V soutěži je automaticky zahrnuta každá banka, každá stavební spořitelna, penzijní fond či pojišťovna, které na českém trhu působí.

V soutěži je automaticky zahrnuta každá banka, každá stavební spořitelna, penzijní fond či pojišťovna, které na českém trhu působí. | foto: Profimedia.cz

Finanční ústavy v soutěži hodnotí odborníci, velikost není důležitá

  • 3
Probíhající globální finanční krize je především krizí důvěry. Důvěry v renomované bankovní domy, důvěry ve vztahy, které byly ještě v lednu tohoto roku úplně samozřejmé. A krize důvěry prostoupila i sedmý ročník prestižního českého finančního ocenění, soutěže MasterCard Banka roku.

Porotci našli i malé banky

Zatímco v předchozích ročnících měly velké bankovní značky v rozhodování odborné poroty svou váhu, letos jako by velikost banky prakticky nehrála roli.

Zkušenost ze Spojených států ukázala, že žádná finanční instituce není tak velká, aby svou velikostí cokoliv garantovala či zaručovala. Deziluze z velikosti jako by prostoupila každou kategorii a každý hlas.

Porotci se při hlasování "uvolnili" a vystoupili z jisté šablonovitosti předchozích ročníků. Výsledky ocenění MasterCard Banka roku 2008 jsou o to zajímavější a o to lépe popisují náladu na českém bankovním i pojišťovacím trhu.

Může za to nálada?

Letošní hlasování poroty může někoho překvapit. Vždy si však vzpomenu na první ročník, kdy v listopadu 2002 porota zvolila Bankou roku Českou spořitelnu. Tehdy vysmívanou, pod vedením Jacka Stacka však neochvějně směřující k přerodu v moderní evropskou banku. Výsledek mnohé překvapil, následující měsíce a roky jej však znova a znova potvrzovaly. Ve vítězství Raiffeisenbank pod vedením Lubora Žalmana v roce 2008 vidím mnoho analogií.

Podobně v úspěchu agresivní mBank či porážce vždy vítězící České pojišťovny vždy druhou Kooperativou. Následující měsíce a roky potvrdí, zda vítězství bylo zcela zasloužené, či se jen svezlo na "blbé náladě" v českém finančnictví.

Historické žebříčky ocenění Banka roku

 Banka roku
 2008 Raiffeisenbank
 2007 Komerční banka
 2006 Česká spořitelna
 2005 Komerční banka
 2004 Komerční banka

 Účet roku
 2008 Raiffeisenbank
 2007 Česká spořitelna
 2006 eBanka


 Nejdůvěryhodnější banka
 2008 Česká spořitelna
 2007 Česká spořitelna
 2006 Česká spořitelna
 2005 Česká spořitelna
 2004 Česká spořitelna

 Stavební spořitelna
 2008 Modrá pyramida
 2007 Modrá pyramida
 2006 Modrá pyramida
 2005 Modrá pyramida
 2004 Českomoravská stavební spořitelna

 Pojišťovna roku
 2008 Kooperativa
 2007 Česká pojišťovna
 2006 Česká pojišťovna
 2005 Česká pojišťovna
 2004 Česká pojišťovna

 Penzijní fond
 2008 PF Č. pojišťovny
 2007 AXA penzijní fond
 2006 PF Č. pojišťovny
 2005 PF Č. pojišťovny
 2004 CSLP

 Hypotéka roku
 2008 Komerční banka
 2007 Hypoteční banka
 2006 Česká spořitelna
 2005 Hypoteční banka
 2004 Česká spořitelna

Nejlepší finanční ústavy vybírají odborníci

Jsme "banka roků". Tak využila Komerční banka svého opakovaného prvenství v soutěži. A není sama. Logo banky, účtu, fondu... roku najdete na všech propagačních materiálech oceněných ústavů. Jsou skutečně dobří? Jak se vlastně hodnotí?

V soutěži je automaticky zahrnuta každá banka, každá stavební spořitelna, penzijní fond či pojišťovna, které na českém trhu působí. Nejde tedy o akci jen pro vybrané.

Společnost Fincentrum, která soutěž pořádá, připraví podklady a osloví odborníky z finanční oblasti. Jsou mezi nimi analytici, manažeři, politici, vysokoškolští učitelé i ekonomičtí novináři. Ti zasednou nad tabulkami. V každé kategorii mohou přidělit jeden hlas.

"Letos hodnotilo 65 odborníků," říká Marie Abu Assad z organizačního týmu. "Vybíráme partnery, kteří nejsou nijak spojeni s finančními institucemi, aby byla zajištěna nestrannost," dodává.