Schopnost dobře smlouvat o ceně je vrozená vlastnost. Někomu jde lépe, někomu hůř. Záleží také tom, z jaké země pocházíte, nebo kde smlouváte, tvrdí průzkum polského start-upu, který monitoruje slevy na internetu.
Kupříkladu Češi se smlouvání nebojí, při určitých nákupech si snaží slevu vyjednat 78 % z nich. Podobně jsou na tom Slováci a Řekové. Vůbec nejčastěji smlouvají lidé z Kolumbie, a to v 86 % případů. Naopak málo se o ceně dohadují Kanaďané, Američané a Angličané. Zkouší to tam jen každý čtvrtý člověk.
„Odborníci zjistili, že obyvatelé Kanady, Spojeného království a Spojených států dávají přednost spíše přímočařejšímu způsobu vyjednávání okořeněného humorem, takže se jim slevu mnohdy ani nepodaří vyjednat. Někdy dokonce takový pokus může vést i ke konfliktním situacím,“ uvádí průzkum.
Ženský aspekt
Odpovědi několika tisíců respondentů ukázaly, že smlouvání přináší větší potěšení mužům než ženám. Za zábavnou disciplínu to považuje 37 procent žen a 45 procent mužů. Ačkoliv tedy smlouvání ženy moc nebaví, když už musí, vyjednají si téměř stejnou slevu jako muži. V České republice je usmlouvaná cena v průměru o 17 procent nižší než ta původní.
Na Filipínách a v Indii lidé přiznali, že ženy mají výhodu při vyjednávání o ceně. Asijské ženy mají větší finanční gramotnost než jejich manželé. Na rozdíl od jiných kultur se už v mladším věku učí, jak zacházet s penězi.
Pro obyvatele některých států je hezký obličej, přitažlivost a slušné chování hlavním činitelem ovlivňujícím úspěch vyjednávání o ceně. Kouzlo osobnosti nejvíce působí v Kanadě, Spojených státech, Rusku, Německu a na Ukrajině. Nejméně na Filipínách a v Indii. Že atraktivní vzhled má stálý vliv na vyjednávání o cenách tvrdili více muži než ženy.
Kde se dá nejvíc ušetřit
Nejvíce se dá podle respondentů ušetřit na cenách taxislužby, za opravy aut a řemeslné práce v domácnosti. Právě u těchto tří položek výrazně bodují muži, ženy to s automechaniky nebo řemeslníky zas až tak neumí. Naopak vedou u smlouvání za telefonické poplatky, bydlení nebo uklízení. O ceně se lidé domlouvají také při nákupu starožitností, členství ve fitness centrech nebo při nákupu oblečení mimo značkové obchody.
Výraznou úsporu lze získat smlouváním v autosalonu při nákupu nového vozu, ovšem je jasné, že auto se zas tak často nekupuje, proto nefiguruje na předních místech v žebříčku největších slev.
Odborníci z Picodi doporučují mít cenu v hlavě ještě předtím než překročíte práh autosalonu nebo obchodu. Zjistěte si tedy reálnou cenu od více prodejců předtím, než se definitivně rozhodnete o nákupu.