Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firemní výuka jazyka musí mít cíl

  11:26aktualizováno  11:26
Využívání cizího jazyka je opravdu nutností a důležitým prostředkem komunikace zejména v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie a rozšířením běžné komunikace v mezinárodním měřítku.

Jazykové vzdělávání je v současné době běžnou součástí každé menší či větší firmy, organizace a státní instituce. Jeho zefektivnění během vývoje v posledních letech a přesně vymezené cíle za podpory dalších motivačních faktorů přinášejí zhodnocení zaměstnavateli i zaměstnanci. Vždyť aktivní používání cizí řeči poslouží při obchodních jednáních, uzavírání mezinárodních smluv, elektronické korespondenci v cizím jazyce i při běžné komunikaci v zahraničí. Jazyková výuka patří ve většině firem k zaměstnaneckým benefitům.

Cíle firemního jazykového vzdělávání
* dosažení vyšší jazykové úrovně
* složení mezinárodní jazykové zkoušky
Finanční spoluúčast na vzdělávání
* částečná - nenávratná
* částečná - vratná (po dosažení stanoveného cíle)
* částečná - při nesplnění cílů
* nulová finanční spoluúčast podmíněná výsledky
Z pohledu jazykové agentury není tento benefit vždy správně zacílen, aby byl prospěšný pro obě vzpomínané strany. Pokud je zaměstnancům umožněna výuka na pracovišti a zároveň na ni poskytnuta část pracovní doby, měl by být tento čas (běžně to činí kolem 180 využit. Vprvé řadě je nutné, zejména ze strany personalistů, studenty pro daný typ výuky motivovat a stanovit její cíle. Mezi ně patří dosažení určité úrovně v přesně vymezeném časovém období.

Jak to vypadá v praxi?

Student před vstupem do firemního kurzu absolvuje diagnostický test, na jehož základě jazyková škola stanoví jeho úroveň. Poté zástupce jazykové školy určí, v jakém časovém horizontu je student schopen zvládnout o stupeň vyšší znalosti. Průměrnému žáku se to podaří přibližně za 140 až 160 vyučovacích hodin (1 vyučovací hodina = 45 minut). Stanovením cílů však motivace zaměstnanců při výuce zdaleka nekončí. Jazyková agentura může zajistit průběžné testování v rámci jednotlivých lekcí a zejména závěrečné hodnocení práce každého studenta a dosažení stanovených cílů.

Motivace se spoluúčastí

Kromě zvýšení stupně jazykové úrovně může personalista motivovat zaměstnance k výuce také umožněním složení mezinárodně uznávané jazykové zkoušky. Přesto je motivace někdy velmi náročná. V praxi se osvědčuje kombinace stanovení cílů výuky

Firemní jazyková výuka. Čím dál více žádanější... 

se zavedením částečné finanční spoluúčasti, která je podmíněna výsledky. Tento způsob přináší velmi dobrý efekt, jak ukázaly průzkumy, které proběhly v českých i zahraničních společnostech. Zaměstnanci, kteří si výuku hradí, jsou vždy na hodiny připraveni, jejich postup je progresivní a dosahují stanovených cílů.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Givelo
Češtinu zvládla bez akcentu za půl roku, teď rozjela v Česku podnikání

Natálie Mičková patři k mladým lidem, kteří na sobě umí tvrdě pracovat. Pochází z Běloruska, ale její čeština je naprosto dokonalá a bez akcentu. Češtinu se...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volby startují. Jaké jsou hlavní priority stran, kandidáti, jaké byly výsledky s...
Volby startují. Jaké jsou hlavní priority stran, kandidáti, jaké byly výsledky s...

Dnes ve 14 hodin se otevřou volební místnosti a voliči budou moci hlasovat o tom, kdo by měl příští čtyři roky vést Čes... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.