Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek

Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

GLOSA: Z gauče a hospody se poplatky samy nezruší

  • 118
Češi si nechávají téměř všechno líbit. Nadávají, ale aktivně se nebrání. Patří mezi národy, které jsou nejbenevolentnější vůči špatným zákaznickým službám. Američané jsou však jiní a přináší jim to výsledky. Nad reakcí amerických bank na protesty klientů se zamýšlí poplatkový odborník Patrik Nacher.

Když se chce, tak to jde. Americké banky ustoupily od měsíčního poplatku za vedení platební karty. Je ale otázkou, jestli tento jejich nápad byl v zemi poseté právě touto plastikovou peněženkou, často povýšenou téměř na božstvo, jen zbožným přáním, pokusným balónkem bankovních manažerů, co klient ještě snese a zaplatí, nebo byl naopak opravdu myšlen zcela vážně.

Ustoupení ze zpoplatnění karty nám přineslo v zásadě dvě zprávy:

1 Když je tlak, dostaví se i výsledek

Když jsou banky pod tlakem veřejnosti a především médií, mohou být jejich rozhodnutí pozitivní a klientsky přívětivá.

V tomto případě se tak zatím rozhodlo několik bank - Bank of America, Wells Fargo, J.P. Morgan Chase či SunTrust Banks.

2 Klienti nesmějí být pasivní

Klienti se nenechají zmanipulovat, nejsou pasivní a jednají. Někteří protestují už několik týdnů na Wall Street, čehož si všímají sdělovací prostředky, jiní by zrušili svoje karty (podle průzkumů až 43 procent), další by dokonce kvůli zavedení poplatku opustili svoji banku (cca 30 procent) a ekonomická redaktorka Fox News ji dokonce rozstříhala v přímém přenosu v televizním studiu (čtěte zde).

Každopádně se kolem tohoto tématu zvedly vášně. V českých krajích zatím v této formě a intenzitě něco nepředstavitelného. A to je základní problém.

Jen polovina naštvaných Čechů odešla ke konkurenci

"Zatímco Češi a Francouzi v průměru ukončí kvůli nespokojenosti méně než jeden obchodní vztah za rok, Brazilci a Poláci více než dva," shrnuje závěry mezinárodního průzkumu provedeného v 16 zemích, Patrik Ort z firmy Genesys, která je součástí společnosti Alcatel-Lucent.

Tuzemští spotřebitelé sice houfně ke konkurenci neodcházejí, ale o to více jsou naštvaní a šíří nespokojenost dále. "Mají tendenci volat na zákaznické linky častěji než jiné národy a na špatné služby si stěžovat. Nespokojeností navíc odrazují další potenciální zákazníky," vysvětluje Patrik Ort. To ostatmě potvrzuje i vlastnosti české povahy. Nadávat umíme dobře, stěžovat si také, ale zvednout se z gauče a něco udělat, už ne. 

Podmínky pro přechod se zlepšily

Přitom jen v bankovním sektoru se na rozdíl od minulých let okolnosti, na které se mnoho klientů často vymlouvalo, znatelně zlepšily. Najít si konkurenční nabídku banky a spočítat si náklady za bankovní služby na kalkulátoru lze na internetu lehce. A změnit banku je dnes také snazší, například díky Kodexu mobilita klienta.

Je čas se zvednout a jednat

Výmluvy tedy mohou postupně odpadat a je na místě jednat. Dokud tak činit nebudeme a náš "protest" se omezí na spršku nadávek na bohaté bankéře z ciziny, rychlých změn jako v Americe se nedočkáme. Nemluvě už o tom, že jako klienti z relativně malé země, kde navíc nesídlí žádná světová banka, nejsme až tak zajímaví. O to více musíme být aktivní, nápadití a hbití. Zatím poněkud zaostáváme.

, , pro iDNES.cz