Závislost nehrozí jen na práci jako takové. Někdy si vás k sobě připoutá firma. Nabídkou vysoké mzdy, která se mění úměrně výkonu, si „koupí“ zaměstnancův volný čas, rodinný život i zájmy. Ten, kdo se okolí jeví jako workoholik, si tak vůbec nemusí nezdravým vztahem k práci řešit své osobní problémy. Prostě jen podlehl tlaku na to, aby byl nejlepší a vydělal si hodně peněz.
Poznávací znamení: pracuje u velké nadnárodní společnosti, která se zabývá nejčastěji ekonomickými obory či realitami.
Soutěž o peníze
Tím, že chtějí „celého člověka“, jsou pověstné zejména asijské společnosti. Ale i v Česku se najdou zaměstnavatelé, kteří loví specifický druh zaměstnanců - není pro ně přínosný ten, kdo se spokojí s průměrnou odměnou a v práci by rád realizoval své vize a ideály. Hledají žraloky, kteří svou výplatní pásku chtějí stále vylepšovat.
Princip je jednoduchý: mzda je přísně vázána na odvedený výkon. Nejkvalitnější zaměstnanec se tedy pozná snadno - je to ten, kdo si nejvíc vydělá. Každodenní soutěž o peníze a další bonusy zaměstnance zpočátku motivuje, aby odložil volný čas i vlastní invenci. Po pár měsících už ho může držet v šachu. Pokud by zmírnil tempo, sníží se jeho životní úroveň a firmu navíc bude zajímat, proč jí kazí výsledek. Odejít z práce už v šest večer znamená připravit o peníze nejen sebe, ale i zaměstnavatele.
Loajalitu s firmou často posilují přesné předpisy o oblékání, slovníku či volnočasových aktivitách. Mimo jiné přispívají k dojmu, že tým sleduje stejné cíle a nemůže ho ohrozit vzájemná rivalita. „Všechno má svá pravidla - vystupování, oslovování, oblečení, mimopracovní aktivity. Dojem je na první pohled velmi pozitivní. Ve skutečnosti bývají hlavní motivací peníze. V případě neúspěchu se dozvíte, že nedostatečně dodržujete tato pravidla,“ popisuje Martin Heger z personální společnosti Heger & Partner.
Intenzivní práce jako příležitost
V situaci, kdy je na trhu práce nedostatek kvalitních lidí, nelze vnímat tyto praktiky firem jen negativně. Pražská personální psycholožka Hana Kyrianová upozorňuje, že nabídka takových pozic a poptávka uchazečů si odpovídají. „Řada lidí to bere jako příležitost začít kariéru u vyhlášené firmy, která je všechno naučí výměnou za nadprůměrné pracovní nasazení. Po dvou letech odejdou jinam, kde už z nich budou třeba i vyšší manažeři,“ vysvětluje Kyrianová.
Připomíná, že pro tyto společnosti pracují zejména mladí lidé a čerství absolventi škol. Jejich nábor nepovažuje za kalkul. „V prvním zaměstnání jsou mladí lidé hodně loajální, chtějí nasbírat zkušenosti pro další kariéru. A to se potkává s potřebou firem, aby pro ně takto intenzivně pracovali,“ doplňuje Hana Kyrianová. Starší zaměstnanec, který už získal nějaké poznatky, zpravidla přejde do společnosti, kde se může realizovat i jinak. Předchozí působení i platové podmínky mu v kariéře pomohou.
Někteří lidé tlak nevydrží
Co dělat, pokud cítíte, že na takové „přísné“ zacházení nemáte povahu? Poměrně nízká nezaměstnanost v Česku absolventovi umožňuje, aby si vybíral zaměstnavatele i podle atmosféry, která u něj panuje. Důležité je včas ji odhadnout a správně posoudit, zda odpovídá jeho naturelu. „Pokud máte při pohovoru jakékoliv pochybnosti, vše si ověřte - sežeňte si reference od známých, od personálních agentur, současných či bývalých zaměstnanců,“ radí Martin Heger.
Podle psycholožky Hany Kyrianové by se firmě s přílišným důrazem na tým a obrovské pracovní tempo měly vyhnout dva typy uchazečů - individualisté, a naopak příliš přizpůsobiví lidé se sklonem k workoholismu. „Lidé, kteří jsou hodně samostatní, těžko se přizpůsobují a mají o všem vlastní představu, v takové firmě pravděpodobně neuspějí. Ale rizikem je i pro ty, kteří se přizpůsobí tak, že ve firmě zůstanou dlouho a připraví se o veškerý soukromý život - nemají čas hledat partnera, vychovávat děti, žít rodinným životem,“ upřesňuje Hana Kyrianová.
Závislost na práci člověka stravuje, výkon časem rychle klesá a hrozí psychický i fyzický kolaps. Kdo v takové situaci zaměstnání opustí, přijde o všechno - funkční rodinu zpravidla nemá a všechny přátele nechal mezi kolegy ve firmě.
Čím si firmy pojišťují loajalitu
- předepsané oblečení včetně doplňků a detailů
- specifický slovník, případně konverzace v cizím jazyce i mezi českými kolegy
- společné sportovní a společenské aktivity
- nejlepší bude ten, kdo si nejvíc vydělá
- poslech motivačních kazet
- účast v soutěžích o nejvýkonnějšího zaměstnance