Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exportu se blýská na lepší časy

aktualizováno 
V prosinci loňského roku vláda projednala novou proexportní strategii do roku 2010, která by měla představovat účinnou pomoc českým firmám při dobývání zahraničních trhů.
Auto, kamion, doprava

Auto, kamion, doprava | foto: Profimedia.cz

Ne že by exportní program již neexistoval - nově se však zaměřuje na podporu vývozu služeb. Češi totiž mají v této oblasti co nabídnout, ať už v  oblasti inženýringu, logistiky nebo informačních technologií. Vývoz služeb na obyvatele je totiž v Česku až osmkrát menší než třeba v územně srovnatelném Rakousku nebo Dánsku. Má to ovšem jeden háček – směrnici o službách musí schválit nová směrnice EU, která by firmám a živnostníkům odbourala bariéry ve stavebnictví, velkoobchodě, právních a účetních činnostech, zdravotnictví a sociálních službách nebo vzdělávání. Je tedy ale otázkou, zda se ji v Bruselu podaří prosadit.

Druhou, zcela novou oblastí, kam se strategie soustředí, je podpora vývozu investic. Měl by se vytvořit jasný systém, prostřednictvím kterého by se českým firmám předalo více příležitostí a informací kam investovat.
Malá firma to má těžké

Klíčovou prioritou nové podpory je zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních firem na zahraničních trzích. V roce 2004 se na tuzemském vývozu podílelo téměř 31 tisíc firem, z toho tři čtvrtiny představovaly firmy s ročním objemem exportu jen do 10 milionů korun. Na souhrnné hodnotě vývozu se však účastnily jen necelými dvěma procenty. Při expanzi do zahraničí právě menší firmy hůře získávají marketingové informace o vzdálených trzích. Obtížnější je pro ně rovněž proniknutí do distribučních kanálů i samotný přístup ke kapitálu pro financování expanze.

Proto je jedním z hlavních úkolů Strategie přinést domácím podnikatelům informace o zahraničních příležitostech. Připravená exportní strategie předpokládá také větší využití strukturálních fondů a prostředků Unie pro rozvojovou spolupráci. Rozšířeny mají být i služby Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP-www.egap.cz), agentury CzechTrade (www.czechtrade.cz) a České exportní banky (ČEB – www.ceb.cz), která by se měla například podílet na financování investic do společných podniků v zahraničí i dlouhodobých výrobních programů.

Manažerští úředníci budou reálem

Exportní strategie také vnáší do služeb státu nové prvky z hlediska manažerského přístupu řízení. Stát si totiž uvědomil, že firmy potřebují více konkrétní byznys a praktické informace od fundovaných expertů, než jen nic neříkající teoretické povídání úředníků. Model bude vycházet z aktivní asistence firmám přímo v zahraničí, z cílené propagace země a oborů a z efektivní práce lidí vysílaných státem ve prospěch podniků. Zastupitelské úřady v zahraničí by například českým exportérům měly věnovat pětkrát více času než dosud. Součástí plánu je také vytvoření klientského centra a jednotného systému poskytování informací a poradenství.

Jak financovat pořízení auta co nejvýhodněji se dočtete ZDE.

Druhý díl miniseriálu Exportu se blýská na lepší časy si přečtěte na stránkách podnikani.idnes.cz 6.1.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Další z rubriky

Odborník radí, jak poznat a motivovat budoucího šéfa

Ilustrační snímek

Aby byli spokojení zaměstnanci, musí být spokojení i vedoucí. Na nich závisí správných chod společnosti. Jak poznat...

Boj o zaměstnance nekončí. Firmy chtějí dál nabírat, říká průzkum

Ilustrační snímek

Firmy se budoucnosti nebojí a hodlají nabírat zaměstnance ve velkém. Prozradil to tradiční průzkum společnosti...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Fed bude zvyšovat sazby. Nastal čas shortovat dolar?

Fed bude zvyšovat sazby. Nastal čas shortovat dolar?

Kurzy.cz Americká centrální banka bude tento měsíc zvyšovat sazby. Jde o krok, který obecně bývá impulsem pro nákup „zasažené“ m...



Najdete na iDNES.cz