Odborníci na personalistku Alice Hamidová z konzultační společnosti Mercury Group, Martin Vosecký ze společnosti Catro a psycholog David Gruber radí, jak jednotlivým požadavkům v inzerátech správně porozumět.
Nabízíme práci v mladém kolektivu
Alice Hamidová: Pokud máte delší praxi, jste starší a vadí vám chyby mladých vyplývající z jejich malé praxe, o takové místo se neucházejte.
David Gruber: Pozor, nechtějí nikoho staršího, člověk nad 40. let by se tam nemusel cítit dobře, na firemním večírku určitě nebudou hrát dechovku.
Martin Vosecký: Pravděpodobně jde o nevyvážený kolektiv, tvořený samými mladými pracovníky. Buď budou společně stárnout, nebo je budou průběžně vyhazovat, aby si zajistili stále mladý kolektiv.
Očekáváme odolnost vůči stresu
Alice Hamidová: Požadují osobnost, která už od dětství projevovala výraznou schopnost zvládat zátěžové situace lépe než ostatní.
David Gruber: Může to znamenat pracoviště, kde stíhá jeden "průšvih" druhý.
Martin Vosecký: Jen velmi málo povolání má v sobě automaticky zakombinován stres (vojáci, policisté, letci, sportovci...) Jinak je stres spíš diktován firemní kulturou, firemní dezorganizací a neschopností udržet na uzdě zákazníky či své kolegy. Často může jít i o diskriminační prostředí nebo nesnášenlivé šéfy.
Požadujeme maximální pracovní nasazení
Alice Hamidová: Chtějí člověka, který je ochoten nadřadit pracovní odpovědnost zájmům rodiny.
David Gruber: Připravte se na to, že šéf vám bude na služební mobil volat třeba i v noci a volno budete mít možná o víkendu, a to jenom někdy.
Martin Vosecký: Zřejmě indikuje práci přesčas, jinak je snad samo sebou, že se v práci pracuje maximálně.
Požadujeme mladého ducha a pružné myšlení
David Gruber: Pozor! V takové firmě se každou chvíli může něco změnit, a to i na poslední chvíli.
Martin Vosecký: Každý si o sobě myslí, že má mladého ducha a že myslí pružně, nechápu, proč se do inzerátu tyto požadavky dávají, stejně se hlásí i lidé, kteří takoví nejsou.
Hledá se energický, pracovitý člověk
Alice Hamidová: Požadují člověka, jehož pracovní morálka a žebříček hodnot odpovídá evropským standardům.
David Gruber: Pokud půjde o pozici prodejce, může firma chtít až arogantního člověka typu "vyhodí vás dveřmi, vrátíte se oknem".
Očekáváme komunikativního pracovníka
Alice Hamidová: Chtějí člověka, který umí zaujmout slovním projevem.
David Gruber: Pro introvertního vědce se toto místo nehodí, nepůjde také zřejmě o uvolněné místo pro strážce majáku.
Martin Vosecký: Mám pocit, že komunikovat by měl umět snad každý zaměstnanec.
Hledáme osobu se schopností logicky uvažovat
Alice Hamidová: Vhodné pro zájemce, který je schopný a zvyklý srovnávat, vyhodnocovat.
David Gruber: Jde o místo, kde bude mít uchazeč nejen pravomoc, ale i odpovědnost.
Očekáváme reprezentativní chování
Alice Hamidová: Většinou to znamená, že firma chce, aby zaměstnanec investoval do kvalitního oblečení bez módních výstřelků a zároveň uměl diplomaticky vycházet s různými lidmi.
David Gruber: Jednou přijdete bez kravaty a máte problém!
Martin Vosecký: S přibývajícím věkem se názor každého člověka na reprezentativní chování mění. Ale pozor! Reprezentativní vzhled posuzují jinak v módním časopise pro teenagery a jinak v bance.
Požadujeme analytické myšlení
Alice Hamidová: Bude to zřejmě mimo jiné i práce s daty, jejich vyhodnocování i interpretace.
David Gruber: Vhodné pro člověka, který umí řešit problémy.
Martin Vosecký: To je rozumný požadavek, protože řadě lidí analytické myšlení chybí, a řada z nás si to dokáže uvědomit.
Hledáme asistentku s maximálně dvouletou praxí
David Gruber: To může znamenat buď že ve firmě počítají, že bude uchazečka vstřícná i k mimopracovním aktivitám, nebo že potřebují někoho, nad kým by mohli mít převahu.
***
Na co dát pozor při čtení inzerátů?
"Zájemce by měl vyhledávat inzeráty, ve kterých se toho dozví nejvíce. Čím serióznější nabídka, tím více podrobných informací a specifik inzerát obsahuje. Klíčová slova v inzerátu, kterým musí věnovat maximální pozornost, jsou "Požadujeme..." a "Výhodou...". Jestli společnost požaduje jak výbornou angličtinu, tak němčinu, má k tomu své důvody," míní Kateřina Furlogová, manažerka konzultační společnosti Robert Half International.
- úterý 13. listopadu 2001