Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zábavné školení pomáhá udržet zaměstnance. Začal s nimi časopis Playboy

  • 15
Firmy se snaží udržet zaměstnance jak se dá. V době minimální nezaměstnanosti totiž těžko hledají náhradu za ty, kteří se rozhodnou odejít. Jedním z takových motivačních nástrojů je gamifikace. Jak vypadá v praxi, popisuje Dominika Szymańska z DMC management consulting.

Angažovaný zaměstnanec je více produktivní, to je jasné. Jak teď tedy udělat firemní prostředí a práci natolik poutavými, aby nedocházelo ke stereotypům a konfliktům na pracovišti a lidé byli v práci spokojení?

Gamifikace je původně technikou marketingu, která implementuje herní prvky do firemních procesů. Jejím cílem je zvýšit zájem o nějaké téma tak, že určité procesy učiní více zábavnými. Do obecného povědomí se dostala v roce 2010, mezi prvními ji začala využívat například redakce časopisu Playboy.

Interní míří na lidi ve firmě, externí na zákazníky

Existuje gamifikace interní, která je zaměřena na zaměstnance a prohlubuje vztahy mezi nimi, snaží se zvýšit angažovanost nebo motivaci. A pak je externí gamifikace, která je orientovaná na zákazníky. Jednou z jejích podob jsou například různé věrnostní programy supermarketů, které vedou ke sbírání bodů, z nichž posléze plynou slevy a jiné odměny.

Nepřehlédněte

Interní gamifikaci lze uplatnit také při náborovém řízení nebo začleňování nových zaměstnanců do společnosti. Snaží se vytvořit přátelskou atmosféru. Nováčkům umožní lépe se sžít s novým pracovním prostředím, s novými kolegy. 

Velmi důležitý je také pocit autonomie a možnosti podílet se na rozhodování a stát se tak důležitou součástí skládačky, bez které by společnost nemohla fungovat. 

Skvělý systém gamifikace použil British American Tobacco k náboru nových zájemců do svého dvouletého programu pro mladé manažery. Hra trvala 6 týdnů, kdy účastníci řešili případové studie a získávali body na diskusním fóru. Tak mohli sledovat, jak si vedou, a zároveň se porovnávat s ostatními. Navíc se s ostatními účastníky hry vzájemně poznávali.

Hra na detektivy

Gamifikovat lze nejen teambuildingovou aktivitu, ale i e-learning, interní workshopy nebo dokonce profily zaměstnanců ve firemním intranetu. „Pohrát“ se dá s lecčím, aby to pro zaměstnance bylo atraktivní a motivující. 

Právě problém spojený s motivací a osobní aktivitou, respektive proaktivitou, patří mezi hlavní kameny úrazu mnoha společností. Zaměstnanci sami sebe nepovažují za součást „hry“, ale za často levný nástroj v rukou svého zaměstnavatele. A tak do své práce nevkládají žádný nadstandard a pozbývají loajalitu.

Zajímavým produktem v této oblasti je například detektivní hra uzpůsobená firemnímu prostředí Exit Game. Jejím cílem je kooperace, která pomůže identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých členů týmu a jejich spolupráce. Účastníky do jisté míry donutí odhodit profesní zábrany a ponořit se do časově limitované bojovky, která se může konat i v omezeném prostoru zasedací místnosti.

Exit Game je využitelná i v případě, kdy chceme podat zajímavě i „nudná“ témata. Například bezpečnost práce a dodržování jejích pravidel. Místo dlouhé prezentace lze základy BOZP projít tak, že se účastníci nejenom rádi zapojí, ale zejména zaručí, že si díky zážitku ze hry zapamatují mnohem víc než z typické prezentace. Je to důležité hlavně u nových zaměstnanců přicházejících do výrobních provozů.

Vyplňte kódovací tabulku

Jak taková hra pro nové zaměstnance výrobní firmy vypadá? Teoretickou část doprovází krátká, zhruba 15minutová hra pro maximálně 10 osob. Účastníci se dozvědí, že je v místnosti poschováváno určité množství úkolů, které skupina musí vyřešit, aby mohla odejít na přestávku. Navíc dostávají informaci, že mohou 2x požádat o pomoc, ale nejdříve po 5 minutách hry. 

Úkoly se skrývají na kouscích papíru, stejně jako všechny ostatní věci, které hráči potřebují k jejich splnění. Jedním z úkolů je například vyjmenovat, jaká 4 telefonní čísla musím znát, komu se dovolám na jakém čísle a co můžu nahlásit. Na dalším lístku je třeba zadání, které vypadá takto:

.---- ..... -----

.---- ..... ---..

.---- ..... .....

Účastníci nemusí znát Morseovu abecedu, ale aby získali kódovací tabulku, musí vybavit jednoho ze skupiny ochrannými pomůckami podle obrázku v místnosti. Toto je jen zlomek příkladů, jaké druhy úkolů v oblasti bezpečnosti můžou účastníci školení plnit. Vše záleží na kreativitě autora hry a zdrojích, které má k dispozici. Z toho se odvíjí i náročnost a dobrodružnost hry.

Hry na míru existují pro všechny úrovně zaměstnanců od top manažerů po operátory. A pomáhají firmám zefektivnit nejen jejich často nudná školení.