Firmě se vzdělávání vyplácí

Přestože je dnes pojem vzdělávání ve většině firem skloňován ve všech pádech, ne všichni zaměstnavatelé, majitelé, manažeři zcela doceňují, jak významná a návratná investice do vzdělávání může být.

Vzděláváním pracovníků se zvyšuje jejich osobní, profesní a odborný potenciál. Zvláště pro mladé pracovníky je pak možnost vzdělávání a dalšího profesního růstu významným motivačním nástrojem. Řada menších a středních firem řeší oblast vzdělávání pracovníků víceméně intuitivně a podle aktuální potřeby nebo spíše problému, který se vyskytne. Například několik obchodníků z prodejního týmu delší dobu neplní plán objemu prodeje - pošleme je na školení "Profesionální prodejce" a "Prodejní dovednosti". Na sekretářku si stěžovalo několik zákazníků, že je v telefonu nepříjemná a úsečná - pošleme ji na seminář "Profesionální sekretářka" a "Péče o zákazníky po telefonu". Obchodnímu řediteli se nedaří efektivně motivovat obchodní zástupce a řídit je v terénu - přihlásíme ho na seminář "Jak motivovat zaměstnance" a "Jak řídit prodejní tým"... Ale to už je jen "hašení požáru", napravování a odstraňování chyb.

Semináře pro pracovníky z různých firem

Vzdělávání pracovníků může vést i k usnadnění porad! Více informací naleznete ZDE

Mnohem efektivnější je, když si firma stanoví alespoň rámcový plán vzdělávání, vyčlení a stanoví výši prostředků, kterou bude do oblasti vzdělávání zaměstnanců investovat, a zpracuje plán vzdělávání pro každého zaměstnance. U jednotlivých pracovníků je možné kombinovat různé formy vzdělávání. Mohou absolvovat otevřené semináře, kterých se účastní lidé z různých firem, a to zejména u témat a oblastí, jež se úzce vztahují k pracovnímu zaměření či náplni práce jednotlivce, specifických dovedností a znalostí, změn v legislativě, manažerských dovedností... Výhodou otevřených seminářů je kromě získání informací či tréninku profesních dovedností i možnost účastníků předávat si mezi sebou zkušenosti, hledat vhodná řešení některých situací bez omezení takzvanou provozní slepotou. Nevýhodou je nemožnost úzce specifického zaměření semináře dle oboru, specifik firmy, typu vyráběných či prodávaných produktů a služeb.

Učení šité na míru

Další možností je naplánovat podle potřeb pracovního týmu či několika skupin pracovníků dle jejich pracovního zařazení a zaměření vnitrofiremní semináře takzvaně na míru, přesně přizpůsobené potřebám, podmínkám a vstupním znalostem dané skupiny účastníků. Tato forma vzdělávání je vhodná především pro oblast komunikace, budování týmu a týmové práce, posilování loajality a identifikace s firmou, motivace a další oblasti, které se týkají většiny pracovníků, pomáhají budovat firemní kulturu, vztahy a směřují ke společnému cíli. Například oblast péče o zákazníky, komunikace po telefonu, předcházení a řešení konfliktů se týká vesměs všech zaměstnanců firmy.

Všichni se přece podílejí na utváření profesionálního, důvěryhodného a solidního obrazu a image firmy vůči vnějšímu okolí a zákaznické veřejnosti. U seminářů na míru lze pak vybrat i vhodné místo či metody, kombinovat vzdělávací část s relaxační, doplnit je o různé poznávací techniky, psychologické hry a outdoorové programy, které vedou k lepšímu poznání a stmelení pracovního týmu a posílení vztahů mezi lidmi na pracovišti. Pokud je součástí semináře či tréninku i relaxační část, je možné využít žádoucí účasti pracovníků i jako formu odměny či součást hodnocení. Každému zaměstnavateli i jeho firmě se proto do budoucna vyplatí, zajímat se již při přijímání nových pracovníků kromě jiných předpokladů také o ochotu k dalšímu vzdělávání, osobnímu rozvoji a profesnímu růstu.