Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Z gauče a hospody se poplatky samy nezruší

aktualizováno 
Češi si nechávají téměř všechno líbit. Nadávají, ale aktivně se nebrání. Patří mezi národy, které jsou nejbenevolentnější vůči špatným zákaznickým službám. Američané jsou však jiní a přináší jim to výsledky. Nad reakcí amerických bank na protesty klientů se zamýšlí poplatkový odborník Patrik Nacher.
Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek

Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Když se chce, tak to jde. Americké banky ustoupily od měsíčního poplatku za vedení platební karty. Je ale otázkou, jestli tento jejich nápad byl v zemi poseté právě touto plastikovou peněženkou, často povýšenou téměř na božstvo, jen zbožným přáním, pokusným balónkem bankovních manažerů, co klient ještě snese a zaplatí, nebo byl naopak opravdu myšlen zcela vážně.

Ustoupení ze zpoplatnění karty nám přineslo v zásadě dvě zprávy:

1Když je tlak, dostaví se i výsledek

Když jsou banky pod tlakem veřejnosti a především médií, mohou být jejich rozhodnutí pozitivní a klientsky přívětivá.

V tomto případě se tak zatím rozhodlo několik bank - Bank of America, Wells Fargo, J.P. Morgan Chase či SunTrust Banks.

2Klienti nesmějí být pasivní

Klienti se nenechají zmanipulovat, nejsou pasivní a jednají. Někteří protestují už několik týdnů na Wall Street, čehož si všímají sdělovací prostředky, jiní by zrušili svoje karty (podle průzkumů až 43 procent), další by dokonce kvůli zavedení poplatku opustili svoji banku (cca 30 procent) a ekonomická redaktorka Fox News ji dokonce rozstříhala v přímém přenosu v televizním studiu (čtěte zde).

Každopádně se kolem tohoto tématu zvedly vášně. V českých krajích zatím v této formě a intenzitě něco nepředstavitelného. A to je základní problém.

Jen polovina naštvaných Čechů odešla ke konkurenci

"Zatímco Češi a Francouzi v průměru ukončí kvůli nespokojenosti méně než jeden obchodní vztah za rok, Brazilci a Poláci více než dva," shrnuje závěry mezinárodního průzkumu provedeného v 16 zemích, Patrik Ort z firmy Genesys, která je součástí společnosti Alcatel-Lucent.

Tuzemští spotřebitelé sice houfně ke konkurenci neodcházejí, ale o to více jsou naštvaní a šíří nespokojenost dále. "Mají tendenci volat na zákaznické linky častěji než jiné národy a na špatné služby si stěžovat. Nespokojeností navíc odrazují další potenciální zákazníky," vysvětluje Patrik Ort. To ostatmě potvrzuje i vlastnosti české povahy. Nadávat umíme dobře, stěžovat si také, ale zvednout se z gauče a něco udělat, už ne. 

Podmínky pro přechod se zlepšily

Přitom jen v bankovním sektoru se na rozdíl od minulých let okolnosti, na které se mnoho klientů často vymlouvalo, znatelně zlepšily. Najít si konkurenční nabídku banky a spočítat si náklady za bankovní služby na kalkulátoru lze na internetu lehce. A změnit banku je dnes také snazší, například díky Kodexu mobilita klienta.

Je čas se zvednout a jednat

Výmluvy tedy mohou postupně odpadat a je na místě jednat. Dokud tak činit nebudeme a náš "protest" se omezí na spršku nadávek na bohaté bankéře z ciziny, rychlých změn jako v Americe se nedočkáme. Nemluvě už o tom, že jako klienti z relativně malé země, kde navíc nesídlí žádná světová banka, nejsme až tak zajímaví. O to více musíme být aktivní, nápadití a hbití. Zatím poněkud zaostáváme.

Autoři: , pro iDNES.cz



Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...



Nežeň se, do důchodu času dost. Jak se vyhnout zklamání z nové práce

Ilustrační snímek

Nastupujete do prvního zaměstnání, těšíte se na kolegy, pracovní náplň a vhod přijdou i peníze pravidelně na účtu....

Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Kvíz: Víte jak, kde a za kolik letos získat nový cestovní pas?

Ilustrační snímek

Cestování do zahraničí je dnes jednodušší, než bylo před lety. Stačí koupit letenku nebo sednout do auta, vlaku či...

Kvíz: Víte, jak se správně pojistit na cestu do zahraničí?

Ilustrační snímek

Jedete k moři, chcete vylézt na Mount Everest anebo musíte na zahraniční služební cestu? Ve všech těchto případech...

Má ještě smysl kupovat nemovitosti, vydělají vůbec? Poradí odborník

Ilustrační snímek

Češi investují ve velkém do nemovitostí. Nakupují byty, domy, komerční objekty a ty pak pronajímají. Měli by i dál? Co...

Tři absurdně levné akcie

Tři absurdně levné akcie

Kurzy.cz Nadpis jsem si vypůjčil z investičních stránek Fool.com, za ním se skrýval článek o akciích General Motors, Cirrus Logi...

Najdete na iDNES.cz