Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledáte práci? Zkuste víc způsobů

aktualizováno 
Brouzdejte po internetu, kupujte noviny, jděte se zeptat přímo do firmy, kde chcete pracovat. Zvýšíte šanci na získání dobrého místa.
Pokud by se vám podařilo získat místo přes známé, připravte se na těžší postavení mezi kolegy.

Pokud by se vám podařilo získat místo přes známé, připravte se na těžší postavení mezi kolegy.

V ruce držíte vysokoškolský diplom či maturitní vysvědčení. Jeden úspěch je tedy za vámi. A už je tu další životní zkouška - najít si zaměstnání.

Jedním z nejvyužívanějších a nejefektivnějších médií je internet
Procházejte si pracovní portály, zkuste třeba jobdnes.idnes.cz. Práci zde můžete vybírat podle oboru, regionu, podle názvů firem, podle klíčových slov. Hledání vám může usnadnit také takzvaný hlídací pes, což je vyhledávací filtr. "Na těchto portálech získáte i další cenné informace, například jak napsat životopis, co by měl obsahovat motivační dopis, jak se připravit na pohovor a mnoho dalšího,“ radí Renáta Kvanďúchová, personální manažerka z kanceláře K4 Architects & Engineers.

Svůj životopis můžete "pověsit“ na web
Práci na internetu najdete i jinde. Především přímo na stránkách firem, státních úřadů a jiných institucí v rubrice nazvané například Volná místa či Kariéra.

Na web také můžete "pověsit“ svoji nabídku na specializované pracovní servery, tedy v podstatě životopis. V takovém případě si personalisté hledají vás.

Výběru personální agentury věnujte dostatek času
Prvním kolem by mělo být pročtení jejich internetových stránek. Podle oborů a typů nabízených míst můžete vyselektovat ty, které jsou pro vás zajímavé. U těch si stránky projděte podrobněji, podívejte se na způsob prezentace.

"Ptejte se, na jaké obory se agentura specializuje, jaké pozice či jak probíhá výběrové řízení,“ radí Natália Figuschová z personální agentury Nathan Peterson International. Ty, co postoupí do finále, stojí za to navštívit osobně a ptát se znovu a do detailů. Užší kontakt byste měli navázat jen s těmi, které vám mohou skutečně pomoci.

Než vykoupíte novinový stánek
Dobrou volbou a stále hojně využívaným zdrojem při hledání práce jsou také inzeráty v tisku. Pravidelnou nabídku volných míst najdete dvakrát týdně například v příloze Zaměstnání v MF DNES.

Hodně specializované pozice v konkrétních oborech bývají inzerovány také v odborných časopisech. Opačným pólem jsou potom čistě inzertní časopisy. V těch bývají naopak prezentované nabídky na méně kvalifikované práce.

A na které inzeráty odpovídat?
Rozhodujte se podle obsahu, množství informací a konkrétní firmy, jež pozici nabízí. "Určitě ale nereagujte ‘na stovky‘ inzerátů, i když s množstvím se samozřejmě zvyšuje také šance,“ říká Renáta Šťastná z personální agentury Axial. "Ozvat se na jednu pozici a čekat, co z toho vzejde, také nestačí. To si může dovolit zaměstnaný odborník, ale ne absolvent,“ radí.

Ptejte se známých, oslovte firmy
Kromě těchto ‘masových‘ možností se nabízí ještě další. "Zájemce o práci by neměl mít obavu oslovit, ať už telefonicky nebo e-mailem, ani své známé a rozhodit tak sítě,“ dává další tip Figuschová. "Úspěšné je totiž kombinovat vícero zdrojů volných pozic, a vytvářet si tak síť profesních kontaktů.“

Pokud by se vám podařilo získat místo přes známé, připravte se na těžší postavení mezi kolegy. Mnozí totiž tento způsob označí za protekci. Bude mnohem složitější je přesvědčit, že jste na svém místě oprávněně, než pokud byste prošli přes klasické výběrové řízení.

Přímo oslovit můžete také firmy, v nichž by se vám líbilo pracovat. A to i když nové zaměstnance nehledají. Pak ale musíte vědět, co byste chtěli v takové společnosti dělat, a podpořit to argumenty. Některé firmy tomuto přímému ‘najití se‘ napomáhají samy formou dnů otevřených dveří.

Informují o nich na svých webových stránkách, případně v tisku a na internetu. Pokud se rozhodnete na takovou akci jít, připravte se, jako byste šli na pohovor. Vhodně se oblečte, vezměte s sebou životopis a nachystejte si odpovědi na otázky, které obyčejně padají u přijímacích pohovorů.

Hledat před koncem studia je zbytečné
Sledováním inzerátů a nabídek před ukončením studia získáte inspiraci. "Reagovat na ně však doporučuji až v momentě, kdy je absolvent opravdu volný, na trhu práce je totiž většina nabídek s okamžitým nástupem,“ vysvětluje Renáta Šťastná. "Není proto vhodné odpovídat na inzeráty v lednu, když teprve v květnu budou státnice.“

Kde hledat práci

  • na internetu - na pracovních portálech, například www.jobdnes.idnes.cz 
  • v tisku - v inzerátech příloh Zaměstnání a podobně
  • přes personální agenturu přímo u potenciálních zaměstnavatelů
  • přes známé 
  • na dnech otevřených dveří ve firmách 
  • na workshopech, pracovních veletrzích
  • na vývěskách přímo ve firmách
Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Obchodník/ice s nemovitostmi - Hradec Králové

Česká spořitelna, a.s.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.