Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Líbánky v Benátkách jim zkazil zprostředkovatel ubytování. Pomohlo ESC

Skoro každý z nás už nejspíš někdy něco reklamoval, ať už vadný výrobek nebo neposkytnutou službu. Jenže jak na to, když jsme si objednali hotel v Itálii u nizozemského podnikatele a ten se k vyřízení nemá? Jak může pomoci Evropské spotřebitelské centrum, vysvětluje v rozhovoru zástupce jeho ředitelky Ondřej Tichota.
Svatba v Benátkách

Svatba v Benátkách | foto: Profimedia.cz

Co je hlavním úkolem Evropského spotřebitelského centra?
Síť evropských spotřebitelských center (ESC) zřídila před 15 lety Evropská komise a 30 zúčastněných států a společně ji také financují. Síť vznikla na podporu spotřebitele při přeshraničním nakupování na jednotném trhu Evropské unie. České centrum působí při České obchodní inspekci.

Pokud jsou spotřebitelé ve sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska, Islandu nebo Velké Británie, mohou se obrátit na českou kancelář, která případ posoudí a předá ho k řešení partnerskému centru v zemi podnikatele. To ho v jeho mateřštině ho vyzve ke smírnému vyřešení věci, a pokud k tomu podnikatel není ochoten, doporučíme spotřebiteli zjednodušené přeshraniční soudní nástroje.

Kdy můžete nespokojenému spotřebiteli pomoci?
V podstatě ve všech sporech se zahraničními podnikateli z uvedených zemí, ať už jde o online nákup zboží či využívání služeb, nákupy v kamenných prodejnách, služby v letecké dopravě a obecně v cestovním ruchu. Podmínkou je, že stěžovatel vystupuje jako nepodnikající fyzická osoba, tedy jako spotřebitel.

Může se hodit

Evropské spotřebitelské centrum poskytne informaci či radu týkající se vašich práv při přeshraničním nákupu v jiné zemi Evropské unie, Norsku nebo na Islandu.

ESC může také přímo asistovat v již existujícím sporu s podnikatelem z těchto zemí.

Máte podnět či dotaz?

Evropské spotřebitelské centrum můžete kontaktovat e-mailem nebo telefonicky, aktuální údaje najdete na stránkách ESC

Kolik evidujete podnětů za loňský rok a s čím se na vás spotřebitelé nejčastěji obraceli?
Oproti roku 2016 se počet stížností zvýšil o více než 150 %. V rámci českého centra jich loni bylo
2 868, konkrétních řešených pak přes 850. Nejčastěji šlo o nákupy online a související reklamace zboží, náhrady škody za zrušené nebo zpožděné lety a problémy se zavazadly, potíže s reklamací zboží.

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad, kdy jste pomohli problém vyřešit?
Těch úspěšných případů bylo loni téměř 60 %. V poslední době se nám podařilo pomoci českému spotřebiteli, který si u nizozemského zprostředkovatele objednal ubytování v Benátkách. Zákazník si ho vybral hlavně proto, že jako u jednoho z mála v tomto městě nabízeli i parkování, a to dokonce v ceně.

Jenže po příjezdu zjistil, že ubytovatel parkování nenabízí vůbec. Auto museli novomanželé nechat téměř na opačném konci města a zpátky se dopravili taxíkem. Navíc apartmán vůbec neodpovídal popisu na webových stránkách a v horkém létě nefungovala klimatizace. Vysněné líbánky tedy měly nečekané nedostatky a Čech proto od zprostředkovatele požadoval 20 % slevy z ceny a náhradu skutečně vzniklé škody za parkování a dopravu mezi parkovacím místem a ubytováním. Zprostředkovatel to odmítal, nakonec na základě výzvy sítě ESC vyplatil požadovanou částku ve výši 154 eur, tedy cca 3 890 Kč.

Jaké jsou nejčastější prohřešky obchodníků či naopak chyby nás, zákazníků?
Za největší problém považujeme to, že se lidé před nákupem na internetu neinformují o tom, od koho nakupují, tedy komu posílají peníze nebo poskytují své osobní údaje. Pokud by tak činili při každém nákupu, předešli by řadě problémů. Každé slušně vychované obchodní podmínky hned ve svém úvodu obsahují jméno podnikatele či název obchodní společnosti, adresu jejího sídla a obchodní identifikační číslo, stejně jako informace kde a jak uplatnit reklamaci a tak dále. Pokud na daném webu nakupujete poprvé, je nutností vyhledat na internetu ohlasy předchozích zákazníků. Toto vše zabere nanejvýš několik minut, přesto to lidé stále nedělají, ačkoli odesílají i desetitisícové částky.

Jak jsou chráněna naše spotřebitelská práva v rámci Evropské unie?
Dvouleté právo na reklamaci vadného zboží máme nejen u nás, ale i ve všech členských zemích Evropské unie. Pravidla pro reklamaci jsou sjednocena na společné úrovni a některé státy mohou nastavit i silnější ochranu spotřebitele.

Díky členství v Evropské unii si můžeme při nákupech z e-shopů v kterékoli zemi EU do 14 dnů odstoupit od smlouvy a dostat své peníze zpět. Navíc pokud se e-shop zaměřuje na české spotřebitele, máme opět jen díky EU zpravidla stejná práva, na něž jsme zvyklí při nákupu v českém e-shopu.

Dále například máme právo na bezplatnou péči ze strany dopravce při zrušení nebo významném zpoždění letu a někdy i na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur. A tak bychom mohli pokračovat. Nemluvě o ochraně práv spotřebitelů díky přeshraniční spolupráci různých institucí a sítí EU, jakou je například právě síť Evropských spotřebitelských center.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkónů. Musím platit, i když balkon nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkónů. Musím platit, i když balkon nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta

25. dubna 2024

Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...