FAQ – pojištění malých a středních podnikatelů

Odpovědi na nejčastější dotazy týkající se pojištění malých a středních podnikatelů vám na příkladě svého produktu přináší pojišťovna Zurich.
Odpovědi na nejčastější dotazy týkající se pojištění malých a středních podnikatelů vám na příkladě svého produktu přináší pojišťovna Zurich.

Uvedené odpovědi platí pro Zürich Pojišťovnu – oddělení malých a středních podnikatelů.


1) Co je to pojistná částka a pojistná hodnota?
Pojistná částka je horní hranicí pojistného plnění. Předměty pojištění (budovy, movité věci...) mohou být pojištěny na:
- novou hodnotu – tedy na částku nutnou na znovupořízení nové věci stejné povahy v daném místě a čase
- časovou hodnotu – nová hodnota věci snížená o opotřebení
V některých případech lze pojištění uzavřít na první riziko, což je pojištěným stanovená částka maximálního plnění z jedné a všech pojistných událostí v daném roce.

2) Na jak dlouhou dobu mohu uzavřít pojistnou smlouvu?
Pojistná smlouva se obvykle uzavírá na období jednoho roku s možností sjednání automatické prolongace, tedy není-li smlouva jednou ze stran nejméně 6 týdnů před koncem pojistného období vypovězena, pojistná smlouva se obnovuje i na další pojistné období (rok). Před koncem pojistného období budete zároveň písemně nebo telefonicky dotázáni, zda nepožadujete pro následující pojistné období změny v pojistné smlouvě.
Kromě roční smlouvy je však možné uzavřít smlouvu i na kratší období než je jeden rok, případně na delší období s následným poskytnutím slevy za dlouhodobost.

3) Co je to technické pojištění elektroniky?
Elektronická zařízení je možné pojistit tzv. „všerizikovým“ pojištěním – technickým pojištěním. Znamená to, že vyjmenovaná elektronická zařízení jsou pojištěna nejen proti vnějším rizikům (požár, voda z vodovodu, záplava, povodeň, krádež vloupáním atd.), ale též proti rizikům hrozícím uvnitř zařízení, tedy např. zkrat, přepětí, indukce atd.

4) Jak mohu splácet pojistné?
Pojistné můžete uhradit buď jednorázově nebo pololetně či čtvrtletně. Za področní splátky Vám nebudeme účtovat žádnou přirážku. Na každou splátku obdržíte včas příslušnou fakturu, takže se též nemusíte obávat, že byste na platbu zapomněli a byli pak zbytečně urgováni.
Variabilním symbolem je číslo faktury.

5) Kdo je pojistník a kdo pojištěný?
Pojistníkem je ten, kdo uzavírá pojistnou smlouvu. Pojištěným je ten, kdo je vlastníkem předmětu pojištění.
K pojistné smlouvě se tedy váže vždy jeden pojistník (uvedený na titulní straně smlouvy), ale pojištěných může být více a jsou pak jednotlivě specifikováni v dotyčných ustanoveních smlouvy.
Pojistník obdrží fakturu vztahující se k dané pojistné smlouvě. Pojistné plnění je pak poskytnuto v případě škody pojištěnému (majiteli) nebo v případě odpovědnostního pojištění třetí osobě, které vznikla škoda.

6) Co je to poměrné pojistné?
Poměrné pojistné (pro rata) se vypočítává z ročního pojistného a odpovídá pojistnému připadajícímu za konkrétní období. Tedy např. v případě snížení rozsahu pojištění v průběhu trvání pojistné smlouvy vypracujeme k základní pojistné smlouvě dodatek a provedeme vyúčtování a vrácení poměrného pojistného (nespotřebované části pojistného).

7) Co je třeba k potvrzení vinkulace pojistného plnění?
Je třeba vyplnit formulář leasingové společnosti nebo banky (tzn. číslo pojistné smlouvy, pojistné období, pojistnou částku, pojištěná rizika, místo pojištění , dále je třeba podpis pojištěného) a musíme mít od Vás podepsanou pojistnou smlouvu a uhrazené pojistné.

8) Co jsou to všeobecné pojistné podmínky?
Všeobecné pojistné podmínky (VPP) jsou Ministerstvem financí schválené podmínky pojištění, které obsahují např. informace o pojištěných rizicích; pojištěných věcech; specifikaci místa pojištění, pojistné hodnot, pojistné částky, spoluúčasti; počátek a zánik pojištění; práva a povinnosti pojištěného atd.

9) Co je to podpojištění, nadpojištění?
Podpojištění nastane, je-li pojistná částka stanovena nižší než je pojistná hodnota a v případě škody pak dojde ke krácení plnění v poměru , v jakém je pojistná částka vůči pojistné hodnotě. Nadpojištění nastane, je-li pojistná částka stanovena vyšší než je pojistná hodnota a v případě škody je pak maximálním plnění jen skutečná pojistná hodnota.

10) Co mám udělat pro získání nabídky pojištění?
Prosím kontaktujte (telefonicky, emailem, faxem) Vám nejbližší kancelář Zürich Pojišťovny. Příslušný obchodník/upisovatel s Vámi probere Vaše potřeby a domluví termín schůzky ve Vaší společnosti. Na této schůzce se projednají podklady pro zpracování nabídky pojištění. Nabídku Vám následně předloží v dohodnutém termínu (poštou, faxem, emailem nebo osobně). Další údaje naleznete v sekci jak získat nabídku.

11) Co je to spoluúčast?
Spoluúčast je v pojistné smlouvě definovaná finanční částka, kterou se pojištěný podílí na případné pojistné události. Spoluúčast ovšem nemusí být pouze finanční, ale i časová (např. u rizik přerušení provozu nebo pojištění ušlého nájmu.)

12) Nabízíte slevy za příznivý škodní průběh a dlouhodobost pojištění?
Na Vaši žádost Vám poskytneme slevu za příznivý škodní průběh v právě uplynulém pojistném období a za dlouhodobost smluvního vztahu. Výše uvedené slevy Vám budou odečteny od předepsaného pojistného na další pojistné období. Pro podrobnější informace se neváhejte obrátit na naši nejbližší kancelář.

13) Co jsou to speciální pojistné programy?
Speciální pojistné programy jsou na míru vytvořené komplexní produkty pojištění pro konkrétní cílovou skupinu. Od běžného pojištění se liší rozsahem pojistné ochrany, speciálními ujednáními a velmi zajímavou cenou pojištění. Bližší informace naleznete v příslušné sekci speciální pojistné programy.

14) Jak mohu změnit obsah pojistné smlouvy?
V případě, že se změnily skutečnosti a potřebujete změnit obsah Vaší uzavřené pojistné smlouvy, kontaktujte, prosím, nejlépe příslušnou osobu, která s Vámi smlouvu uzavírala. S ní se dohodněte na způsobu předání informací o změně (fax, email, dopis, osobní jednání). Poté příslušná osoba vypracuje dodatek, kterým se smlouva upraví a předá Vám ho k podpisu.