Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledáte práci na inzerát? Na co dát pozor

aktualizováno 
Ztratili jste práci, nebo se jen poohlížíte po novém, zajímavějším či lépe placeném místě? Můžete se ptát známých, sledovat nabídky úřadů práce, nebo hledat zaměstnání pomocí inzerátů v tisku nebo na internetu.

Nabídek na nejrůznější profese tam bývá celá řada, ale je dobré,  číst i mezi řádky. Ušetříte si tak čas zbytečným běháním na pohovory a schůzky, kde vám místo inzerovaného manažerského postu s platem třicet tisíc nabídnou dealerství pochybného produktu.

Hledejte informace předem
Jak tomu předejít. Pokud máte možnost a součástí nabídky jsou i webové stránky firmy, podívejte se na ně. Dá se to vypozorovat i z koncovky e-mailové adresy. Ideální je, když znáte někoho, kdo už měl s firmou co do činění a něco vám o ní řekne. Smůlu máte ve chvíli, kdy je uvedený jen kontaktní telefon nebo požadavek, abyste zaslali e-mailem nebo na adresu svůj životopis.

V tom prvním případě se obvykle dovoláte jen k nějaké asistence, která vám toho moc neřekne a objedná vás na pohovor. „Jelikož jsem práci měla, jen ji toužila změnit, sledovala jsem nabídky v novinách delší čas. Když jsem na jednu schůzku dorazila, čekalo nás tam na pohovor asi dvacet. Vedoucí si nás volala každého na deset minut. Dozvěděla jsem, jak je nabízená práce dobře placená, nezávislá, jak jsou ve firmě všichni šťastní. Pak mě předala jednomu z těch šťastných, aby mi sdělil víc,“ vzpomíná bankovní úřednice Ivana. „Samozřejmě, že šlo o dealerství a práci na živnostenský list. Rychle jsem z toho vycouvala. Asi to tak udělalo hodně z čekajících, neboť jsem pak časem pozorovala, jak tato stejná firma neustále mění zadání svých inzerátů, aby z toho ani trochu nebylo poznat, o co jde. Jejich formulace byly lákavější a lákavější.“

Ptejte se už při sjednávání pohovoru
Zkušená personalistka Simona Týlová radí, nenechat se odradit tím, že vám v telefonu tvrdí, že se vše dozvíte až na místě. „Trvejte na svém. Ptejte se, zda jde o zaměstnanecký poměr nebo práci na živnostenský list, na pracovní dobu, náplň vaší činnosti, prostě na vše podstatné. Pokud však budete dostávat odmítavé nebo mlžící odpovědi, raději to vzdejte a hledejte raději dál. Jsou to obvyklé triky na lákaní nových pojišťovacích agentů, různých společností, u nichž byste dělali multilevel marketing, podomní obchod a podobně. A na to se ne každý člověk hodí nebo má náturu,“ sdělila Týlová.

Vyberte ten správný tisk
Záleží také o jakou pozici se zajímáte. Každé noviny mají svůj typický okruh čtenářů a tomu se přizpůsobují i inzerenti. Pokud hledáte práci v nějakém specializovaném oboru, stojí za to vyzkoušet i odborné časopisy, jejich weby nebo přímo oborové noviny. Pro práci ve školství například Učitelské noviny, ve zdravotnictví třeba Zdravotnické noviny. Někdy nezaškodí, když si do těchto oborových médií dáte inzerát sami.

Někteří zaměstnavatelé sami prohledávají na internetu životopisy, čili je i sami můžete vyvěsit na pracovních serverech. „Po několika neúspěšných pokusech, kdy se nabídka v denících ve skutečnosti naprosto míjela s realitou, jsem si dal inzerát do časopisu, který čte jen menší okruh lidí, a to většinou mého zaměření. Vyšlo to,“ říká geolog Josef Weis. „Nejdříve jsem totiž uvažoval, že zkusím i nějakou práci mimo svůj obor. Tady mám dobrou zkušenost s personálními agentury. Dokázaly mi poradit, vysvětlily mi možnosti a naopak mi doporučili, že se mám jako švec držet svého kopyta, že jinde je malá pravděpodobnost na lepší plat.“

Dodržte požadavky inzerenta
Ideální je vybírat si inzeráty, ze kterých je jasně zřejmé, co zaměstnavatel požaduje. Takový, kde je co nejmenší množství frází, ale o to více informací. Zbystřete u nabídek, které nabízejí za hodně peněz málo práce. Tam bývá většinou háček.

V podstatě byste měli splňovat okolo pětasedmdesáti procent požadavků, které firma inzeruje. Patří k nim vzdělání, jazykové dovednosti, praxe. „Důsledně také zvažujte, kdo je inzerentem a jak ho znáte. U velkých firem je výběr nových lidí vícekolový, a proto trvá i déle.

Když oslovíte menší společnost, zajímejte se o její postavení na trhu,“ poznamenal Jiří Suchan, ředitel personální společnosti ManMark ECONOMY. „Dodržujte požadavky inzerenta. Divíte se, proč jste vypadli hned v prvním kole? Třeba stačilo, že jste neuvedli značku inzerátu.“

Ke každému životopisu připojujete i průvodní dopis. Měl by být jasný, stručný, srozumitelný tak, aby zaujal na první pohled.

ODBORY: víte, jaké výhody a služby poskytují svým členům?

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.