Franchising: kde na to vzít?

Nutné finanční vstupy vyvolávají otázku, kde na to vzít. Problémy s financováním franchisingu byly také jedním (i když ne jediným) z důvodů, proč se franchising v Česku rozvíjel zpočátku pomaleji, než by se dalo očekávat.

Na druhé straně sehnat peníze na vstup do franchisingového konceptu může být snazší než rozjíždět nový podnik. „Franchisant sice potřebuje pro zahájení podnikání určitý vstupní kapitál, ale výrazně menší riziko franchisingového podnikání ve franchisingovém systému mu umožňuje získat lepší přístup k úvěrům, leasingu a pojištění,“ uvádí brožura Franchising v České republice.

Většina bank řeší problematiku finanční podpory franchisingu v rámci standardních úvěrových produktů. Výjimkou je Komerční banka, která nabízí produkt specializovaný právě na podporu franchisingu. „Franchising Program je určen jak franchisantům k financování jejich podnikání, tak franchisorům k rozšiřování franchisingové sítě,“ popisuje produkt Romana Ondrůšková z Komerční banky.

„Ochranný deštník franchisora (pozice značky na trhu, strategie, know-how) umožňuje Komerční bance lépe porozumět podnikatelskému záměru, a nabídnout tak klientovi vhodnější formy financování,“ dodává. Díky určité záruce v osobě franchisora a důvěře v samotný koncept pak banka posuzuje žádosti franchisantů o finanční prostředky mnohem vstřícněji, než je tomu u jiných začínajících podnikatelských projektů. „Program zvyšuje dostupnost podnikatelských úvěrů a lze díky němu financovat potřeby i začínajících podnikatelů bez podnikatelské historie,“ potvrzuje Ondrůšková. „V okamžiku, kdy Komerční banka zahájí spolupráci s franchisingovým řetězcem, tj. uzavře smlouvu o spolupráci při financování franchisingu s franchisorem, většina zájemců o financování z jeho franchisingové sítě potřebný úvěr získá. KB Franchising Program totiž vychází ze zásady, že kvalita franchisora, a tedy i celého franchisingového konceptu, se následně promítne do kvality franchisanta,“ dodává.

Franchisorům umožňuje program rozšiřovat franchisingovou síť. V oblasti úvěrování nabízí Program možnost financování investičních potřeb, oběžných prostředků a provozních potřeb, klient si může vybrat mezi krátkodobým, střednědobým i dlouhodobým úvěrem. Výše úvěrů je velmi rozdílná. „Celkový roční objem poskytovaných úvěrů v rámci KB Franchising Programu se pohybuje řádově v desítkách milionů korun. Vývoj objemu je velmi nerovnoměrný, silný nárůst je zaznamenán vždy po zahájení spolupráce na financování s některým z velkých franchisingových řetězců. Průměrná výše poskytnutého úvěru je cca 2,5 mil. Kč, ale KB v rámci programu poskytuje i úvěry v řádech statisíců korun,“ informuje Ondrůšková.

KOMERČNÍ PREZENTACE