eBanka – je možné žít jen z poplatků?

  • 44
S železnou pravidelností se eBanka dostává rok co rok do ztráty převyšující 200 mil. Kč. Letošní rok zřejmě nebude výjimkou. Může to mít nějaký negativní dopad pro klienty banky?
S železnou pravidelností se eBanka dostává rok co rok do ztráty převyšující 200 mil. Kč. Letošní rok zřejmě nebude výjimkou. Může to mít nějaký negativní dopad pro klienty banky? Vykazovat z projektu ztrátu po období více než 5-ti let chce mít opravdu trpělivé akcionáře. Dlouhodobé ztráty ovšem mohou po právu znervóznit i některé klienty, což by mohlo být pro banku nepříjemné. Padesát šest tisíc klientů není malé číslo. Jak to tedy ve skutečnosti je? Co stojí za ztrátami eBanky, jak dlouho budou ještě pokračovat a jaká je vlastně kapitálová síla eBanky?

Rozvojem ke ztrátě

Na rozdíl od velkých českých bank, nemají ztráty eBanky původ ve špatných úvěrech. V letech 1998 a 1999 byla ztráta banky způsobena náklady doprovázejícími její vznik. Pro další rozvoj banky a zvýšení konkurenceschopnosti ve stále náročnějším českém bankovnictví byly nutné další investice, a proto se tehdejší akcionáři dohodli na kapitálovém vstupu s Českou pojišťovnou. Té se produktové portfolio, technologické know-how a licence eBanky do krámu výborně hodily, a tak se všichni dohodli. Vstup České pojišťovny představoval jakési znovuzrození banky. Byla přijata nová strategie podpořená výstavbou poboček a do rozvoje banky nepřestaly proudit značné investice, což se samozřejmě odrazilo na hospodářském výsledku.

Podle tehdejšího plánu by eBanka měla skončit v černých číslech až v roce 2003, i když její představitelé optimisticky doufají, že by se tak mohlo stát již o rok dříve. A to přesto, že jedním z pilířů strategie eBanky je být stále na technologické špici, což znamená vysoké investice.

Vybrané ukazatele eBanky

Položka

1998199920001. pol. 2001
Aktiva (mil. Kč)1 1792 5655 86012 189
Čistý zisk/ztráta (mil. Kč)-201-242-209-141
Počet klientů8 00022 00040 00053 000
Zdroj: eBanka

Pokrytí ztrát

Ztráty se kryjí z vlastního jmění banky, tj. z majetku akcionářů, ne vkladatelů. Přesáhnou-li ovšem ztráty výši vlastního jmění, jsou teoreticky ohroženy i peníze vkladatelů. Díky kapitálové podpoře České pojišťovny je však kapitál eBanky zatím více než dostačující. Ke konci června letošního roku totiž činila kapitálová přiměřenost vysokých 30,5%, v porovnání s požadovaným minimem ve výši 8%.

Z tohoto pohledu jsou tedy eBanka i její klienti v pohodě. Ukazatel kapitálové přiměřenosti ovšem začne rychle klesat, jakmile začne banka poskytovat úvěry, které nyní takřka neposkytuje. V současnosti představuje objem poskytnutých úvěrů podnikům a drobné klientele pouhá dvě procenta z celkových aktiv banky (zatímco např. u České spořitelny tento poměr dosahuje 24 procent a u Komerční banky 38 procent), což by se dle strategie banky mělo výrazně zvýšit.

Poskytování úvěrů, bude-li dobře zvládnuto řízení kreditního rizika, by ovšem mělo zajistit také výrazně vyšší příjmy a umožnit bance dříve dosáhnout zisku, což zase pozitivně ovlivní kapitálovou přiměřenost a stabilitu. Dle současných výsledků je totiž zřejmě do budoucna neudržitelné, aby byla eBanka živa především z bankovních poplatků a provizí – už nyní je v tomto směru jednou z nejdražších.

Co dál?

I kdyby eBance razantní vstup na úvěrový trh vyšel, klíčem k dosažení ziskovosti přesto zůstane počet klientů. Současný plán banky vypadá velmi ambiciózně - počítá s nárůstem počtu klientů na 80 tisíc koncem letošního roku. Vezmeme-li v úvahu, že v současnosti má eBanka cca. 56 tis. klientů, musela by klientská báze během necelého půl roku vzrůst o 43 procent, což je však podle našeho názoru velmi optimistický předpoklad (za první pololetí stoupnul počet klientů o třináct tisíc). Banka by jej mohla dosáhnout snad jen opravdovou bombou či převratnou novinkou nemající na českém trhu bankovních služeb obdoby.

Ve velmi ostrém konkurenčním boji není pozice eBanky vůbec snadná a je otázkou, zda její akcionář na své investici nadprůměrně vydělá. Česká pojišťovna si ovšem nemůže dovolit poškodit své silné renomé a nechat eBanku, i kdyby se plán nedařilo plnit sebehůř, na holičkách.

Myslíte si, že eBanka přijde s nějakou převratnou novinkou? Podaří se jí získat do konce roku 24 tisíc nových klientů?