Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firemní školka: zaměstnanecký benefit s budoucností

aktualizováno 
Novým trendem v benefitech se staly firemní školky. Vezmete dítě s sebou do zaměstnání a někdo se vám o ně postará. Firma, která školku založí, musí dodržovat programy nařízené Ministerstvem školství, takže se nemusíte bát, že by vaše ratolest byla zanedbávaná.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

V poslední době sílí baby boom. Mnoho firem má kvalitní a stálé zaměstnance právě ve věku, kdy se rozhodují o rodičovství. Zároveň však krize nutí rodiče, aby se vraceli do zaměstnání brzy, neztráceli se svojí profesí kontakt a nepřišli tak o své pracovní místo. Východiskem může být například firemní mateřská školka. 

Jak je to v jiných zemích?

V zahraničí tento problém již vyřešili a také na tyto formy péče myslí jejich legislativa. Například ve Francii o 18 % dětí ve věku do 3 let pečují registrované pečovatelky ve své domácnosti. Tuto službu finančně podporuje stát. Téměř 100 % dětí ve věku od 3 do 6 let dochází do klasické mateřské školy. V Německu, Rakousku a Švýcarsku zase funguje "vzájemná rodičovská výpomoc", která je rovněž upravena příslušnými zákony.

A jak to řeší tuzemské firmy?

Vzhledem k tomu, že tato forma zaměstnaneckého benefitu je u nás poměrně novou záležitostí, najdete u nás klasických firemních školek velmi málo. Pro firmy, které mají mnoho poboček po celé republice by bylo zakládání školek prakticky nemožné. Ale i tito zaměstnavatelé své zaměstnance-rodiče podporují.

Někdy kupříkladu formou sponzorských darů podporují stávající mateřské školy ve spádu bydliště jejich zaměstnanců. V těchto školkách je pak upravena pracovní doba dle potřeby firmy. Další možností je podpořit své pracovníky nabídkou alternativních pracovních úvazků, například umožnit práci na zkrácené úvazky, případně práci z domu.

Přechodem mezi tímto způsobem a klasickou firemní mateřskou školkou je "firemní dětský koutek". V tomto koutku firma poskytuje krátkodobou a sporadickou službu, nikoliv tedy s celodenní, pravidelnou a dlouhodobou docházkou. Založení tohoto typu zařízení je vázáno na volnou živnost Poskytování služeb pro rodinu a domácnost.

Dětský koutek je pro firmu z legislativního hlediska velmi výhodný, protože se na něj nevztahují přísné hygienické předpisy. Zároveň může sloužit jako skvělé "odkládací místo" pro rodiče, kteří se ve firmě účastní různých školení, porad apod. a přitom pracují z domova, nebo nemají pro malé děti zajištěné hlídání třeba v odpoledních hodinách.

Jedná-li se o klasickou mateřskou školu, zákon rozlišuje, zda se v ní pečuje o děti do 3 let věku, nebo od 3 do 6 let věku. U první možnosti je nutná vázaná živnost Péče o dítě do tří let věku v denním režimu. U druhé varianty je potřeba opět vázaná živnost Mimoškolní výchova a vzdělávání. Pokud jsou ve školce zastoupeny obě věkové skupiny dětí, je potřebná kombinace obou živností.

více informací najdete

www.mpsv.cz
www.projekt-alternativa.cz
Zpravodaj rovné příležitosti do firem
Časopis HR forum 

Firma může založit školku určenou dětem do tří let věku také podle školského zákona. Firma se tím zaváže plnit i vzdělávací programy nařízené Ministerstvem školství (MŠMT), ale také může od státu dostávat na toto zařízení dotace.

K těmto typům předškolních zařízení se rovněž vztahuje hygienická vyhláška Ministerstva zdravotnictví číslo 410/2005 Sb. Ta podrobně stanovuje požadavky na prostory a hygienu, včetně vyžadovaného množství zeleně v okolí, teploty a vlhkosti vzduchu v interiéru a podobně. Novinkou je i založení a vedení firemní školky soukromou agenturou, kterou si může zaměstnavatel objednat na firemni-skolka.cz.

Firemní školka: pro a proti z hlediska zaměstnavatele

Mezi výhody firemní školky můžeme započítat: zlepšení konkurenceschopnosti na trhu práce, omezení fluktuace zaměstnanců, vytváření sociálního zázemí pro zaměstnance, zvyšování loajality zaměstnanců, zvyšování motivace zaměstnanců, udržení kvalifikovaných zaměstnanců, zvýšení prestiže firmy, uplatnění rovných příležitostí na trhu práce pro zaměstnance.

Hlavními nevýhodami jsou: velká finanční náročnost (tj. pro firmu nejdražší zaměstnanecký benefit), omezující legislativa, či nemožnost si náklady spojené s provozem školky odečíst z daní.

Blýská se na lepší časy

Vlivem nedostatku míst v mateřských školách, trvajícího baby-boomu, hospodářské krize a nových potřeb trhu práce ministerstvo zpracovává tzv. prorodinný balíček. Součástí balíčku by měly být návrhy nových zákonů, které by upravovaly vznik "firemních miniškoliček", vzájemné rodičovské výpomoci a ostatní formy péče o děti zaměstnaných rodičů. Jejich cílem není pasivní podpora rodiny, nýbrž snadnější sladění profesního a rodinného života.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: mám méně peněz než kolegyně na stejné pozici. Jak se bránit?

Diskriminace je strašák nejednoho zaměstnavatele. A není se čemu divit. Pokud firma nezajistí rovné zacházení, hrozí jí milionová pokuta. Jak je to s...  celý článek

Ilustrační snímek
V cizině pracují tisíce Čechů. Jak musí řešit daně, odvody a penzi

Stále více Čechů odjíždí za prací do zahraničí. Jsou to lékaři, úspěšní manažeři, čerství absolventi, ale i řemeslníci, dělníci a lidé využívající sezonní...  celý článek

Jakub Pok založil v roce 2009 Školu paměti, kde nyní působí jako lektor....
Umí naučit lidi, jak vylepšovat paměť. A mají s tím obrovský úspěch

Manželé Jakub a Lucie Pokovi se seznámili během studií a už deset let je spojuje i úspěšné podnikání. Do jejich Školy paměti se hlásí stovky lidí a Jakub dnes...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Další krize už nezačne na Wall Street. Zrodit se může tam, kde je i budoucnost f...
Další krize už nezačne na Wall Street. Zrodit se může tam, kde je i budoucnost f...

Od poslední finanční krize uplynulo deset let. Zaznívají hlasy, že další už je za rohem. William Magnuson na stránkách ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.