Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy zanedbávají komunikaci

aktualizováno 
České firmy často podceňují komunikaci mezi vedením a zaměstnanci. Přitom fámy uškodí nejvíce. Zaměstnanci mnohdy nemají dostatek informací o fungování firmy ani v klidných obdobích. Když pak nastane krizová situace, například se chystá propouštění, nejsou jejich nadřízení připraveni komunikovat se zaměstnanci.
Pokud firma začne komunikovat až ve chvíli, kdy už se fámy šíří, dá se těžko něco zachránit.

Pokud firma začne komunikovat až ve chvíli, kdy už se fámy šíří, dá se těžko něco zachránit. | foto: Profimedia.cz

Důvodů, proč firmy zanedbávají komunikaci - a to nejen v krizi, je několik: "Někteří šéfové spoléhají na to, že se lidé nebudou bránit," říká Roman Čiviš. Petr Sedláček, tiskový mluvčí Siemensu, poznamenává, že manažeři nejsou na komunikaci s podřízenými školeni. "Je to kombinace arogance a nevědomosti. Na školách se dříve na komunikaci důraz nekladl," vysvětluje Sedláček. Je přesvědčen, že nejvíce v komunikaci s podřízenými selhává střední management. "Přitom právě tito lidé by měli být nejvíce školeni," dodává.

Nic neutajíte

Spoléhat na to, že se podřízení nic nedozvědí, když jim šéf nic neřekne, je přinejmenším krátkozraké. To, že firmě klesá odbyt, už dávno ví aspoň účetní. "Nádech zpráv, které si mezi sebou budou šířit zaměstnanci, bude vždy katastrofičtější, než když jim tyto zprávy někdo otevřeně sdělí," vysvětluje manažerský lektor Roman Čiviš, spolupracovník Graduate School of Business CMC Čelákovice. Příkladem může být situace, kdy se jedná o propuštění deseti pracovníků, ale kvůli fámě se mezi podřízenými bude mluvit o stovce propouštěných.

"Je třeba otevřeně říci: klesá odbyt, pokud se zlepší, nebude se propouštět, pokud se situace zhorší, propouštění se nevyhneme," radí Roman Čiviš. Je důležité, aby lidé dostávali informace průběžně a aby včas věděli, co se chystá. "Stejně tak je třeba informovat, zda se s bankou vyjednává úvěr či jak se budete nadále snažit podnik a jejich pracovní místa zachránit. Když totiž budete říkat věci tak, jak jsou, démon fámy nebude mít žádnou sílu," dodává lektor.

Pokud podle něj začne firma reagovat až ve chvíli, kdy už se fámy šíří, dá se těžko něco zachránit: "Lidé budou mít dojem, že se jen snažíte všechno zapřít a ještě více utajit," varuje. Stejně tak nepůsobí dobře, když se manažeři schovávají za rozhodnutí někoho jiného. "Neuchylujte se k úhybným manévrům - na rovinu řekněte, jaká je situace."

Petr Sedláček k tomu dodává: "Každopádně je lepší začít komunikovat aspoň v době krize než vůbec. Pokud u nás sdělujeme závažné informace, svoláme všechny, kterých se to týká, a současně informujeme i v jiných závodech, aby všichni věděli, co se děje. To, co jim je oznámeno, dostanou současně napsané. Pokud se nejedná o nic naléhavého, průběžně informujeme zaměstnance ve firemních novinách, na nástěnkách."

Nemějte strach

Není nic špatného říkat nepříjemné a špatné zprávy. Záleží jen na tom, jak jsou sděleny. "Když jsou lidé informováni o tom, že je čekají těžké časy, ale budou vědět, že se jako jejich šéf snažíte o nápravu, můžete se o ně opřít. Rozhodně si vás nepřestanou vážit," zdůrazňuje Čiviš a radí stanovit si jasná pravidla. "Je třeba se ve vedení domluvit, co a kdy přesně se zaměstnancům řekne," dodává. Je to důležité proto, aby lidé z různých oddělení neměli naprosto odlišné zprávy. "Nikdy nemůžete všechno říci na sto procent, protože by nastal kolaps… Mluvit s lidmi ale musíte, jinak si totiž myslí, že vám nestojí za to, abyste jim řekli pravdu."

