Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Facebook je žrout času. V práci na něj nesmíte, přikazují mnohé firmy

aktualizováno 
Přístup na Facebook a další sociální sítě firmy stále častěji omezují a zakazují. Zaměstnanci totiž tráví na internetu víc času, než by měli, a nejsou produktivní. A navíc mohou ohrozit dobré jméno firmy.

ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Zatímco před dvěma roky používalo monitorovací modul v počítačích 21 procent českých firem, dnes už je to plných pětasedmdesát.

"Zájem o auditovací nástroje, které monitorují zaměstnance při práci na počítači a zjišťují, jaké stránky navštěvují, se v posledním roce výrazně zvýšil. Nákup byl v září o padesát procent vyšší než ve stejném období loňského roku," potvrzuje Robert Kleiner ze společnosti TruconneXion.

Poté, co firmy zjistily, jaké stránky jejich zaměstnanci v pracovní době navštěvují, většina z nich omezila přístup na Facebook a další sociální sítě.

Stejné je to i ve světě

Podobně jako české firmy postupují i ty v Evropě a v USA. Podle šetření společnosti Robert Half Technology zakázalo přístup na Facebook a další sociální sítě v pracovní době 54 procent firem v USA. Necelých 20 procent povolilo komunitní weby pouze pro obchodní účely. Šestnáct procent podniků je ochotno dovolit pouze omezené osobní využití těchto stránek a deset procent přístup na ně vůbec neřeší. Jedno procento společností neodpovědělo, nebo vedení nevědělo, jak to u nich s přístupem na internet vlastně je.

"Používání sociálních sítí může odvrátit pozornost zaměstnanců od práce. Takže je pochopitelné, že mnoho firem přístup omezuje," říká Dave Willmer, výkonný ředitel Robert Half Technology. Zároveň však dodává, že v některých profesích mohou být Facebook a další sítě efektivním obchodním nástrojem. Proto také z průzkumu vyplynulo, že každá pátá společnost umožňuje využívat je pracovně.

Na Facebooku v práci tři a půl hodiny měsíčně

Podle šetření TruconneXion stráví průměrný uživatel aktivně na internetu během své pracovní doby zhruba 95 minut, z toho 53 minut pracovně, což představuje zhruba 56 procent. Zbylých 43 minut připadá na nepracovní věci. Uživatelé Facebooku mají aplikaci zapnutou průměrně 50 minut denně, ale jen 10 minut v ní aktivně pracují, což je zhruba 3,5 hodiny měsíčně.

Facebook mají v Česku asi dva miliony uživatelů. Proto také brouzdání po internetu v pracovní době vede nejčastěji právě na tyto stránky, a to celkem v 21 procentech. Na druhém místě v žebříčku nejčastěji vyhledávaných webů v pracovní době je Seznam s 18 procenty, za ním Google s 15 procenty. Na e-mail připadá deset procent, na skype šest procent. ICQ využívá v práci pět procent dotázaných lidí a internet banking tři procenta. Posledních 22 procent zbývá na on-line hry a erotiku na různých webech.

Ředitelé podniků či vedoucí se shodují v jednom: nějakou kontrolu nad svými pracovníky mít musí, protože výbornou pracovní sebekontrolu má jen 15 až 17 procent zaměstnanců. Navíc pracovníky tolik kritizovaný monitoring hraje důležitou roli i v prevenci softwarového pirátství.

Co odhalil průzkum

Jak tráví zaměstnanci čas na internetu:
• 56 procent – pracovní záležitosti
• 32 procent – zábava
• 9 procent – soukromý e-mail, banka
• 3 procenta - erotika

Zdroj: AuditPro.cz

"Je jasné, že pracovníci by měli počítače připojené k internetu využívat k práci. Zaměstnavatel má právo omezit jim přístup z pracovních počítačů na jakékoli stránky, Facebook nevyjímaje. Pokud nezasahuje do obsahu, tedy nezjišťuje, co tam píší, není to zásah do soukromí. Neexistuje nic jako právo na přístup k Facebooku v pracovní době. A jeho používání na pracovišti je tak čistě záležitostí pravidel, která zaměstnavatel stanoví," tvrdí Kateřina Hlatká ze společnosti Iuridicum Remedium, která každý rok vyhlašuje Big Brother Awards, anticeny, jež upozorňují na nepřípustné slídilství v soukromí pracovníků.

Sociální sítě jsou i přínosem

Mezi hlavní rizika, jež hrozí při používání sociálních sítí v práci, patří ztráta výkonnosti, ohrožení dobrého jména firmy a její bezpečnosti.

Personální společnost Manpower však provedla u zaměstnavatelů v 33 zemích světa včetně Česka průzkum, který potvrzuje, že i když hrozí jisté riziko zneužívání těchto nástrojů, přínosy v komunikaci je převyšují.

"Neznamená to, že by zaměstnavatelé neměli zavádět pravidla pro používání sociálních sítí. Měli by se však zaměřit na to, aby tento komunikační kanál využili v pozitivním směru a měli z něj užitek oni i zaměstnanci. Není cesty zpět od sociálních sítí. Klíčové je využít produktivním způsobem hodnotu, která se v nich skrývá," říká Jaroslava Rezlerová z firmy Manpower.

FAKTA

Jaké jsou výhody sociálních sítí
Inovace – možnost komunikovat nejen se zaměstnanci, ale i se zákazníky a dalšími lidmi zvenčí, kteří mohou firmě přinést nové nápady a vylepšení.
Informovanost a angažovanost – díky komunikaci jsou zaměstnanci více spojeni s vizí společnosti.
Nábor lidí – na sociálních sítích lze získat obchodní kontakty i nabírat nové pracovníky.
Dobrá pověst – dá se zjistit, jak se o firmě mluví a co si o ní lidé myslí.
Branding – budování značky, možnost představit svůj podnik a zlepšit jeho image.
Pomoc při živelních katastrofách – díky propojení velkého množství lidí lze snáze dohodnout pomoc potřebným.




Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Další z rubriky

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Dva roky marně hledá práci. Je jí totiž přes padesát let

Ilustrační snímek

Absolvovala vysokou školu, pracovala v zahraničí, ovládá cizí jazyky. Přesto se paní Jiřině nedaří najít práci. Na vině...

Hluk, maily, Facebook. Co nás ruší v práci a jak se naučit soustředit

Ilustrační snímek

Nestíháte svoji práci dokončit v obvyklé pracovní době? Stále vás něco odvádí od vašich úkolů? Cítíte se v kanceláři...

Další nabídka

Kurzy.cz

MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií
MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií

Mateřská společnost Komerční banky francouzská Société Générale kapitálově vstoupila do další domácí banky - MONETA Mon... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.