Přitom je již prokázaná souvislost mezi mírou proškolení pracovníků a úspěšností firmy. Profesionalita se ve škole naučit nedá. Tam lze získat určitý základní přehled, základní dovednosti a znalosti, ale praxe vypadá úplně jinak. Lidé, kteří se setkávají v zaměstnání, mají různé vzdělání, rozličnou praxi, rozmanité zkušenosti a pak se může stát, že firma působí navenek nejednotně. Velké zahraniční, ale i české firmy začaly budovat jednotný image firmy.
Ten zahrnuje mnoho jednotlivostí, například reklamní a administrativní zviditelnění firmy, pracovní oblečení, vozový park, ale stejně tak vystupování zaměstnanců. Začíná to v time managementu každého jednotlivce a zahrnuje v sobě i asertivitu, osvojení si profesních dovedností, zvládání krizových situací, řešení konfliktů - to vše ve vztahu k potenciálním obchodním partnerům, zákazníkům. Je důležitá i vnitřní kultura firmy, kde se předpokládá zvládnutí vedení týmu, kontrola a hodnocení zaměstnanců a mnoho dalších aspektů, které vytvářejí atmosféru uvnitř firmy. A právě většinu výše zmíněných dovedností lze získat až praxí nebo v systému dalšího vzdělávání.
Proč se Češi brání?
Zahraniční firmy jsou naučené využívat systému dalšího vzdělávání. Naopak české podniky posílají své zaměstnance vzdělávacím agenturám jen sporadicky. Proč? Z praxe jsou patrné dva základní důvody. První, méně patrnou příčinou je přet
V přiloženém článku naleznete informace o typech školení pro různé druhy zaměstnanců. |
Najděte, co potřebujete
Druhým, velice silným důvodem českých firem pro zamítnutí účasti zaměstnanců na školení je finanční stránka. Firmy argumentují tím, že školení jsou drahá a návratnost dlouhodobá. A v případě nízkého počtu zaměstnanců i obsaditelnost kurzu nemožná, protože "kdyby nikdo nepracoval, neměl by kdo na kurzy vydělávat". I tyto argumenty jsou snadno vyvratitelné. Není nutností, aby účastníci školení byli sestaveni z jedné firmy. Vždyť například obchodním dovednostem se musí naučit prodejce kancelářských potřeb stejně jako prodejce potravin. Organizují se totiž školení, kterých se mohou zúčastnit zaměstnanci z různých firem. Samozřejmostí je, že takové školení je postaveno zcela jinak než školení, které je připraveno pro jednu konkrétní firmu. A cena? Pravda je, že na zdejším trhu jsou vzdělávací instituce, které požadují za svá školení velké částky. Ale tyto agentury vlastní různé certifikáty kvality, autorská práva k textům a testům, a tím jsou předurčeny pro firmy, které takovéto požadavky mají. Naproti tomu existují vzdělávací agentury, jejichž lektoři jsou také odborníci, ale na výše zmíněných ukazatelích nelpí a kvalitní kurzy zorganizují také.