E-learning: nová forma vzdělávání

Internet se dnes využívá v mnoha oblastech lidské činnosti. Jednou z nich je i vzdělávání. Metoda takzvaného e-learningu, učení prostřednictvím multimediálních programů, distribuovaných nejčastěji právě po internetu, umožňuje absolvovat nejrůznější kursy a školení. E-learning pomáhá zefektivnit i firemní školení zaměstnanců. S výukou vedenou na počítačové síti se lze setkat i na některých vysokých školách, v distančním neboli dálkovém studiu.
Kursy a vzdělávací procesy, souhrnně označované jako e-learning, jsou oproti klasickému vyučování výhodné v tom, že mají atraktivnější formu a od účastníků kursů nezbytně vyžadují aktivní přístup a práci s informacemi. Lze je také snadno koncipovat pro určitou skupinu studentů. Poskytují komplexnější přehled o průběhu a výsledcích studia než u klasické formy výuky.

Učebnice na CD-ROMU

E-learning se vyznačuje i snadnou distribucí učebních materiálů. Formou např. softwarového programu, animace či počítačové prezentace se mohou ke studentům či zaměstnancům dostat na discích CD-ROM, po internetu nebo firemním intranetu. Poslední dvě jmenované možnosti umožňují rovněž okamžitou aktualizaci učebních předloh.

Aktivní zapojení studentů

Přílišná teoretizace učiva tak bere zasvé. Multimediální podoba výuky nabízí řadu možností, jak zapojit studenta do aktivního procesu - průběžně ověřuje jeho znalosti testovacími otázkami, požadavky na návrh řešení apod. Odborníci se shodují v tom, že v současné době je kromě včasného získání informace neméně důležité její správné pochopení.

Objektivnější hodnocení

Klasické hodnocení často neodpovídá skutečným vědomostem absolventa kursu, učitel či školící lektor nemá metody k tomu, aby zjistil, jaké vědomosti si student či zaměstnanec z kursů odnesl a zda je dokáže v praxi využít. Díky interaktivitě a snadné úpravě a aktualizaci dat a informací řeší e-learning většinu těchto problémů.

Bez učitelů

E-learningové kursy nevyžadují stálou přítomnost vyučujícího, jeho funkce však není úplně eliminována. Může být přítomen pouze nepřímo a na případné dotazy individuálně odpovídat např. prostřednictvím videokonference. Díky novým formám komunikace (např. e-mail, sms) je navíc možné řešit problémy či otázky intenzivněji a rychleji.

Školení zaměstnanců

Klasické vzdělávání je často velmi nákladné. Jde-li například o školení zaměstnanců, může mít negativní vliv na běžný chod firmy. Při pořádání vzdělávacích nebo školicích kursů bylo doposud třeba zohledňovat spoustu věcí: výdaje za pronájem učebních místností, finanční odměnu pro vyučujícího, v případě školení i vhodný čas s ohledem na pracovní dobu ve firmě apod. V případě přijetí nového zaměstnance či přechodu na nové pracovní procesy trvá zaškolení díky e-learningu pouze krátkou dobu. S počítačem připojeným k internetu (či firemnímu intranetu) lze kdykoli vyhledat příslušné materiály a zahájit školení. K různým částem kursu, které si chce zaměstnanec zopakovat či více procvičit, je možné se kdykoli vrátit.

Přístup americké vlády i Evropské unie k e-learningu je velmi vstřícný

Koncem roku 2000 zveřejnila americká Komise pro webovou výuku emotivní výzvu, v níž vyzvala americký kongres a státní správu, aby přijaly agendu "e-learning" jako ústřední část federální politiky ve vzdělávání. Komise rovněž prohlásila, že národní mobilizace na podporu využití internetu ve výuce je nezbytná. Tuto mobilizaci označila komise za akt, který "vyvolá odezvu významem podobnou jiným americkým vzepětím či krizím, jako Sputnik a cesta na Měsíc, objev elektřiny či hledání léku na dětskou obrnu". Komise ve své zprávě vyzvala mj. k vytvoření nových internetových zdrojů, zejména vysokorychlostních sítí široce a rovnoměrně dostupných pro všechny učící se. Poskytnutí průběžného a odpovídajícího školení vyučujícím a administrátorům na všech úrovních, ochraně on-line studentů a zajištění jejich soukromí nebo zabezpečení stálé finanční podpory.

(Podle článku doc. Karla Květoně v Pražské technice č.2/2001)

Internetové stránky zabývající se e-learningem

http://www.free-ed.net
http://www.elearningmag.com
http://www.webcommission.org
http://www.e-learn.cz
http://www.cvut.cz/online