Abyste situaci lépe zvládli, lektor z CMC doporučuje získat na svou stranu klíčové lidi, na které spoléháte. "Je dobré jim říci o něco víc a požádat je, aby vám pomohli vytvářet atmosféru klidu. Když ostatní pracovníci uvidí, že tito lidé nejsou v obavách, uklidní se také." Oslovení klíčových lidí je důležité i proto, aby vám neodešli.

"Může se stát, že poté, co oznámíte finanční problémy podniku, ten schopný dá výpověď a půjde si hledat práci jinam. S ním zpravidla odejdou další tři lidé, ale pak se to zastaví," mluví o svých zkušenostech Roman Čiviš.

Když s vámi nemluví

Pokud firma komunikaci podceňuje, jako zaměstnanec máte dvě možnosti. Pokud po firmě kolují fámy o propouštění, jít se zeptat svého nadřízeného, jestli s vámi i nadále počítá. Ze všeho nejhorší je nejistota. "Je to lepší než dva týdny nespat strachy a pak přijít do práce, kde vám řeknou - zítra nechoďte," radí lektor CMC.

Zvažte také, jak s vámi šéf jednal v minulosti. Pokud se chová nečestně, není momentálně asi nejvhodnější doba pro změnu zaměstnání, i když odborníci vždy doporučují nezůstávat pod takovýmto vedením. Během prvního roku v jednom zaměstnání už víte, zda plní sliby a zda se můžete spolehnout na to, co řekne.




Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

Nežeň se, do důchodu času dost. Jak se vyhnout zklamání z nové práce

Ilustrační snímek

Nastupujete do prvního zaměstnání, těšíte se na kolegy, pracovní náplň a vhod přijdou i peníze pravidelně na účtu....



Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Nepřipravujeme děti na život, ony už jej žijí, tvrdí zakladatel školky Bambíno

Tomáš Trnka, zakladatel školky a jeslí Bambíno

Do vzdělávacího sektoru přišel ze zcela jiného oboru. Ještě nedávno Tomáš Trnka pracoval v developerské firmě. Prvotní...

Rostou ceny chat a chalup, zvlášť těch, v nichž se dá žít celoročně

Ilustrační snímek

Ceny chat a chalup věrně kopírují současný růst cen bytů a rodinných domů. Ceny rekreačního objektů přitom stejně jako...

Další z rubriky

Studie: Každá třetí firma v Česku je terčem podvodu

Ilustrační snímek

Celkem 33 procent českých firem bylo v posledních dvou letech obětí hospodářské kriminality. Vyplynulo to z celosvětové...

Raymannové byli perníkáři, kteří ovládli textilní průmysl v celé Evropě

Druhý z rodu zakladatelů textilního průmyslu v Jeseníku Adolf Raymann

Byli největšími výrobci textilu v celé Evropě. Raymannovo stolní prádlo zdobilo také vídeňský císařský dvůr. Jesenický...

Nepřipravujeme děti na život, ony už jej žijí, tvrdí zakladatel školky Bambíno

Tomáš Trnka, zakladatel školky a jeslí Bambíno

Do vzdělávacího sektoru přišel ze zcela jiného oboru. Ještě nedávno Tomáš Trnka pracoval v developerské firmě. Prvotní...

Rozbřesk: Kdy Česko hospodářsky překoná Itálii?

Rozbřesk: Kdy Česko hospodářsky překoná Itálii?

Kurzy.cz Ekonomika Evropské unie zažívá dobré časy, nad všemi zeměmi ale nesvítí slunce stejně jasně. Nemocným článkem Evropy je...

Najdete na iDNES.cz