Nedávno se na redakci iDNES.cz se svou starostí obrátil čtenář. GE Money Bank mu preventivně zablokovala platební kartu. Chtěla ho tak chránit před případným zneužitím karty a tedy ztrátou většího množství peněz.
Čtenáři nicméně vadilo, že ho na problém v bance pouze upozornili a nechali ho takříkajíc napospas. Chtěl-li totiž platební kartu i nadále používat, musel sám požádat o novou. Kvůli častým cestám do zahraničí si nemohl dovolit být dlouho bez karty.
Do nepříjemné situace, v níž se ocitl bez svého zvláštního přičinění, se přitom může velmi snadno dostat každý. Tentokrát k zablokování karty stačilo zaplatit kartou u obchodníka ve Španělsku někdy v období mezi lednem a zářím letošního roku.
"Blokaci karty jsme provedli na základě upozornění MasterCardu. Důvodem byl únik dat z magnetických proužků karet, použitých u španělského obchodníka. MasterCard bohužel nesdělil, o jakého obchodníka šlo. Bylo tedy uplatněno preventivní opatření - blokace všech ve Španělsku použitých karet. V některých případech se klienti kontaktovat nestihli a někdy se spojení nepodařilo," vysvětlila postup GE Money Bank mluvčí Markéta Dvořáčková.
Co se bude dít dál, záleží tedy pouze na klientovi. Obnovu platební karty si už musí domluvit sám na některé z poboček banky. Může mu být alespoň útěchou skutečnost, že vydání nové karty a PINu je zdarma. Největší problémy tak zjevně působí období bez karty.
Kartové společnosti varují, další postup je na bance
MasterCard, stejně jako VISA, vydává varování, kterými upozorňuje například na možné zneužití platebních karet. Každá oslovená banka pak vyhodnocuje míru rizika ohrožení svých klientů a přistupuje ke konkrétním opatřením.
Mnohdy banka situaci vyhodnotí tak, že stačí dané karty pouze podrobněji monitorovat, či srovnávat transakční chování v minulosti a současnosti. Pokud se ale zdá riziko příliš vysoké, kartu zablokuje. Obvykle se pak zcela automaticky postará o vyhotovení náhradní karty.
Banka | Standardní doba vydání nové karty |
Způsoby převzetí |
Citibank | týden | poštou |
Česká spořitelna | týden | poštou, osobně na pobočce |
ČSOB | do 10 pracovních dnů* | osobně na pobočce |
GE Money Bank | týden | |
Komerční banka | do 6 pracovních dnů | osobně na pobočce |
LBBW | do 8 pracovních dnů | osobně na pobočce |
mBank | do 15 dnů | poštou** |
Poštovní spořitelna | do 10 pracovních dnů | osobně na pobočce*** |
Raiffeisenbank | do týdne | poštou, osobně na pobočce |
UniCredit Bank | do 6 pracovních dnů | poštou, osobně na pobočce |
Volksbank | do 3 - 5 dnů | osobně na pobočce |
Zdroj: banky Pozn.: * expresní vydání do 5 pracovních dnů, ** aktivace karty probíhá přes internetové bankovnictví banky, *** Maxkartu lze doručit poštou, |
Blokace i nová karta je zdarma, ale za týden
Mezi oslovenými bankami byla GE Money Bank jedinou, která přiznala, že svého klienta nutí o náhradní kartu zvlášť žádat na pobočce. A to i v případě, že žádosti o vydání nové karty předcházela preventivní opatření ze strany banky.
V takových případech je podle informací bank zvykem potenciálně dotčeného klienta nejdříve kontaktovat a blokaci mu nabídnout. Není-li možné klienta kontaktovat, banky kartu zablokují a o provedené blokaci ho informují až dodatečně. Pravidlem je však zcela automatické, navíc bezplatné, vydání karty náhradní.
Novou kartu si klient, většinou do týdne, buď vyzvedne na pobočce, nebo počká na doručení karty poštou. Teprve po dodatečné aktivaci, lze kartu začít bez problémů používat.
Odpadá tedy, pro klienty GE Money Bank nezbytná, cesta do pobočky kvůli podání žádosti. Přesto se někde čekání na náhradní kartu může protáhnout až na několik týdnů. Například v mBank je standardní doručovací doba 15 dnů, v ČSOB či Poštovní spořitelně až 10 pracovních dnů.