranetu) lze kdykoli vyhledat příslušné materiály a zahájit školení. K různým částem kursu, které si chce zaměstnanec zopakovat či více procvičit, je možné se kdykoli vrátit.

Přístup americké vlády i Evropské unie k e-learningu je velmi vstřícný

Koncem roku 2000 zveřejnila americká Komise pro webovou výuku emotivní výzvu, v níž vyzvala americký kongres a státní správu, aby přijaly agendu "e-learning" jako ústřední část federální politiky ve vzdělávání. Komise rovněž prohlásila, že národní mobilizace na podporu využití internetu ve výuce je nezbytná. Tuto mobilizaci označila komise za akt, který "vyvolá odezvu významem podobnou jiným americkým vzepětím či krizím, jako Sputnik a cesta na Měsíc, objev elektřiny či hledání léku na dětskou obrnu". Komise ve své zprávě vyzvala mj. k vytvoření nových internetových zdrojů, zejména vysokorychlostních sítí široce a rovnoměrně dostupných pro všechny učící se. Poskytnutí průběžného a odpovídajícího školení vyučujícím a administrátorům na všech úrovních, ochraně on-line studentů a zajištění jejich soukromí nebo zabezpečení stálé finanční podpory.

(Podle článku doc. Karla Květoně v Pražské technice č.2/2001)

Internetové stránky zabývající se e-learningem

http://www.free-ed.net
http://www.elearningmag.com
http://www.webcommission.org
http://www.e-learn.cz
http://www.cvut.cz/online


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Mzdová účetní - Kladno

Grafton Recruitment Praha
Středočeský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.