E-shopy motají zákazníkům hlavu cenami i smlouvami, ukázal průzkum

aktualizováno 
Právníci z poradny dTestu prozkoumali známé internetové obchody a soustředili se na správné uvádění cen, uzavírání kupní smlouvy a jednostranné změny cen. Bez výhrad ohodnotili jen dva z dvaceti pěti obchodů.
Internetové obchody, jejichž zákazníky jsou primárně spotřebitelé, by měly zvýrazňovat konečnou cenu, tedy i s daní a recyklačním poplatkem. Ilustrační snímek

Internetové obchody, jejichž zákazníky jsou primárně spotřebitelé, by měly zvýrazňovat konečnou cenu, tedy i s daní a recyklačním poplatkem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zákazník má právo být informován o konečné ceně produktu, tedy se zahrnutím všech daní a recyklačních či jiných poplatků. Některé e-shopy ale výslednou, tedy nejvyšší cenu opticky potlačí ve prospěch nižší ceny, například bez daně z přidané hodnoty. "Takové jednání není vždy nezákonné, ale nepovažujeme ho za korektní vůči spotřebitelům," komentuje výsledek průzkumu vedoucí právní poradny Lukáš Zelený. 

Jak dopadl průzkum

"Často nakupuju na internetu elektroniku a občas mě překvapí vyšší cena zboží na objednávce. Je to právě tím, že jsem si nevšiml ceny s daní, která byla pod výrobkem daleko menším písmem," popisuje své zkušenosti Michal z Ostravy. K hříšníkům patří zejména obchody s elektronikou, například Alza,123shop či Mironet.  

"Myslím si, že obchod, jehož zákazníky jsou primárně spotřebitelé, by měl zvýrazňovat cenu včetně DPH," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Navíc výsledná cena je výsledná cena a neměl by od ní být oddělen ani recyklační poplatek, byť je v řádu korun či desetikorun.

Kdy je vlastně uzavřena kupní smlouva

Právníci také zkoumali, jak obchody vnímají akt uzavření kupní smlouvy, tedy okamžik, od kterého prodejce nemůže jednostranně měnit cenu či jiné náležitosti smlouvy. Podle jejich názoru vzniká kupní smlouva okamžikem doručení objednávky kupujícího prodávajícímu, jsou-li v předchozím procesu shrnuty všechny nezbytné náležitosti kupní smlouvy, tedy co kupujeme a za kolik to kupujeme. Potvrzení o obdržení objednávky je sice povinností prodejce, na platnost smlouvy však již nemá vliv.

Občanský zákoník v § 53 odst. 5 říká, že podá-li spotřebitel objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku, je dodavatel povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku neprodleně potvrdit její obdržení. Objednávka a potvrzení jejího obdržení jsou považovány za doručené, pokud se s nimi strany, jimž byly určeny, mohou seznámit. (Za prostředek komunikace na dálku je mimo jiné považován internet.)

Většina e-shopů se snaží toto ustanovení vykládat jinak, tedy spíše ve svůj prospěch, než ve prospěch spotřebitelů. "V některých případech jsme se setkali dokonce s tím, že za okamžik uzavření kupní smlouvy byl označen okamžik doručení či převzetí zboží kupujícím," vysvětluje Lukáš Zelený a dodává: "Některé e-shopy sdílí stejný názor jako máme my, jiné si ustanovení vykládají jinak. Bohužel zatím není žádné rozhodnutí soudu, které by říkalo, jaký názor je správný." Nárokům právníků vyhovělo osm z pětadvaceti zkoumaných e-shopů

"K tomuto bodu existuje několik právních výkladů, které bohužel nejsou jednotné. Popíšu-li náš výklad lidskou řečí, tak k uzavření smlouvy dochází ve většině případu v momentě potvrzení objednávky spotřebitele obchodníkem," přidává se s názorem Jan Vetyška.

Cena by se po uzavření smlouvy měnit neměla

Poslední oblastí, na kterou se průzkum zaměřil, byla možnost jednostranné změny ceny či zrušení smlouvy obchodníkem. Většina e-shopů si vyhrazuje na takovou změnu právo.

