Některé firmy nabízejí příspěvek na dovolenou nebo levnější ubytování v podnikové chatě.

Některé firmy nabízejí příspěvek na dovolenou nebo levnější ubytování v podnikové chatě.

Firmy začínají své zaměstnance hýčkat. Chybí lidé na trhu práce

  • 11
Ještě donedávna firmy přidávaly zaměstnancům k platu stravenky a různá připojištění proto, že ušetřily na daních. Dnes, když zaměstnavatelům chybí minimálně 133 tisíc lidí, se z dobrovolné výhody stala nutnost. A tak se firmy předhánějí v tom, jak si zaměstnance udržet.

Novou příležitost, jak se dostat k většímu byznysu, vycítily také penzijní společnosti a banky. Aby zjistily, jaké pamlsky k platu společnosti přidávají nejčastěji, udělaly si přes léto průzkum mezi firmami.

Podle společnosti ING, která sondovala mezi stovkou největších firem v Česku, už více než polovina z nich používá přídavky k platu v první řadě jako motivaci k udržení zaměstnanců ve firmě. „Jsou programy, které se začínají vyplácet po delším setrvání ve společnosti, třeba od třetího roku ve firmě,“ popisuje Jan Šíbal z ING.

Vyplácet až po čase se mohou například penzijní nebo životní připojištění, kdy zaměstnavatel s časem zvedá příspěvek. V Česku už si životní připojištění pořídilo na 3,8 milionu lidí, čtvrtina z nich díky svému zaměstnavateli.

Dovolená na firemní chatě
Z průzkumu pro stravenkářskou společnost Accor Services známou svými ticketkami vyšlo zase najevo, že z 611 dotázaných firem jich 78 procent dává kromě mzdy svým lidem i nějaké výhody. Vedle stravenek to jsou například příplatky na zdravotní služby, dovolenou navíc a příspěvky na kulturu, vzdělání a rekreaci. Třeba zaměstnanci T-Mobile si kromě zlevněných telefonních služeb a mobilů můžou vybrat dovolenou se slevou až desetiny z ceny u devíti cestovních kanceláří.

Třeba u CK Fischer si už slevu na dovolené pro své lidi sjednaly desítky firem, včetně těch, které patří do impéria vlastníka cestovky Karla Komárka. „Jen za letošek čekáme v tomto segmentu nárůst tržeb o 300 procent, řádově na stovky milionů korun,“ říká mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.

Více než tisíc zaměstnanců obchodní sítě Mountfield může využívat firemní horskou chatu za výhodnou cenu. „Výběrově firma dává i příspěvek na letní dovolenou,“ doplňuje mluvčí Václav Brom s tím, že se velké oblibě mezi zaměstnanci těší i zvýhodněné půjčky. Přesto i tato společnost hledá nové lidi s obtížemi.

I automobilky jako TPCA nebo Hyundai se zklamaly – spoléhaly se, že najdou tisíce lidí díky platu, mírně vyššímu, než bylo v oboru zvykem.

Podle personalistů a firem, které výhody nabízejí, jako stravenkářské společnosti nebo pojišťovny, právě TPCA dopilovává kompletně nový a bohatší program benefitů pro zaměstnance – zatím ho ale tají.

Poradenská společnost Deloitte spočítala, že v Česku ročně odejde z firmy 15 procent lidí. To není velký rozdíl proti zahraničí.

Rozdíl je v tom, co firmy k platu přidávají. V západní Evropě, kde už proběhla penzijní reforma, převažují příspěvky na penze, na péči nebo životní pojistky. „Ve střední Evropě a v Česku samotném převažují krátkodobé benefity hmotného rázu – firemní telefon, auto, počítač, stravenky. Ale časem se to změní,“ míní personalistka se specializací na zaměstnanecké výhody Martina Janiuková ze společnosti Fincentrum.

Plat a co dál?
97 % Příspěvek na stravování
86 % Penzijní připojištění
86 % Školení a kurzy
78 % Sport, kultura, rekreace
75 % Služební auto
50 % Zvýhodněné půjčky
47 % Pracovní volno
42 % Životní pojištění
36 % Dárky
33 % Firemní výrobky se slevou
25 % Přechodné ubytování
22 % Nákup vyřazených aut, mobilů
19 % Příspěvek na dopravu
14 % Možnost nákupu akcií firmy
Pramen: průzkum Czech Top 100, Ogilvy PR, ING