Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E-shopům, které poruší podmínky, hrozí pokuta až pět milionů

aktualizováno 
Téměř žádný český internetový obchod nevrací zákazníkům peníze za poštovné. Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora na to ale mají zákazníci nárok. Za nepravdivé informace hrozí obchodníkům vysoké pokuty.
Obchodníkům hrozí za porušení zákona pokuta až do výše pěti milionů korun. Ilustrační snímek

Obchodníkům hrozí za porušení zákona pokuta až do výše pěti milionů korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Také se vám stalo, že jste vraceli do 14 dnů zboží objednané přes internet a obchod vám sice nějaké peníze vrátil, ale bylo to méně, než jste mu zaplatili? Pak obchod porušil zákon. 

"Povinností e-shopů je vrátit nejen kupní cenu za zboží, ale i částku, kterou jste zaplatili jako poštovné, případně balné a další náklady za cestu zboží od prodejce," vysvětluje Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest. Naopak však platí, že poštovné, které zaplatíte při vracení zboží obchodníkovi, už zpátky nedostanete. Ale aspoň něco.

Práva zákazníka

  • Zboží rozbalit.
  • Vyzkoušet.
  • Do 14 dnů od převzetí  odstoupit od smlouvy*.
  • Vrátit i zboží rozbalené a vyzkoušené.
  • Do 30 dnů od doručení odstoupení obdržet od prodejce celou** kupní cenu plus náklady, které jste hradili za cestu zboží od prodejce k vám.

*Lhůta začíná běžet den následující po převzetí zboží (končí-li v den pracovního volna, prodlužuje se až do následujícího pracovního dne). Nejpozději poslední den lhůty je nutné odstoupení doručit prodávajícímu, nikoliv pouze odeslat.

**Netýká se případů, kdy je zboží spotřebitelem poškozeno, nebo ho zjevně užíval nad míru. 

Podle Jana Votočky však zákazníci většinou vůbec netuší, že takové právo mají a zatím se nijak aktivně nebrání. A e-shopy na to hřeší, posílají méně a porušují zákon.

Povinnosti zákazníka

  • Vrátit zboží v přiměřené lhůtě.
  • Hradit náklady za cestu zboží od vás zpět k prodejci*.

* Neplatí v případě, kdy i v rámci 14 dnů odstupujete proto, že doručené zboží trpí vadami (např. zásilka dorazila poškozená, zboží je padělkem či třeba má jinou barvu a velikost aj.)

Zdroj: www.dtest.cz

Když obchod informuje nepravdivě, dostane pokutu ...

Internetové obchody by měly rychle svou praxi změnit, jinak jim hrozí citelná sankce.

Pokud totiž budou obchodní podmínky internového obchodu, včetně určení práva na vrácení poštovného při odstoupení od smlouvy, v rozporu se zákonem a výkladem Evropského soudního dvora, posoudí jeho jednání Česká obchodní inspekce jako klamavou obchodní praktiku. "A za to může podle zákona o ochraně spotřebitele uložit pokutu až do výše pěti milionů korun," říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. 

... zákazník se však musí obrátit na soud

Vy však z pokuty nebudete mít nic. Česká obchodní inspekce totiž nemůže internetovému obchodu přikázat, aby vám poštovné vrátil. Pokud vám tedy obchod odmítne poštovné uhradit, nezbude vám, než se obrátit na soud s návrhem na vydání platebního rozkazu.

"I v takovýchto situacích však doporučujeme Českou obchodní inspekci o takové situaci informovat, aby mohla za porušování zákona uložit pokutu a obchod donutit nezákonnou praxi změnit," upozorňuje Votočka.

Změní se internetový trh?

"Předpokládáme, že nyní bude využívat svého práva daleko více lidí, protože budou moci odstoupit od smlouvy a vrátit zboží s minimální finanční ztrátou," uvažuje právní poradce. Zároveň se podle něj dá očekávat, že internetoví prodejci zvýší ceny zboží, aby pokryli náklady vzniklé vracením poštovného.

Vraceli jste zboží koupené v internetovém obchodě?

celkem hlasů: 573

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. října 2011. Anketa je uzavřena.

Ano a dostal jsem zpátky jen peníze za zboží 240
Ne, ještě jsem této možnosti nevyužil 222
Ano a dostal jsem zpátky peníze i poštovné 74
Ano a nevrátili mi nic 37
Autor:



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Víte jak ušetřit na nákupu v zahraničním e-shopu? Otestujte se

Ilustrační snímek

Nakupování přes internet je pro většinu z nás docela běžnou záležitostí. Když nakupujeme v rámci Evropské unie, je to...

Vymyslely nevšední obchůdek. A jejich projekt Oprášeno má úspěch

Bohunka Krejčí (vlevo) a Veronika Benešová (vpravo) založily Oprášeno vloni...

Léta obě snily o vlastním podnikání, žádná z nich ale neměla odvahu pustit se do něj sama. Naštěstí se potkaly na...

Další nabídka

Kurzy.cz

Co pošle bitcoin do stratosféry?
Co pošle bitcoin do stratosféry?

Kdo dnes neinvestuje do bitcoinu nebo jiné kryptoměny, jako kdyby nebyl. Ne každý chce investovat do něčeho, čemu neroz... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.