Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Z gauče a hospody se poplatky samy nezruší

aktualizováno 
Češi si nechávají téměř všechno líbit. Nadávají, ale aktivně se nebrání. Patří mezi národy, které jsou nejbenevolentnější vůči špatným zákaznickým službám. Američané jsou však jiní a přináší jim to výsledky. Nad reakcí amerických bank na protesty klientů se zamýšlí poplatkový odborník Patrik Nacher.
Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek

Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Když se chce, tak to jde. Americké banky ustoupily od měsíčního poplatku za vedení platební karty. Je ale otázkou, jestli tento jejich nápad byl v zemi poseté právě touto plastikovou peněženkou, často povýšenou téměř na božstvo, jen zbožným přáním, pokusným balónkem bankovních manažerů, co klient ještě snese a zaplatí, nebo byl naopak opravdu myšlen zcela vážně.

Ustoupení ze zpoplatnění karty nám přineslo v zásadě dvě zprávy:

1Když je tlak, dostaví se i výsledek

Když jsou banky pod tlakem veřejnosti a především médií, mohou být jejich rozhodnutí pozitivní a klientsky přívětivá.

V tomto případě se tak zatím rozhodlo několik bank - Bank of America, Wells Fargo, J.P. Morgan Chase či SunTrust Banks.

2Klienti nesmějí být pasivní

Klienti se nenechají zmanipulovat, nejsou pasivní a jednají. Někteří protestují už několik týdnů na Wall Street, čehož si všímají sdělovací prostředky, jiní by zrušili svoje karty (podle průzkumů až 43 procent), další by dokonce kvůli zavedení poplatku opustili svoji banku (cca 30 procent) a ekonomická redaktorka Fox News ji dokonce rozstříhala v přímém přenosu v televizním studiu (čtěte zde).

Každopádně se kolem tohoto tématu zvedly vášně. V českých krajích zatím v této formě a intenzitě něco nepředstavitelného. A to je základní problém.

Jen polovina naštvaných Čechů odešla ke konkurenci

"Zatímco Češi a Francouzi v průměru ukončí kvůli nespokojenosti méně než jeden obchodní vztah za rok, Brazilci a Poláci více než dva," shrnuje závěry mezinárodního průzkumu provedeného v 16 zemích, Patrik Ort z firmy Genesys, která je součástí společnosti Alcatel-Lucent.

Tuzemští spotřebitelé sice houfně ke konkurenci neodcházejí, ale o to více jsou naštvaní a šíří nespokojenost dále. "Mají tendenci volat na zákaznické linky častěji než jiné národy a na špatné služby si stěžovat. Nespokojeností navíc odrazují další potenciální zákazníky," vysvětluje Patrik Ort. To ostatmě potvrzuje i vlastnosti české povahy. Nadávat umíme dobře, stěžovat si také, ale zvednout se z gauče a něco udělat, už ne. 

Podmínky pro přechod se zlepšily

Přitom jen v bankovním sektoru se na rozdíl od minulých let okolnosti, na které se mnoho klientů často vymlouvalo, znatelně zlepšily. Najít si konkurenční nabídku banky a spočítat si náklady za bankovní služby na kalkulátoru lze na internetu lehce. A změnit banku je dnes také snazší, například díky Kodexu mobilita klienta.

Je čas se zvednout a jednat

Výmluvy tedy mohou postupně odpadat a je na místě jednat. Dokud tak činit nebudeme a náš "protest" se omezí na spršku nadávek na bohaté bankéře z ciziny, rychlých změn jako v Americe se nedočkáme. Nemluvě už o tom, že jako klienti z relativně malé země, kde navíc nesídlí žádná světová banka, nejsme až tak zajímaví. O to více musíme být aktivní, nápadití a hbití. Zatím poněkud zaostáváme.

Autoři: , pro iDNES.cz



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Víte, jak se liší platební karty ve vaší peněžence? Otestujte se

Ilustrační snímek

Ne každá platební karta se hodí pro každého a pro všechny operace s penězi. Rozdíl je kupříkladu v tom, zda si chcete...

Co je dobré vědět o závěti. Kdo dědí a v čem se chybuje

Ilustrační snímek

Blíží se Dušičky, tedy Památka zesnulých. Právě v tento čas mívají notáři dost napilno, protože lidé mají větší zájem o...

Vymyslely nevšední obchůdek. A jejich projekt Oprášeno má úspěch

Bohunka Krejčí (vlevo) a Veronika Benešová (vpravo) založily Oprášeno vloni...

Léta obě snily o vlastním podnikání, žádná z nich ale neměla odvahu pustit se do něj sama. Naštěstí se potkaly na...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.