DOBRÝ DEN, KVĚTINY
"Chceme, aby žáci dokázali sledovat vývoj životního prostředí, zda se zlepšuje, či nikoli a také ve kterých oblastech," uvedla Martina Lafatová ze sdružení Tereza. "Nejdůležitější pro nás ovšem je docílit u dětí uváženého vztahu k přírodě, naučit je vnímat ekologické vztahy a závislosti." V oblasti ekologie se již podle ní na českých školách změnilo mnohé k lepšímu: "Začaly tam působit různé aktivity jak v rámci ekologických praktik, tak i jako součást jiných předmětů. Nových nápadů je ovšem stále nedostatek a jejich realizace nutná," míní Lafatová. Význam projektu Všeho s mírou je podle ní hned několikerý. Jednak proto, že žáci nezískávají pouze informace, nýbrž učí se hledat souvislosti a řešit problémy, které je zajímají. Jednotlivé aktivity pak podporují ekologické myšlení a vzdělávání. "Na jejich konci často stojí i konkrétní výsledky, změny v okolí školy, založení vlastní botanické zahrady. Někdy se podaří dokonce vyvolat diskusi o efektivitě vytápění školy a iniciovat úsporná opatření, která sníží energetickou náročnost," pochvaluje si Lafatová.
JAK SE MAJÍ SMRKY?
V průběhu roku se školy mohou zapojit i do dalších ekologických projektů. V jednom z nich - s názvem Jak se mají smrky, kterého se účastní také Přírodovědecká fakulta UK v Praze - zkoumají žáci stav smrků v jejich regionu a informace zasílají vysoké škole. "Takovým způsobem porozumějí přírodě a jejím zákonitostem více, než kdyby jim je někdo vysvětlovat. Praktickým pozorováním, vedením statistik, porovnáváním a kontaktem se skutečnými odborníky získají žáci mnoho dovedností," tvrdí Martina Lafatová. Do jakých dalších ekologických projektů se mohou školy zapojit? Například do mezinárodního programu Globe, který vyhlásil v roce 1994 americký viceprezident Al Gore. Školy z více než sto deseti zemí světa zasílají internetem do washingtonské centrály aktuální informace týkající se teploty, vodních toků a změn porostů. Žáci se tak dokáží orientovat v přírodních vztazích, ale hlavně získávají k přírodě zodpovědný vztah. Přičlenění k projektu jim přináší také nová přátelství, která mohou navázat internetem se školami z nejrůznějších států světa.
MĚŘENÍ S ALEM GOREM
V tuzemsku se zatím přidalo více než sto dvacet škol. I jejich žáci se mohou zúčastnit světové konference, která se na závěr koná každý rok. Někteří z nich odjeli už v minulém roce na zasedání Globe-škol do Helsinek, kde se setkali se svými vrstevníky z celého světa. Část výpravy se mohla podívat až k polárnímu kruhu a obdivovat zajímavou a bohatou přírodu finských národních parků. Všichni přátelé ekologické výchovy se mohou již nyní těšit na otevření dětského "ekologického" domu v Haštalské ulici v Praze 1, které je připravováno na počátek příštího školního roku. Jeho součástí bude knihovna, informační centrum s možností připojení na internet a také školící středisko.