Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmě se nemusíte slepě přizpůsobovat

aktualizováno 
Kultura je známkou vyspělosti národa a firemní kultura zase známkou vyspělosti firmy. Může se však stát, že nastoupíte do společnosti, jejíž kultura vám bude naprosto cizí. Co s tím?

Śéf, boss

Devětadvacetiletá Hana začala pracovat jako produkční pro jednu větší marketingovou firmu, ale nadšení, že má novou, zajímavou práci, jí dlouho nevydrželo. Styl práce a dodržování podle ní banálních pravidel ji po pár týdnech otrávily natolik, že práci opustila ještě ve zkušební době. „Očekávala jsem lidi kreativně založené, ochotné přijímat nové nápady, nadšení pro věc, ale vládl tam těžký konservatismus a zbytečná rivalita. Každý si hrál jen na svém písečku,“ tvrdí žena.

Firemní kultura pak může ovlivňovat celý chod společnosti

Bývalá personalistka středně velké firmy Iva Hrbáčková říká, že jí při výběru nového pracovníka šéf vždy kladl na srdce, ať zvolí hlavně toho se smyslem pro humor. „Tvrdil, že spoustu věcí se může nový člen týmu naučit a je rozhodně lepší přátelský a pohodový zaměstnanec s nadhledem než upjatý morous,“ vzpomíná žena.

Opravdu bývá zvykem, že zaměstnavatelé si vybírají lidi tak, aby do firmy zapadli. Když se náhodou netrefí, může vzniknout problém na obou stranách. Nový člověk například považuje některá rozhodnutí za nepochopitelná, nesouhlasí s nimi, nerozumí si se spolupracovníky, je v práci jakoby ztracen. Pokud se stylu práce postaví, obvykle narazí.

„Ale pochopitelně nemusí. Často platí, že řada uchazečů o místo si více nebo méně vědomě klade otázku, jak se jim bude ve firmě – rozumějme v její kultuře, vztahovém a hodnotovém rámci – líbit, jak s ním budou rezonovat a volí pak firmu, do které zapadnou,“ tvrdí Luděk Pfeifer z poradenské společnosti MC Triton. „Je pravda, že přílišná rozdílnost mezi náturou člověka a firemní kulturou vždycky vyvolává napětí. V extrémních případech takové napětí končí buď „vytěsněním“ odlišného jedince z firmy, nebo naopak posunem a změnou firemní kultury.

Jeden z nejefektivnějších způsobů změny firemní kultury je právě to, když společnost do klíčových pozic přijme silné osobnosti s výrazně odlišnými představami o práci, jiným profesionálním přístupem a odlišnými hodnotami.“ 

popisekDAŇOVÉ FORMULÁŘE ONLINE: STAHUJTE ZDE
Opět vám pomáháme s daněmi

Firemní kulturu nelze nařídit. Měl by to být spíše souhrn psaných nebo nepsaných pravidel a způsobů chování. „Do kategorie firemní kultury spadají tak odlišné věci jako způsob vzdělávání, motivace a odměňování zaměstnanců, historie a značka firmy, firemní filosofie, ideologie a vize, etiketa v zaměstnaneckých kontaktech, vybavení kanceláří nebo firemní akce – večírky, sportovní dny či rauty.

Firemní kultura je o zacházení se zaměstnanci, způsobu slavení narozenin, způsobu, jakým se zaměstnanci dívají na firmu i na svět kolem sebe,“ konstatuje psycholog Jan Gruber, který se touto problematikou zabývá. „Zacházení s firemní kulturou se může stát velmi mocným nástrojem pracovní motivace, který v důsledku může rozhodovat o úspěchu a neúspěchu, bytí a nebytí firmy. Cílené zásahy do firemní kultury mohou snížit fluktuaci, zamezit ztrátám a zvýšit efektivitu,“ tvrdí psycholog

V každé firmě (rodině, partě, klubu) existují nepsané a přesto respektované normy, které předurčují chování a vztahy lidí ve skupině. Těmito normami jsou především představy, přístupy a hodnoty, které většina lidí ve skupině uznává, sdílí a rozvíjí. „Chceme-li konkrétní příklady, lze uvést zažitou představu, že ,tak silná firma sem tam nějakou nekvalitu unese‘, přístup ,hlavně se neznelíbit šéfovi‘, hodnotu ,raději klid i za míň peněz‘,“ doplňuje Luděk Pfeifer.

Firmy se snaží vychovat si své lidi

Tiskový mluvčí stavební společnosti Metrostav František Polák tvrdí, že v jejich společnosti se firemní kultura projevuje spíš ve snaze o profesní růst zaměstnanců nebo v jednotném vizuálním stylu na všech úrovních od tiskopisů až po oblečení pracovníků, označení aut či staveb. „Stejný je u nás i systém řízení, od jednotlivých divizí očekáváme jednotné výstupy. Jak už si ale jednotliví šéfové divizí uspořádají chod porad a rozdělení práce, je na nich. Nesnažíme se je sešroubovat pravidly,“ konstatuje Polák. 


„Důležitým prvkem naší firemní kultury je rozhodně snaha své lidi si vychovávat,“ dodává mluvčí Metrostavu. „Tím myslím přímo absolventy nebo i studenty vysokých škol, které k nám zveme na praxi a ty nejlepší motivujeme tak, aby u nás zůstali. Téměř všichni vrcholoví manažeři jsou odchovanci firmy.“

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Koncentrace virtuálních sídel v Praze.
Virtuální kanceláře: kdo je využívá a kdo zneužívá

Za pár set korun měsíčně mohou podnikatelé získat sídlo firmy v centru Prahy. Jenže tolik oblíbené virtuální kanceláře mohou někdy firmám ubrat na prestiži....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
EDI SUPPORT (ENGLISH & GERMAN)

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.