Školení lektorů projektu Abeceda rodinných financí v pilotním roce 2010.

Školení lektorů projektu Abeceda rodinných financí v pilotním roce 2010. | foto: Archiv Abeceda rodinných financí

Finanční vzdělávání má zelenou, šíří se i mezi romskou mládeží

  • 94
Finančně negramotní klienti představují pro banky i nebankovní společnosti velké riziko. Dle jejich zkušeností se především z řad těchto klientů rekrutují lidé, kteří mají problémy se splácením úvěrů. Zároveň s nimi mají zaměstnanci finančních ústavů mnohem více práce než s klienty, kteří se ve financích lépe orientují.

"Člověk, který má alespoň základní znalosti finanční problematiky, je pro banku, ale i nebankovní společnost rovnocennějším partnerem. Je mnohem snazší s ním jednat a nabídnout mu vhodný produkt," doplňuje Zuzana Kortusová, manažerka projektu Abeceda rodinných financí, který má za cíl naučit širokou veřejnost orientovat se ve světě finančních produktů.

Partneři projektu

  • Finanční arbitr ČR
  • Sdružení českých spotřebitelů
  • Britská obchodní komora ČR
  • Provident Financial - donátor grantového řízení

Zadavatelem projektu je úvěrová společnost Provident Financial. Projekt cílí na neziskové, rozpočtové či příspěvkové organizace, ale i školy či různá zájmová sdružení.

"Mohou to být například poskytovatelé sociálních služeb, nízkoprahová zařízení, úřady práce, občanské poradny, mateřská centra či kluby důchodců," doplňuje Zuzana Kortusová.

Záběr účastníků vzdělávání je opravdu široký. Od studentů středních škol či romské mládeže z nízkoprahových zařízení, přes rodiče na rodičovské dovolené nebo matky s dětmi z azylových domů až po seniory či handicapované občany.

Výše grantu

Výše grantu na organizaci je vždy na jeden rok. Organizace žádají o částku podle toho, kolik účastníků chtějí samy proškolit:

  • 40 tisíc korun na min. 75 účastníků
  • 20 tisíc korun na min. 30 účastníků

Organizace získá 80 procent výše grantu po úspěšném ukočení školení lektora. Dalších 20 procent dostane po absolvování seminářů.

V roce 2010 bylo rozděleno 160 tisíc korun. V roce 2011 tvoří celkovou výši grantu půl milionu korun.

Princip finančního vzdělávání české populace je jednoduchý. Organizace napíše žádost o grant, ve které popíše cílovou skupinu lidí, na kterou se při proškolování zaměří, včetně oblastí, ve kterých je chce vzdělávat.

Dále určí lektora a pokud bude vybrána, absolvuje lektor třídenní intenzivní bezplatné školení pořádané týmem projektu. Poté následuje již to hlavní - finanční vzdělávání veřejnosti. Lektoři musí každé skupině, která se ho účastní, věnovat minimálně 16 hodin.

Po ukončení seminářů má lektor povinnost tým projektu informovat o průběhu vzdělávání, včetně zaslání fotografií a zpětné vazby od účastníků.

Projekt odstartoval loni na podzim, granty získalo osm organizací (např. společnost Maják z Liberce, Dům dětí a mládeže z Prahy 3 - Ulita, Azylový dům pro ženy ze Vsetína, Farní Charita Lovosice, Sdružení Romano Jasnica). Osm lektorů dále proškolilo 231 účastníků finančního vzdělávání z rozličných cílových skupin (např. romská mládež v nízkoprahovém zařízení, studenti 3. a 4. ročníku střední školy, klienti úřadu práce i azylového domu).

S obsahem proškolovaných témat se ve svém životě setká každý člověk. Úkolem lektorů je při jejich probírání ke každé skupině přistupovat se zřetelem na její složení. Například při proškolování mladých lidí, kteří ještě nemají vlastní příjmy, musí lektor vzít v potaz jejich možnosti a dosavadní znalosti. "Lektorům se osvědčují různé tabulky, praktické příklady či názorné tematické hry, na kterých demonstrují skutečný život ve světě financí. Základem je naučit je sestavit si vlastní rodinný rozpočet, zohlednit příjmy a výdaje a na základě toho poznat i nástrahy zadlužování," říká Zuzana Kortusová. 

Témata vzdělávání

  • Rodinný rozpočet
    Potřeba vedení rodinného rozpočtu, jeho sestavení a finanční produkty s rozpočtem spojené, principy zodpovědného rozpočtu.
  • Finance v pracovně právních vztazích
    Práva a povinnosti v pracovně právních vztazích, odměňování, pracovní smlouva, co dělat při ztrátě zaměstnání.
  • Podepsat můžeš, přečíst musíš
    Základní pravidla závazkových vztahů a typové smlouvy, doporučené postupy při uzavírání smluv, praktické aspekty zákona o spotřebitelském úvěru, důsledky nesplnění smluvních povinností.
  • Finanční produkty a služby
    Finanční produkty používané v běžném životě, spoření, investice, úvěry, pojištění.
  • Zodpovědné zadlužování
    Základní principy zodpovědného zadlužení, předcházení předlužení, kritické životní události, informace o pravidlech výběru produktu a výběru věřitele.

Podle zkušeností lektorů z již proběhlých seminářů jsou mladí lidé náchylní k tomu "naletět" různým na první pohled výhodným nabídkám produktů.

Jiný přístup a obsah finančního vzdělávání je nutné volit také pro klienty azylových domů, kteří se pohybují na hranici životního minima a řeší problémy související s poklesem příjmu, zadlužením a dokonce i exekučním řízením.

Školicí místnost při semináři v azylovém domě.

V současné době tým projektu Abeceda rodinných financí společně s partnery projektu vybírá z dvaatřiceti došlých žádostí o grant na finanční vzdělávání široké veřejnosti z celé České republiky konečných 15 organizací. Ještě tento měsíc proběhne školení nových lektorů, kteří budou mít zhruba půl roku na vzdělávání zhruba tisícovky lidí.

Opět budou mezi proškolovanými osobami lidé z různých sociálních skupin - např. osoby pocházející ze znevýhodněného prostředí, pracovníci obecních úřadů, senioři, zdravotně postižení, učitelé středních škol, romská mládež či rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené.