Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdy se za výuku cizích jazyků na pracovišti vyhazují peníze bez efektu

  15:30
„Investice do vědění nesou nejvyšší úrok,“ prohlásil kdysi Benjamin Franklin. Možnost studia jazyků je pracovní benefit, který se každému zhodnotí. Jenomže ne ve všech firmách funguje výuka tak, aby zaměstnance motivovala. V čem se chybuje, přibližuje odborník na jazykovou výuku Jakub Štefeček.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přestože mnoho společností jazykové vzdělávání teď od září nabízí, ne všichni pracovníci je využívají. Ve firmách se silnou fluktuací zaměstnanců, kde se počet účastníků kurzu každou chvíli mění, chybí kontinuita. Zaměstnanci odmítají studium jazyků i z dalších důvodů, které souvisí s nevhodně nastavenou výukou či špatně zvolenou jazykovou školou. Nejčastěji si stěžují:

  • Ve skupině je nás moc.
  • Musím si výuku platit sám.
  • Musím si hodinu v práci nahradit.
  • Chtěl bych individuální kurz.
  • Chtěl bych jiný jazyk.
  • Preferuji odlišný styl výuky.

To vše musí zaměstnavatel při sestavování jazykových kurzů zohlednit. Je tedy třeba naslouchat potřebám pracovníků a průběžně sledovat jejich spokojenost.

Pokroky musí být vidět

Při výběru poskytovatele jazykových služeb by si měl zaměstnavatel ohlídat kvalitu vstupního auditu. Požadavky na výuku je dobré řešit s managementem společnosti, s jejím personálním oddělením i se studenty samými. Probrat je třeba i rozpočet, který může klient na jazykové vzdělání uvolnit, a finanční spoluúčast zaměstnanců. V dalším kroku jazyková škola navrhne vhodný typ kurzu a jeho parametry.

Důležité je, aby zaměstnance výuka bavila. Aby na ni chodili dobrovolně a byla pro ně přínosem. To je důvod, proč se firmy mnohdy zdráhají hradit svým pracovníkům jazykové studium v plné výši. Pokud člověk na lekce sám přispívá, vnímá je jako svou investici do vzdělání.

Čtěte také

Kvalita výuky by měla být pravidelně monitorována a lektor by měl sledovat pokroky studentů. Někteří studenti jsou motivováni vnitřně, dlouhodobým výsledkem. Mnozí z nich však potřebují vidět pravidelný posun. Chtějí se zlepšovat lekci od lekce. Aby bylo možné kvalitu vzdělávání efektivně měřit, musí se realisticky nastavit cíle.

Buď můžeme sledovat to, jak student zvládá probíranou látku, nebo můžeme hodnotit jazykové kompetence souhrnně využitím Společného evropského referenčního rámce. Třetí metodou, která se používá stále častěji, je kompetenční hodnocení. V rámci něj nesledujeme zvyšování celkové znalosti studentů, ale to, jak se zlepšují individuálně jejich dílčí jazykové dovednosti krok po kroku. Hodnocení probíhá kombinací písemného testu a ústního rozhovoru s jazykovým auditorem. Výsledky jednotlivých studentů by měl v ideálním případě pravidelně dostávat i zaměstnavatel. Pokud nevidí u svých zaměstnanců pokroky, měl by si s jazykovou školou promluvit o změnách ve vedení výuky.

Lektor nevyhovuje? Zkuste jiného

Spokojenost studentů s výukou je dána tím, jak si lektor se skupinou „sedne“. Zda vyučující studentům vyhovuje, se formálně vyhodnocuje několikrát v průběhu kurzu.

O první reakci jsou studenti žádáni už tři týdny po zahájení výuky, kdy se podělí o své prvotní dojmy. Lze tak získat přehled o spolupráci studenta s lektorem a informaci o správném nastavení kurzu. Pokud by se stalo, že by něco nefungovalo, je třeba ihned reagovat. Na konci každého semestru vyplňují studenti webový dotazník, na základě kterého si jazyková škola vytvoří ucelenou představu o přístupu a výuce daného lektora. Zpětnou vazbu ověřuje i nadřízený lektora náslechem jeho lekcí. Součástí náslechů je detailní rozbor lekce a zanesení rozvojových cílů do individuálního plánu lektora.
Pokud lektor z nějakého důvodu studentům nevyhovuje, neměli by se bát požádat zaměstnavatele o jeho výměnu.

Firemní jazyková výuka v číslech

Angličtina je pro firmy stále cizím jazykem číslo jedna, učí se ji 70 procent lidí. Stále větší zájem je o němčinu, za posledních pět let se zdvojnásobil. Podíl výuky němčiny tak dnes činí 15 procent, což je stejně jako zastoupení všech dalších vyučovaných jazyků dohromady: francouzštiny, ruštiny, španělštiny a italštiny. Třetím nejžádanějším jazykem v rámci firemní výuky je čeština pro cizince.

Nejvíce lidí se učí jazyk na střední úrovni pre-intermediate, intermediate a upper-intermediate, což představuje téměř 70 procent všech vyučovaných kurzů. Přibližně 20 procent firemních kurzů je zaměřeno na začátečníky a pouze 10 procent na pokročilé. Počet kurzů s českými lektory a s rodilými mluvčími je přibližně stejný. Zajímavostí je, že mezi nejčastější dny jazykové výuky patří úterý a čtvrtek, a to mezi 10. a 16. hodinou.

Zájem o jazykové kurzy ve firmách stále roste

Zaměstnanci si uvědomili, že vzdělávání je přínosným benefitem. Stejně tak firmy vědí, jak podstatné je, aby se jejich pracovníci neostýchali komunikovat v cizí řeči nebo aby pro ně v pracovním životě jazyková bariéra nebyla překážkou.
Takže pokud vaše firma jazykové vzdělávání nenabízí, ale vy o ně máte zájem, nebojte se zeptat. Váš nadřízený ocení iniciativu a můžete spolu probrat, proč a jakým způsobem vás výuka jazyka posune dál. Pokud pracujete ve společnosti, která se orientuje na zahraniční trh, a cizí jazyk je pro vás nezbytný, zaměstnavatel by měl vaší žádosti vyhovět.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?

18. dubna 2024

Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...