"Mnozí prodejci si nepřipouštějí, že ve smluvním vztahu nejsou sami, a již uzavřenou smlouvu si z rozličných důvodů, jako je změna směnných kurzů či špatně zadaná cena či změna cen od dodavatelů, rádi přizpůsobují či rovnou ruší," říká vedoucí právní poradny a vysvětluje: "Zde platí, že – snad až na jednu výjimku – může spotřebitel trvat na dodání zboží za smluvených podmínek. Touto výjimkou je zcela zjevný omyl v kupní ceně, kdy spotřebiteli při uzavírání smlouvy muselo být jasné, že něco není v pořádku." Právě tyto různé výhrady práv na změnu ceny, zrušení objednávky či rovnou zrušení smlouvy zachycuje poslední sloupec tabulky. Nárokům vyhovělo pouze pět obchodů.

"Opět ve výkladu českého a evropského práva ne úplně jasný bod," kontruje Jan Vetyška a dodává: "Podle mého názoru může mít při případném odstoupení od smlouvy obchodník stejné právo jako spotřebitel, pakliže se na tomto před uzavřením smlouvy dohodnou, je-li právo obchodníka na odstoupení od smlouvy definováno například v obchodních podmínkách." 

Může se zákazník nějak bránit?

Podle Lukáše Zeleného by si měly e-shopy upravit své obchodní podmínky. V případě změny ceny, musí spotřebitel trvat na svém a případně podat podnět na Českou obchodní inspekci (kvůli neoprávněné změně ceny a tedy špatnému informování o ceně).

"Myslím, že nejdůležitějším faktem pro zákazníka je, že si objedná zboží a to mu dorazí. Zcela upřímně si myslím, že vést debaty nad právními výklady a polemizovat, zda-li ten či onen e-shop má všechny formulace na webu v pořádku je zbytečné. Zákazníci, kteří nakupují u prověřených a solidních obchodů, nepotřebují dumat nad skutečností, kdy že vlastně uzavřeli smlouvu," poznamenal nakonec Jan Vetyška.

Je pro vás důležité, aby v internetovém obchodě byla zvýrazněná cena s daní?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. května 2012. Anketa je uzavřena.

Ano 2862
Ne 226

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Do úzkých ho dostal kamarád, kdysi prosperující firma asi zkrachuje

Drobným podnikatelům a živnostníkům dělají vrásky na čele mnozí odběratelé,...

Po studiích si Jaroslav založil rodinnou firmu se stavebninami. Dařilo se mu, zákazníci se jen hrnuli, až jednoho dne...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Co nahrává bleskovým zlodějům a systematikům, aby vás navštívili

Ilustrační snímek

Když dům či byt navštíví zloději, není to nic příjemného. Pojišťovny hlásí, že řada lidí jim přitom stále nahrává....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Další z rubriky

Jaké dávky a příspěvky od státu mohou čekat senioři

Ilustrační snímek

Kromě starobního důchodu nejsou žádné peníze od státu cíleny výhradně na seniory. Jsou obvykle pro lidi nemocné nebo...

Na co v rodinných financích nesmíte před koncem roku zapomenout

Ilustrační snímek

Pokud své finance plánujete, pak jistě víte, že do konce roku musíte poslat peníze na stavební či penzijní spoření,...

Kvíz: Umíte předejít rizikové půjčce a vyznáte se v pojmech?

Ilustrační snímek

Chystáte se nakupovat vánoční dárky na splátky? Nebo si na ně půjčíte? Než podepíšete smlouvu, důkladně vše zvažte,...

Zpověď zklamaného bitcoinového nadšence a pokrytectví jeho kolegů

Zpověď zklamaného bitcoinového nadšence a pokrytectví jeho kolegů

Kurzy.cz Michael J. Casey je členem vedení serveru CoinDesk a je členem výzkumného týmu zabývajícího se blockchainem na Digital ...

Najdete na iDNES.cz